1

یک تناقض عجیب: سایت زیرمجموعه سازمان سینمایی، صحنه‌های سانسور شده توسط همین سازمان را به نمایش می‌گذارد!+عکس

سینماژورنال: هرچند هیچ عقل سلیمی موافق ممیزی های سلیقه ای یا اعمال فشار با ابزار ممیزی نیست اما اینکه اداره نظارت سازمان سینمایی بخشی از نماهای یک فیلم را حذف کند و نمایش آنها را در سینماهای کشور مجاز نداند یکی از حقوق قانونی این نهاد است.

به گزارش سینماژورنال اما حالا اینکه سایتی که تنها مرجع فروش اینترنتی بلیت سینماهاست و البته با حمایت مستقیم سینماشهر و تحت نظر سازمان سینمایی اداره می شود همان بخشهای حذف شده را عرضه کند چه حکمی دارد؟

در یک اقدام جالب توجه این اتفاق افتاده است و این سایت مرجع فروش اینترنتی، بخشهای سانسور شده یکی از فیلمهای روی پرده را برای تماشای مخاطبان عرضه کرده است.

سوال اینجاست که اگر این بخشها سانسور شده دیگر عرضه آنها آن هم از طریق سایتی کاملا رسمی چه معنایی دارد؟ شاید هم برای این عرضه مجوزی جداگانه صادر شده است که ما از آن بی خبریم.

البته ممکن است این بخشها به خاطر حفظ ریتم فیلم از آن حذف شده باشد که در این صورت هم ذکر عبارت قسمتهای سانسورشده برای عرضه آن بی معنا است.

عصر یخبندان
ارائه بخشهای سانسور شده “عصر یخبندان” از سایت مرجع فروش اینترنتی بلیت



فیلم کوتاه «آخرین شیهه…» به جشنواره بین‌المللی حقوق بشر راه یافت

سینماروزان: فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» به کارگردانی مهدیه محمدی، در دهمین حضور بین‌المللی راهی دوازدهمین دوره جشنواره حقوق بشر می‌شود.

فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» به کارگردانی مهدیه محمدی، تهیه‌کنندگی محمدرضا حسینی و نویسندگی محمدمهدی عزیزمحمدی به دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی حقوق بشر Nepal Human Rights International Film Festival راه یافت.

این جشنواره از تاریخ ۹ تا ۱۲ دسامبر برابر با ۱۹ تا ۲۲ آذر در کاتماندو پایتخت نپال برگزار می‌شود.

جشنواره Nepal Human Rights International Film Festival از سال ۲۰۱۰ برای پخش فیلم‌های حقوق بشری تاسیس شد و دارای جوایز نقدی است.

مهدخت مولایی و نیما نادری بازیگران فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» هستند و دیگر عوامل فیلم عبارتند از؛ مدیر تولید: پرویز کاظم‌لو، جانشین تهیه‌کننده: وحید عبدلی، مدیر فیلمبرداری: بهنام کریمی، طراح صحنه و لباس: حمید بخشی، طراح گریم: پیام ابوالحسنی، تدوین: مهدی توسلی، موسیقی: امید روشن‌بین، مدیر صدابرداری: داوود ربیعی، صداگذار: محمود لاجوردی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد کشاورز، اصلاح رنگ و نور: علی شعبانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: شیدا صبوری، منشی صحنه: ملیکا یوسفی، مدیر تدارکات: احسان جهاندیده پاشاکی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: محمود جوانشیر، طراح پوستر: علی غیاث‌آبادی، ساخت تیزر: امید میرزایی.

این اثر کوتاه ۱۷ دقیقه‌ای در انجمن سینمای جوانان ایران و موسسه فرهنگی هنری «نگاه آخر» تولید شده و پخش بین‌المللی این فیلم برعهده سولماز اعتماد است.




فیلم «ماه پنهان» به ساخت موسیقی رسید

سینماروزان/کیوان بهارلویی: فیلم سینمایی «ماه پنهان» آخرین مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذراند و برای شرکت در جشنواره فیلم فجر ۴۳ آماده می‌شود.
پس از پایان تدوین فیلم سینمایی «ماه پنهان» توسط عماد خدابخش همزمان ساخت آهنگسازی و صداگذاری آن به ترتیب توسط مسعود سخاوت‌دوست و محمود موسوی‌نژاد آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذر ماه کلیه مراحل فنی این فیلم به پایان برسد.
«ماه پنهان» اولین ساخته سینمایی محمد رضا یکانی محسوب می‌شود که در ژانر اجتماعی و با سوژه‌ای ملتهب تهیه و تولید شده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ماه هیچ‌وقت پشت ابرها پنهان نمیمونه… .
لیندا کیانی، آرمین رحیمیان، فرزاد حسنی، امین میری، بهار قاسمی، سیاوش چراغی‌پور، رایحه تیموری، محمد رضا سروستانی، سیاوش حبیبی، حشمت آرمیده، علیرضا مهان، پروین ملکی، عباس زرگر، فاناز سلوکی، فرناز فضلی، آرزو غلامی، علی‌اصغر ایزی، مهیار راحت‌طلب، حسن رضایی، به همراه هنرمندان خردسال: آیان یاربیگی و آوا روستایی، بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: تهیه‌کننده: ایرج محمدی، کارگردان: محمد رضا یکانی، نویسنده: آوا اکبری، مدیر فیلمبرداری: پیمان عباس‌زاده، تدوین: عماد خدابخش، مدیر صدابرداری: سعید زند، صداگذاری: محمود موسوی‌نژاد، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مرضیه اکبرنژاد، مدیر تولید: محمد شهبازی، طراح صحنه: پوریا اخوان، طراح گریم: شهره خراسانی، طراح لباس: مهتاب تقی‌نژاد، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی، منشی صحنه: مریم بابایی، عکاس: فرهاد همتی، جلوه‌های ویزه میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: حسین احمدزاده، مدیر تدارکات: روح‌الله رهبری.




موزه گرافیک ایران از ناشناس ها «نشان» می‌گیرد

سینماروزان: موزه گرافیک ایران در نمایشگاه «نشان» به بررسی پژوهشی و تاریخی نشانه‌های مطبوعات دوره قاجار می‌پردازد.
به گزارش روابط‌عمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، آیین افتتاحیه نمایشگاه «نشان»، ساعت ۱۵:۰۰ روز پنج‌شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۳ با حضور هنرمندان و اعضای این انجمن برگزار می‌شود.
از انتشار نخستین شماره «کاغذ اخبار» ۱۸۷ سال می‌گذرد.
با همه‌ی فراوانی و زیبایی که در مطبوعات قاجار می‌بینیم، متأسفانه به‌جز معدودی، نامی از طراحان، تصویرگران، خوشنویسان و خطاطان، ناظران چاپ و یا کسانی که مدیریت اجرایی در به سرانجام رساندن نشریه‌ها به عهده داشته‌اند، نمی‌بینیم.
از خوشنویسان دورۀ قاجار که در حوزۀ مطبوعات آثاری به‌جای گذاشته‌اند بدون شک میرزا رضا کلهر، میرزا زین‌العابدین، ملک‌الخطاطین و احتمالاً عماد الکتاب و دیگران نقش عمده داشته‌اند.
پدیدآورندگان این آثار جز چندتن که نام برده شد، یکسر ناشناس بوده و این نمایشگاه به پاس  بزرگداشت یاد و کارهای ارزشمند آنان برپا شده است.
این نمایشگاه با بهره‌گیری از پژوهش‌های گسترده پیرامون «لوگوهای مطبوعات دوره قاجار» که در کتابی به همین نام نوشته محسن احتشامی آمده، بر آن است تا گوشه‌ای از تلاش‌های طراحان گرافیک گمنام این سرزمین در عصر قاجار را نمایش دهد.
گفتنی است؛ موزه گرافیک ایران روزهای جمعه و شنبه تعطیل است.
موزه گرافیک ایران در بزرگراه بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان شهیدان برادران قزوینی، محوطه‌ی شمالی پارك پليس واقع شده است.




افزایش سیمرغ های بخش فیلم اولی‌ها در جشنواره فیلم فجر۴۳/آخرین فرصت برای ارسال اثر 

سینماروزان :ثبت نام فیلم‌های سینمایی متقاضی حضور در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر که از 15 آبان آغاز شده تا 30 آبان ماه ادامه دارد.

 

متقاضیان حضور در این دوره جشنواره می‌توانند تا چهارشنبه 30 آبان ماه اطلاعات فیلمشان را در سامانه جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com ثبت نمایند.

 

همچنین با توجه به تفکیک بخش بین‌الملل از ملی، آثار خارجی ثبت نام شده در جشنواره مستقل بین الملل که تاریخ برگزاری آن اعلام خواهد شد مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و فیلم‌های ایرانی تولید یک سال اخیر (مطابق با آیین‌نامه و مقررات) که در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته‌اند هم می‌توانند متقاضی حضور در بخش ملی باشند.

 

از دیگر تغییرات این دوره جشنواره می‌توان به داوری آثار متقاضی شرکت در بخش نگاه نو ذیل بخش سینمای ایران اشاره کرد که ضمن اختصاص جوایز بخش نگاه نو، عوامل این آثار نیز در کنار فیلم‌های بخش سودای سیمرغ مورد ارزیابی داوران قرار خواهند گرفت.

 

چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.




رونمایی از تیزر فیلم “شنگول منگول” با حضور هوتن شکیبا، حامد آهنگی، هادی کاظمی، بهنوش بختیاری، آشا مهرابی و…+ویدیو

سینماروزان: در آستانه آغاز اکران انیمیشن سینمایی «شنگول و منگول» تیزز رسمی این انیمیشن سینمایی رونمایی شد.

 

انیمیشن سینمایی «شنگول و منگول»

ساخته کیانوش و فرزاد دالوند و تهیه کنندگی داریوش دالوند و سارا امامی در سی و ششمین جشنواره کودکان و نوجوانان پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره را از آن خود کرد و با استقبال بی نظیر مخاطبان و منتقدان رو به رو شد.

 

این انیمیـشن سینمایـی باسرمایه‌گذاری «پلتـفرم شیـدا» و با حمایت «بانک گردشگـری» تهیه شده است.

 

انیمیشن گولز یا شنگول منگول روایتی خاطره ساز و دیدنی از داستان افسانه ای شنگول و منگول و حبه انگور را ارائه داده است.

 

در این انیمیشن سینمایی هوتن شکیبا، محمدرضا علیمردانی، حامد آهنگی، هومن حاجی‌عبدالهی، بهنوش بختیاری، هادی کاظمی، مجید آقاکریمی، آشا محرابی، شوکت حجت، سمانه پاکدل، کامران تفتی، هدیه بازوند، مریم بابایی، محمد‌امین عشقی، هودین، علی موکلیان، مرتضی مکرمی، مهنوش گلزاریان به‌عنوان صداپیشه همکاری دارند.

 

برای تماشای تیزر فیلم “شنگول منگول”، اینجا را ببینید.

 

تبلیغات: استودیو شیدا

ساخت تیزر: امید میرزایی

طراح لوگو: محمود آراسته

 

 

 




«این روزها» احسان خواجه‌امیری رسما شنیدنی شد!

سینماروزان/کیوان بهارلویی: احسان خواجه‌امیری، خواننده پاپ کشورمان آلبوم تازه خود را به‌صورت رسمی و قانونی در دسترس علاقه‌مندانش قرار داد.

قطعاتی از آلبوم «این روزها» به‌عنوان تازه‌ترین آلبوم موسیقی احسان خواجه‌امیری در کانال رسمی این خواننده بارگذاری شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

«دیدنی نیست»، «می‌شه برگردی»، «تنها ماندم» و «بارون خیابونارو می‌بنده» برخی از قطعات آلبوم «این روزها» هستند که نسخه شنیداری آن‌ها در آپارات موزیک منتشر شده است. کانال اختصاصی احسان خواجه‌امیری از ۲۲ آبان‌ماه به‌صورت رسمی در این سایت راه‌اندازی شده و قطعات منتشرشده در آن تا به امروز قریب به ۲۰ هزار بازدید داشته است.

موزیک‌ویدئوی مرتبط با آثار قبلی این خواننده نیز در همین کانال در دسترس علاقه‌مندان است و نسخه تصویری سایر قطعات او نیز در آینده به‌صورت رسمی در همین سایت منتشر خواهد شد.

در حال حاضر ۵۷ نفر از خوانندگان کشور، آثار خود را در صفحات اختصاصی‌شان در آپارات موزیک، بارگذاری کرده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند از این طریق به‌صورت مستقیم در جریان انتشار تازه‌ترین آثار آنها قرار بگیرند.




برنامه عروسکی «بابابام» روی آنتن شبکه پویا می‌رود/ آغاز پویش کتابخوانی

سینماروزان/کیوان بهارلویی: برنامه عروسکی «بابابام» که با الهام از قصه‌های کتاب «بابابام» و مجموعه انیمیشن آن ساخته شده است، از ۱ آذر روی آنتن شبکه پویا می‌رود.

 

پس از استقبال مخاطبان از فصل اول مجموعه انیمیشن «بابابام»، محصول مرکز انیمیشن سوره، به کارگردانی زینب بدری و نویسندگی امیررضا مافی، برنامه عروسکی «بابابام» به سردبیری و تهیه‌کنندگی محمدصادق رحمانی‌پور تولید و آماده نمایش شده است.

 

بدین ترتیب این برنامه به نویسندگی عاطفه سادات ساجد که در ۱۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای ساخته شده است، از ۱ آذر پنجشنبه‌‌ها و جمعه‌ها ساعت ۹ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن همان روز ساعت ۱۳ خواهد بود.

 

این برنامه عروسکی با بازی امیر سهیلی، صداپیشگی اکرم عبدی و عروسک‌گردانی علی افشاری که بر اساس قصه‌های مختلف کتاب «بابابام» طراح شده است، در هر قسمت خاطرات یک پدر و دختر را روایت می‌کند؛ قصه‌هایی که به صورت فلش بک با بخش‌هایی از انیمیشن می‌بینیم و می‌شنویم.

 

همچنین همزمان با پخش این برنامه، پویش کشوری #بابابام راه‌اندازی شده است که کودکان می‌توانند با تهیه مجموعه کتاب‌ «بابابام» از طریق ارسال عدد ۵ به سامانه پیامکی ۹۰۰۰۶۰۶۴، خاطرات خود با پدرانشان را نقاشی کنند و به کانال «بابابام» در پیام‌رسان شاد به آدرس bababam@ ارسال کنند و برنده جوایزی شوند.

 

فصل دوم مجموعه انیمیشن «بابابام» روزهای پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد و به زودی آماده روی آنتن رسانه ملی می‌رود.




«علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد

سینماروزان: «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار پروانه نمایش گرفت.
فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به نویسندگی و کارگردانی علی زرنگار و تهیه‌کنندگی مجید برزگر که در چند سال اخیر اجازه اکران نداشت درنهایت موفق به دریافت پروانه نمایش شد و به سرگروهی سینما هویزه از اواخر ماه آذر ۱۴۰۳ روی پرده سینماها خواهد رفت‌.

‌پخش داخلی فیلم را خانه فیلم به مدیریت سعید خانی برعهده دارد.

حضور در بخش استعداد جدید آسیایی بیست و پنجمین دوره جشنواره شانگهای چین و چهار نامزدی و کسب جایزه بهترین فیلمبرداری برای داود ملک حسینی، حضور در بخش اصلی و رقابتی پنجاه و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم هوف آلمان، جایزه بهترین فیلم جشنواره زیرزمینی تورین ایتالیا، جایزه بهترین فیلم دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ، نامزد بهترین فیلم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم خیرونا، رقابت در سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پیجن و جشنواره مونادناک نیوهمشایر آمریکا، رقابت در بیست‌و‌یکمین دوره جشنواره سالنتوی ایتالیا برخی از موفقیت‌های جهانی این فیلم است.

در خلاصه داستان «علت مرگ: نامعلوم» آمده است: هفت مسافر پیش از طلوع آفتاب، شهداد را به مقصد کرمان ترک می‌کنند. میان راه اتفاقی آنها را از رفتن بازمی‌دارد…

بانیپال شومون، علی‌رضا ثانی‌فر، ندا جبراییلی، علی‌محمد رادمنش، زکیه بهبهانی، رضا عموزاد، سهیل باوی، سعید رضایی‌کیا و میلاد مرادی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

رفع توقیف فیلم علت مرگ: نامعلوم
رفع توقیف فیلم علت مرگ: نامعلوم

شرکت «رفت فیلم» پخش بین‌الملل این فیلم را بر‌عهده دارد.

عوامل فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: علی زرنگار، تهیه‌کننده: مجید برزگر، مجری طرح: پویان صادقی، مدیر فیلمبرداری: داود ملک‌حسینی، تدوین: حمید نجفی‌راد، طراحی و ترکیب صدا: سیدعلی‌رضا علویان، طراح صحنه و لباس: محمدرضا میرزامحمدی، صدابردار: سعید بجنوردی، موسیقی: عیسی حبیب‌زاده، طراح چهره‌پردازی: محمدرضا قومی، رنگ‌آمیزی تصاویر: حمیدرضا فطوره‌چیان، منشی صحنه: مارال فتحی، برنامه‌ریز: سیاوش رمضانلو، امید راد، دستیار اول کارگردان: سیاوش رمضانلو، احسان شیری، عکاس: پیام صادقی، جانشین تهیه کننده: مهدی برزگر، مدیر تولید: محمد جعفری، مدیر روابط عمومی: نغمه دانش آشتیانی.




غلبه‌ی مدیران مذکر بر شورای ۹ نفره سیاستگذاران جشنواره فیلم فجر۴۳

سینماروزان/محمد شاکری: اعضای شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با غلبه کمّی مدیران بر سینماگران، منصوب شدند.

طی احکامی از سوی رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان، سید محمد بهشتی، حسین انتظامی، فرهاد توحیدی، علیرضا شجاع نوری، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا تابش، منوچهر محمدی و منوچهر شاهسواری به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

در میان اعضای این شورا فقط منوچهر محمدی(چپ راست) و فرهاد توحیدی(مست عشق) هستند که در سال‌های اخیر بیش و کم فعالیت حرفه‌ای داشته اند و مابقی این سیاست گذاران بیشتر مدیر بوده اند.

از مدیر فارابی بگیر تا مدیر سازمان سینمایی و مدیر خانه سینما در میان این سیاست‌گذاران به وفور یافت میشود.
جشنواره فجری که در این سال‌ها و فارغ از هر دبیری، روالی روتین و کلیشه در برگزاری دارد واقعا این همه سیاست گذار که از منظر سیاسی اغلب همه منسوب به یک جریان هستند، به چه کاری میایند؟ مثلا می‌خواهند تعداد سیمرغ ها را کم و زیاد کنند؟ یا تعداد بخش ها را کم و زیاد کنند؟ یا مثلا پیامی برای قرائت در افتتاحیه یا اختتامیه بنگارند؟

معرفی شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر۴۳
معرفی شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر۴۳

وقتی جشنواره فجر در همه این سالها، بندی نهایی دارد که به هر دبیری، اجازه تصمیمات فورس ماژور میدهد، واقعا این حجم مدیران ادوار اصلاح-اعتدال در شورای سیاستگذاری اش به چه کار می‌آیند؟

اگر هم بنا بوده که برای دلجویی مدعیان سینمایی یک جریان سیاسی خاص، چنین شورایی بچینند چرا این قدر “مردانه”؟؟ و چرا نکردند حداقل دو تا سه بانوی سینماگر را وارد شورا کنند؟ آن همه شعار در حمایت از مدیریت بانوان فقط برای قبل از انتخابات بود؟

به جز این دبیرخانه جشنواره فجر در همه این سال‌ها یک نیروی اجرایی به نام سیمون سیمونیان داشته که تقریبا بازوی دست راست هر دبیری بوده و در هر دوره سیاسی نیز در دبیرخانه حضور فعال داشته. بد نبود سیمون را به عنوان نیرویی که از نزدیک در جریان جشنواره فجر بوده وارد سیاستگذاران می‌کردند تا اگر هم بناست تصمیمی گرفته شود منطبق با تجربیات از نزدیک یک مشاور آگاه باشد.




رونمایی از پوستر دوم فیلم “سه جلد” هم‌زمان با استقبال مخاطبان 

سینماروزان: فیلم سینمایی “سه جلد” به کارگردانی مهدی اسماعیلی و تهیه‌کنندگی محمد آفریده یکی از فیلم‌های اجتماعی متفاوت این روزهای سینمای ایران است.

 

اکران فیلم سینمایی “سه جلد” به کارگردانی مهدی اسماعیلی و تهیه‌کنندگی محمد آفریده از 16 آبان در سینماهای سراسر کشور آغاز شده و علی‌رغم محدودیت در تبلیغات، با استقبال خوبی همراه شده است.

 

این فیلم با حضور بازیگرانی همچون باران کوثری، آتیلا پسیانی، شاهرخ فروتنیان، رؤیا جاوید نیا، یسنا میر طهماسب، سولماز غنی، سارا توکلی، آیناز کرمانی و الهام شعبانی ساخته شده و هم اکنون به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی و توسط رسانه فیلمسازان در حال اکران است.

 

هم‌زمان با دور تازه اکران این فیلم، دومین پوستر آن که توسط بهزاد خورشیدی طراحی شده رونمایی و منتشر شد.

 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مینو ناخواسته با خود رازی را حمل می‌کند که تمام زندگی‌اش را دچار ترس و تردید کرده است، او برای خلاص‌شدن از این راز، تصمیم سختی می‌گیرد.

پوستر فیلم سه جلد
پوستر فیلم سه جلد

پخش: موسسه رسانه فیلمسازان مولود

 




در سریال “بازنده” چه خبر است؟/زن همسایه‌، برنده است یا کارآگاه گرفتار؟

سینماروزان/مسعود احمدی: سریال “بازنده” طوفانی شروع شد و سعی کرد در همان ابتدا قلاب را برای جلب مخاطب، درست بیندازد و برای همین بود که قسمت نخست سریال، پر و پیمان و با پیرنگ کامل از روابط و آدم ها و شکل دهی بحران اصلی رقم خورد.

#بازنده در قسمت‌های بعد و برای کشف معما مخاطب را وارد مسیری هزارتو برای شناساندن پرسوناژهای مختلف خود نموده و بیش و کم، داستان هایی فرعی را در امتداد داستان اصلی تعریف کرد تا مخاطب از ادامه سریال خسته نشود.

آنچه سریال های کارآگاهی-معمایی بیش از هر چیز بدان نیاز دارند حضور ماموران زبده ای است که اغلب نیمه پنهان خود را از دسترس مخاطب غایب کرده‌اند تا مخاطب بیش از پیش کنجکاو ادامه داستان شود و خوشبختانه نسبت به سریال‌های پلیسی این چند سال،  #علیرضا_کمالی توانسته نقش یک مامور آگاهی گرفتار در گذشته را قابل قبول ارائه کند.

بازنده البته در برخی قسمتها و زمانی که می‌خواهد در عرض داستان حرکت کند و به سمت شخصیت شناسی برود، از ریتم تند پرتعقیب و گریز خود میکاهد که شاید می‌شد آن را با ترکیب حادثه با شخصیت برطرف نمود با این حال آنچه سریال دارد غلبه معما و تلاش برای حل معماست که از ابتدا با ظن به زن همسایه شروع شده، مخاطبان را حتی به سمت سرک کشیدن در داستان منبع اقتباس برده و در پایان باز به زن همسایه می‌رسیم…




همان قدر که سینمای تجاریِ لجام گسیخته خطرناک است، سینمای بی حساب و کتاب نفتی برای فرهنگ، مضر است!/چرا سینمای دولتی به جایی رسیده که هزینه زیاد و بهره‌ی ناچیز دارد؟/آقایان مدیر! نگذارید کارتابل‌ها به‌جای شما مدیریت کنند!

سینماروزان/تینا جلالی: سينما يعني همه سليقه‌ها و ژانرها، اينكه ما فقط فيلم اجتماعي بسازيم يا فقط فيلم كمدي بسازيم يا فقط يك جريان سينمايي برهمه سينما غلبه داشته باشد، غلط اندر غلط است.

محمد آفریده مدیر خوشنام سینما که فیلم “سه جلد” را به عنوان تهیه‌کننده روی پرده دارد با بیان مطلب فوق به روزنامه اعتماد گفت: همه ظرفيت‌ها بايد بتوانند در كنار هم در يك شرايط متناسب و عادلانه فيلم بسازند و تلاش و رقابت سالم وجود داشته باشد. نمي‌شود روي موضوعات اجتماعي چشم بست همانطور كه نمي‌شود ذائقه‌هاي متفاوت و متكثر مردم و تماشاگران را كه نيازهاي متنوعي دارند، ناديده گرفت. مردم يا بهتر بگويم مخاطبين، حيات سينما هستند. با مردم سينما زنده مي‌شود اگر فيلم بسازيم و نيازي به حضور مردم نداشته باشيم، مي‌شويم سينماي ارگانی دولتي، سينمايي كه هزينه زياد اما بهره ناچيز دارد.

وی ادامه داد: همانقدر كه سينماي تجاري رها شده و لجام گسيخته براي سينما و فرهنگ و مردم مضر است سينماي دولتي بي‌حساب و كتاب ارگانی نفتي براي فرهنگ و مردم مضر و بي‌حاصل است.

آفریده درباره تجربیات مدیریتی خودش گفت: هر فعاليتي در هر زمينه‌اي براي ماندگاري نياز به پوست‌اندازي دارد. نگاه من در سال‌هايي كه در انجمن و مركز بودم برداشتن سد بي‌اعتمادي به جوانان خلاق اين سرزمين بود . جواناني كه تجربه، دانش و استعداد داشتند اما كسي در را براي آنان باز نمي‌كرد. از طرف ديگر سينمايي داشتيم كه بيش از هفتاد درصد آن در جا مي‌زدند و ديگر رمقي نداشتند يا بعضي‌ها زير سايه تجربه‌هاي گذشته خود جرات تغيير نداشتند، آن اعتماد با خودش موج خروشاني از سازندگي، اميد و خلاقيت به همراه آورد و نسل خلاق و پويايي را به سينماي ايران هديه كرد. پشتوانه سينماي هر كشور نسل خلاق جوان و تجربه‌هاي آنان است.

محمد آفریده
محمد آفریده

آفریده درباره همکاری با باران کوثری در فیلم “سه جلد” گفت: از باران كوثري گفتيد، حقيقتا بايد اسم فيلم را مي‌گذاشتيم باران، اين فيلم بدون باران معلوم نبود چه سرنوشتي پيدا مي‌كرد. ايشان جداي از اينكه درك و شناخت خوب و بالايي نسبت به كاركتر فيلم داشتند لحظاتي عين زندگي واقعي نقش مي‌شدند. باران جداي از اينكه بازيگر فيلم بود همراه و همكار من به عنوان تهيه‌كننده بود، چراكه با شناختي كه از توليد و سينما داشت هميشه هركاري كه مي‌توانست براي پيشبرد كار بدون منت انجام مي‌داد. باید اجازه داد سینمای ایران از تجربیات چنین بازیگران با احساس مسئولیتی بسیار بیش از اینها بهره مند گردد.

او افزود: خدا رحمت كند آتيلا پسياني را، ايشان مرد بزرگواري بودند . سال‌هايي كه در فارابي بودم با ايشان آشنا شدم . ايشان يك صبح تا بعدازظهر مهمان ما سر صحنه بودند و به ما لطف كردند.

آفریده درباره دورنمای مدیریت سینمایی دولت چهاردهم گفت: هميشه در ديدارهايی كه با مديريت‌هاي سينما داشتم به آنها گفتم كه حواس‌شان باشد، اين كارتابل‌هاي شما به‌جاي شما مديريت نكند. اين كارتابل‌ها همان روزمرگي‌ها است. اين روزمرگي‌ها، قدرت و توان و مركزيت را از سينما مدت‌ها است، گرفته است.




رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» با حضور هوتن شکیبا، حامد آهنگی، هادی کاظمی، بهنوش بختیاری، آشا مهرابی و…+عکس

سینماروزان: در آستانه آغاز اکران انیمیشن سینمایی «شنگول و منگول» پوستر رسمی این انیمیشن سینمایی رونمایی شد.

انیمیشن سینمایی «شنگول و منگول» ساخته کیانوش و فرزاد دالوند و تهیه‌کنندگی داریوش دالوند و سارا امامی که در سی و ششمین جشنواره کودکان و نوجوانان پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره را از آن خود کرد و با استقبال بی نظیر مخاطبان و منتقدان رو‌به‌رو شد قرار است از روز چهارشنبه ۳۰ آبان‌‌ماه در سینماهای سراسر کشور به اکران عمومی درآید.

این انیمیـشن سینمایـی باسرمایه‌گذاری «پلتـفرم شیـدا» و با حمایت « بانک گردشگـری» تهیه شده است.

انیمیشن گولز یا شنگول منگول روایتی خاطره ساز و دیدنی از داستان افسانه ای شنگول و منگول و حبه انگور را ارائه داده است.

در این انیمیشن سینمایی هوتن شکیبا، محمدرضا علیمردانی، حامد آهنگی، هومن حاجی‌عبدالهی، بهنوش بختیاری، هادی کاظمی، مجید آقاکریمی، آشا محرابی، شوکت حجت، سمانه پاکدل، کامران تفتی، هدیه بازوند، مریم بابایی، محمد‌امین عشقی، هودین، علی موکلیان، مرتضی مکرمی، مهنوش گلزاریان به‌عنوان صداپیشه همکاری دارند.

پوستر فیلم شنگول منگول
پوستر فیلم شنگول منگول

پخش از: خانه‌فیلم




ارزآوری با تولید نسخه ترکی سریال “شهرزاد” یا برگزاری جشنواره‌های بودجه‌خوار بی‌مخاطب؟

سینماروزان/حامد مظفری: خبر تولید نسخه ای از سریال “شهرزاد” توسط یک کمپانی ترک و با استفاده از چهره های سینما و تلویزیون ترکیه را کنار تلاش ابتر برای جهانی‌سازی از طریق دوتکه کردن جشنواره فجر که بگذاریم، چه دستگیرمان میشود؟

 

پیش از این محصولاتی مثل “یوسف پیامبر” یا “مختارنامه” در همین تلویزیون خودمان تولید شده بود که توانستند خارج از مرزها و در کشورهای منطقه دیده شوند. چرا آنها دیده شدند و چرا “شهرزاد” می‌تواند با جلب سرمایه ترک‌ها، ورسیونی تازه از خود داشته باشد ولی همچنان برخی مدیران به دنبال برگزاری محافل داخلی پرهزینه برای جهانی شدن هستند؟

 

در صنعت سریال سازی شبکه خانگی بسیاری سریال تولید شده و می‌شود که در بین همه آنها فقط “شهرزاد” است که همچنان درحال بازپخش توسط شبکه های ماهواره ای است و بناست ورسیون ترک آن هم تولید شود. مصداقی از جهانی سازی فرهنگ همین نیست؟ یعنی ابتدا محصولی غنی برای مخاطب داخلی تولید کنیم و بعد از موفقیت داخلی به دنبال بازاریابی منطقه ای و ارزآوری توسط فروش رایت بازسازی آن برویم؟؟

ارزآوری با تولید نسخه ترکی "شهرزاد" یا ولخرجی برای برگزاری جشنواره‌های بی‌مخاطب؟
ارزآوری با تولید نسخه ترکی “شهرزاد” یا ولخرجی برای برگزاری جشنواره‌های بی‌مخاطب؟

این همه سال جشنواره های مختلف با حمایت های ارگانی برگزار کردیم که اغلب آنها هم پسوند بین‌المللی داشتند ولی متاسفانه نه تنها سالهاست که نتوانسته ایم اکران اول آثار مطرح خارجی را در این جشنواره ها داشته باشیم بلکه در همان غربال گری آثار داخلی برای چنین جشنواره هایی نیز گرفتار خودی و غیرخودی شده‌ایم.

 

با دوتکه کردن مهمترین جشنواره وطنی، چه دستاوردی برای سینمای ایران در جهان که هیچ در همین منطقه خودمان ایجاد شد؟ آیا بعد از جدا کردن بین الملل از فجر توانستیم جای پایی برای اکران آثار خود در همین عراق و ترکیه و امارات و افعانستان و پاکستان و آذربایجان و ارمنستان و ترکمنستان و…، داشته باشیم؟؟ مگر مدعی نیستیم که هدف از برگزاری جشنواره های جهانی، معرفی سینمای ایران به جهانیان است پس چرا حتی نمی‌توانیم برای گزینه ایرانی اسکار، پخش ‌کننده ای در آمریکا پیدا کنیم؟

 

چطور تولیدکنندگان “شهرزاد” می‌توانند برای محصول خود در کشوری مشتری پیدا کنند که محصولات تلویزیونی اش به علاقمندی اول خانواده های ایرانی بدل شده؟ یکی از همین مدعیان جدایی بین الملل از فجر سراغ تولیدکنندگان “شهرزاد” رفته که از آنها بپرسد، شما چگونه توانستید ارزآوری داشته باشید و ما با وجود دریافت بودجه های هنگفت دولتی حتی نتوانسته‌ایم در همین ترکیه برای آثار برگزیده خود، اکران داشته باشیم؟

 

اگر بناست صادرات فرهنگی داشته باشیم که لازم نیست شاخ غول بشکنیم و در کشورهای کوچولو موچولو ی اروپایی به دنبال جشنواره های درجه چندم برای گرفتن سلفی باشیم؟ همین ترکیه و عراق را دریابید که به دنبال “شهرزاد” و “مختارنامه” و “یوسف پیامبر” آمدند. اگر توانستید در همین منطقه هم‌فرهنگ، کاری کنید آن گاه دیگران هم سراغ‌تان خواهند آمد.

حامد مظفری منتقد و روزنامه‌نگار
حامد مظفری منتقد و روزنامه‌نگار




لیلی گلستان: نقاش‌های کوروش قاضی مراد بسیار خوش رنگ هستند

سینماروزان: این روز‌ها نمایشگاه نقاشی‌های کوروش قاضی مراد با عنوان «تنها با درخت» در گالری سهراب برپاست، نمایشگاهی که تا پنجم آذرماه ادامه خواهد داشت.

 

با این که کوروش قاضی مراد نامی شناخته شده در عرصه خوشنویسی و گرافیک است اما او مدت هاست که تمرکزش را بر روی نقاشی گذاشته است. نماشگاهی که اتفاقاً با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر‌های تجسمی روبرو شد و در روز افتتاحیه آن به دلیل ازدحام جمعیت، بازدید‌کنندگان برای ورود به گالری مدتی را پشت در‌های بسته گالری انتظار کشیدند.

 

در این نمایشگاه که در دو طبقه گالری سهراب برپا شده است؛ کوروش قاضی مراد در دو فضای نمایشگاهی متفاوت؛ ضمن نمایش مجموعه نقاشی‌های اخیرش که در برگیرنده ۹ نقاشی در ابعاد بزرگ است، مجموعه از خط‌هایش را نیز به نمایش گذاشته است.

 

لیلی گلستان درباره مجموعه اخیر کوروش قاضی مراد گفت: من سال هاست که کوروش قاضی مراد را می‌شناسم و کار‌هایش را دنبال می‌کنم هرگز فرصتی نشد که نمایشگاهی از آثار او در گالری گلستان برپا شود اما من همواره به دیدن نمایشگاه‌های او رفته‌ام.

او افزود: قاضی مراد هنرمند حرفه‌ای، باسواد و کار بلدی است و در یک کلام بخواهم اگر درباره او بگویم او آدم حسابی است و همواره با نظم و جدیت خاصی کار‌هایش را پی می‌گیرد.

 

گلستان ادامه داد: قاضی مراد خوشنویس خوبی است و از خوشنویسی به مرور به نقاشی گرایش پیدا کرده و در نمایشگاه اخیرش خط حضور دارد اما خط‌هایش انتزاعی شده‌اند. در نقاشی‌های او ترکیب‌بندی و فرم‌های زیبایی به چشم می‌خورد و همین امر به جذابیت بصری کار‌های او اضافه کرده است.

 

او با اشاره به پالت رنگی آثار قاضی مراد گفت: نقاشی‌های او بسیار خوشرنگ هستند و او بسیار هوشمندانه رنگ‌هایش را انتخاب کرده است.

گلستان در پایان سخنانش گفت: قاضی مراد هنرمند جست و جو‌گری است و پله پله پیش آمده و نمایشگاه اخیرش از بهترین نمایشگاه‌هایی به شمار می‌رود که این روز‌ها دیده‌ام. انرژی و آثار این نمایشگاه آن قدر خوب است که حال بیننده را نیز خوب می‌کند.

 

پریوش گنجی هم با بیان این مطلب که بیش از ۳۰ سال است که کوروش قاضی مراد را می‌شناسد گفت: از همان نمایشگاه‌های نخست‌اش که برپا کرد همواره حرفی برای گفتن داشت و با گذشت زمان همچنان این ویژگی در آثارش مشهود است.

او افزود: با این که قاضی مراد با خوشنویسی کارش را شروع کرد و همه او را به عنوان خوشنویس می‌شناسند اما در نمایشگاه اخیرش نشان داد که نقاش خوبی هم هست من آثارش را دوست دارم.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: در نقاشی‌های او همچنان رگه‌هایی از خط به چشم می‌خورد و خط‌های او به درخت تبدیل شده‌اند و گاه حتی به پیکره انسانی نزدیک می‌شوند، نقاشی‌های او انرژی خوبی هم دارند.

 

به گفته گنجی، قاضی مراد همان قدر که هنرمند حرفه‌ای است معلم خوبی هم است و شاگردان خوبی تربیت کرده و توانسته در تربیت نسل جدید هنرمندان تجسمی نقش آفرین باشد و این اتفاق بسیار خوشایندی است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

 

علی ذاکری هم درباره نمایشگاه قاضی مراد گفت: من از فضای خط به شدت دور هستم و خط را عنصری برای طراحی می‌دانم نه مفهومی که خط در خوشنویسی دارد. در خوشنویسی خط چهارچوب خاص خودش خودش را دارد و گاه بار ادبیات را بر دوش می‌کشد. کوروش قاضی مراد در مجموعه آثار جدیدش از خط شروع کرده اما آثارش را از حیطه خط خارج کرده وبه شکل حرفه‌ای وارد دنیای تجسمی شده است.

این نقاش پیشکسوت گفت: من با کوروش قاضی مراد دوستی دیرینه و عمیقی دارم و همواره آثارش را دنبال می‌کنم. آثارش ریشه در روحیه سیال او دارد و ر‌هایی که در رفتار و روحیه او سراغ دارم در آثارش هم نمود خوبی پیدا کرده است.

 

به گفته ذاکری، قاضی مراد آدم خیرخواهی است و ذهنیت بسته‌ای ندارد و دانش‌اش را همواره در اختیار شاگردان و دوستانش می‌گذارد و با نوع شخصیت منحصر به فردی که دارد همواره در هنرش چه خوشنویسی چه نقاشی و چه گرافیک همواره در حال تجربه اندوزی و نوجویی است.

 

این نقاش ادامه داد: قاضی مراد آدم با این که بر تمام قوانین خوشنویسی و گرافیک مسلط است اما در مجموعه اخیرش تمام این قوانین را زیر پا گذاشته است و همین کمک کرده تا در آثارش فضایی کاملاً حسی را مشاهده کنیم.

 

ذاکری ادامه داد: گویی او بازیگوشی و سیالتی که در کارش مشاهده می‌کنیم را از جهان حسی فی البداهه وام می‌گیرد و برای این که این فضای بازیگوشانه را وسعت بدهد از دانش تجسمی‌اش بهره می‌گیرد و تلاش می‌کند تا ترکیب‌بندی خودش را بسازد آن زمان دوباره نظم گرافیکی برای ساختن ساختار اثرش دوباره به کمک او می‌آید.

 

او افزود: به نظرم آثار قاضی مراد، بیشتر سمت و سوی طراحی و نقاشی دارد و از پایه خط شروع شده‌اند و گویی می‌خواهد در آثار خط و نقاشی را با هم آشتی بدهند. شاید حتی بخواهد فضای تجسمی را تجربه کند که در دنیا خط سراغ نداریم و جهان وساختاری فرمی خودش را بسازد.

 

ذاکری گفت: به نظرم آثار قاضی مراد از انرژی بالایی برخوردار هستند می‌توان آینده خوبی را در حوزه نقاشی برای او متصور شد.

 

کوروش قاضی مراد (۱۳۴۸، تهران)، نقاش، طراح گرافیک، خوش‌نویس و هنرمند ایرانی است؛ و بخشی شهرتش به ابداع خطی جدید به نام «سریر» است.

او فارغ‌التحصیل صنایع چوب و کاغذ‌سازی و همچنین فارغ‌التحصیل ممتاز انجمن خوشنویسان ایران است. قاضی مراد برترین هنرمند بین‌المللی از جشنواره کالیفرنیا شده و جایزه ویژه برای ارتقا و معرفی میراث و هویت ایرانی و هنر بین‌المللی از بنیاد iman کالیفرنیا را نیز دزیافت کرده است.

او عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، عضو انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)

بوده است. تاکنون آثار متعددی از او به موزه‌ها و مجموعه‌های مختلف راه یافته است.

او همچنین برنده جایزه ویژه برای «ترویج و معرفی میراث ایرانی» از بنیاد‌ایمان، برنده جایزه «بهترین هنرمند بین‌المللی» در جشنواره بین‌المللی هارمونی، برنده مقام‌های اول و دوم در دو بخش در چهارمین رقابت سالانه «print Celebrates Design» شده است. قاضی مراد تاکنون آثارش را در ۱۵ نمایشگاه انفرادی و نمایشگاه‌های گروهی متعددی به نمایش گذاشته است.

 

نمایشگاه «تنها با درخت» تا پنجم آذرماه در گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ میزبان علاقه‌مندان است.

 

 




محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد/ معرفی هیات رئیسه

سینماروزان: اعضای هیات رئیسه و رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران معرفی شدند.

اعضای هیات رئیسه و رئیس سیزدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران معرفی شدند.

 

این هیات رئیسه متشکل از هشت نفر است که چهار نفر آن از اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و چهار نفر از اعضای انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند برای یک دوره سه ساله معرفی شده‌اند.

 

اعضای کنونی هیات رئیسه جشن

از سوی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند: زینب تبریزی، محسن استادعلی، هادی معصوم دوست و علیرضا دهقان و از سوی انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند: آزاده موسوی، علیرضا حسینی، مرتضی رزاق کریمی و سعید رشتیان هستند.

 

محمد شکیبانیا نیز به عنوان رئیس جشن دوره سیزدهم توسط هیات رئیسه برگزیده شده است.

 

جشن مستقل سینمای مستند ایران رویدادی سالانه است که با همکاری انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند و انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و زیر نظر هیات رئیسه جشن برگزار می‌شود.

 

این جشن در دوره سیزدهم به شیوه آکادمی داوری و اختتامیه آن در ۹ اسفند ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.




گزینه اصلی بهرام بیضایی برای بازی در “روز واقعه” که بود؟ 

سینماروزان: در پیش تولید اولیه “روز واقعه” و برای انتخاب بازیگر نقش “شبلی/عبدالله” به خیلی ها فکر کردیم و از همه جدی تر ابوالفضل پورعرب بود.

 

محمدرضا شریفی‌نیا روی آنتن زنده برنامه “هفت” با بیان مطلب فوق گفت: ابوالفضل پورعرب گریم شد و ماه‌ها تمرین سوارکاری کرد و حسابی انرژی گذاشت و بنا بود نقش راحله را هم سوگند رحمانی بازی کند ولی درنهایت آن بازیگر آماده را دودستی تقدیم پروژه “عروس”بهروز افخمی کردیم.در برهه ای به سراغ خسرو شکیبایی رفتیم که گفت کمردرد دارم و امکان سوارکاری ندارم، یکی از گزینه های ما هم رضا کیانیان بود که نشد.

 

 

گزینه اصلی بهرام بیضایی برای بازی در "روز واقعه" که بود؟/محمدرضا شریفی‌نیا روی آنتن زنده مطرح کرد
گزینه اصلی بهرام بیضایی برای بازی در “روز واقعه” که بود؟/محمدرضا شریفی‌نیا روی آنتن زنده مطرح کرد

وی ادامه داد: از آنجا که فکر می‌کردم افرادی که در خانواده هنری رشد کرده اند، بیشتر می‌توانند موثر باشند برای همین از تیم تولید “عروس” خواستم ایرج نوذری را به ما بدهند که او هم گریم شد و حدود بیست دقیقه از فیلم با حضور او ضبط شد ولی درنهایت کار خوابید تا درنهایت با گروهی دیگر تولید شد.

 

شریفی نیا درباره نقطه نظر بهرام بیضایی مولف “روز واقعه” بیان داشت: در همان پیش تولید اولیه یک بار با بیضایی دیدار و گفتگو کردم و از او پرسیدم اگر بخواهید فیلم را بسازید، برای نقش اصلی چه کسی را انتخاب می‌کنید که بی مکث گفت همین آتیلا پسیانی که آن موقع در تئاتر بسیار درخشیده بود.

 

 




با “۳۵ میلیمتری” جای بیشتری برای سینما باز  شد!

سینماروزان: سینما هم این روزها به قاب‌های شبکه نمایش خانگی پناه برده، همان‌طور که اسطوره‌ها ناچارند در ویترین یک مغازه پرفروش بنشینند که تفاوتشان با معمولی‌ها به چشم بیایند و نوستالژی‌ها هم باید توی پست‌های اینستاگرام وایرال شوند تا نوستالژیک بودنشان را اثبات کنند!

بعد از کرونا، تعطیلی سالن‌های سینما، بسیاری از دوستدارانشان را به هراس انداخت که نکند مردم این محل تجربه لذت جمعی را فراموش کنند و به صفحات تلویزیون‌هایشان هرچند کوچک‌تر و تنهاتر است، عادت کنند؟! هراس‌ها چندان هم بیراه نبود. کرونا نه‌تنها آدم‌ها را منزوی‌تر کرد، بلکه شیرینی خندیدن و گریستن و ترسیدن در جمع تماشاگران را هم از یادشان برد؛ آن‌ها کلوزآپ‌هایی را که غم چشم‌های یک کابوی فداکار و مردم‌دار و تنها را چندین برابر بزرگ‌تر می‌کرد تا هرگز چهره یک قهرمان از یادمان نرود، به‌راحتی لم‌دادن یک‌گوشه مبل خانه ترجیح دادند، حتی اگر تقارن یک قطره اشک گوشه چشم قهرمان‌هایش با لبخند نرمشان دیگر آن قدر به چشمشان نیاید.

سینما تنها ماند! به‌اندازه مارشال کین ماجرای نیمروز؛ شاید تقصیر VODها بود شاید هم تقصیر کرونا، شاید شرایط اقتصادی سینما را از صرفه انداخت یا شاید خیلی ساده‌تر از همه دیگر حوصله‌ای برای دو ساعت پف‌فیل خوردن پای فیلم‌هایی که پر از اندوه بودند نمانده بود. به‌هرحال سینما تنها شد.

حالا قصه به نقطه‌ای رسیده بود که قصه‌خوان‌های قهار می‌دانستند بالاخره دستی بر می‌آید و دستگیر سینما می‌شود. همان نقطه‌ای که کودکانی را می‌طلبید که در کودکی چشم‌هایشان از جادوی پرده پر شده بود و حالا در جوانی و بزرگسالی شعف سینما را در هر چیزی جست‌وجو می‌کردند، آن را بزرگ می‌داشتند و دلشان می‌خواست این قهرمان فراموش‌شده ازکارافتاده عزلت‌گزیده را کنج خانه‌ای گیر بیاورند و آن قدر از خاطره شورانگیزشان برایش بگویند تا دست از غم و انزوا بردارد و باز به میدان بیاید.

رابطه سینما و نمایش خانگی، یک‌جورهایی یک‌جاهایی شبیه به این شد! شبیه به رابطه‌ای که برخلاف بقیه آثار، فقط روی حساب و کتاب دخل و خرج شکل نمی‌گیرد بلکه دوست داری بگویی اگر خرجش کردیم و نگرفت هم فدای سرش! بیا سینما را تنها نگذاریم. بیا سینما را به خاطره و نوستالژی نکاهیم! بیا بگوییم پرده بزرگ زنده است چون هیچ صفحه نمایشی نمی‌تواند کار پرده نورانی در اتاق تاریک را بکند. لااقل هیچ تماشای تک‌نفره‌ای نیست که جای خالی ۳۰۰ نفر آدم با چشم‌های مشتاق و دهان‌های باز را پر کند.

برنامه‌های نقد سینما، شاید از این جهت از حال‌وهوای پر جدال و جنجال‌برانگیز یک دهه پیش فاصله گرفتند و تبدیل به واگویه ناگفته‌ها شدند. فقط همین مقایسه فاصله‌ای که کاراکتر فریدون جیرانی در فصل اول «هفت» تلویزیون با «35میلیمتری» فیلیمو گرفته، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سینما هنوز قهرمان است اما دیگر نای کتک‌خوردن ندارد.

آیا این بد است بگوییم سینما زمین خورده و نیاز به فضای تازه‌ای برای بلند شدن دارد؟ خب حتی اگر نگوییم، چه سانسورش کنیم یا احترامش را نگه داریم اما رابطه سینما و نمایش خانگی بالاخره جز این هم نیست. رابطه‌شان از وقتی این شکلی شد که اول دعوا راه انداختند و سینما، تسلط مردانه‌اش را بر خانواده تولیدات تصویری در خطر می‌دید اما روزگار که به او سخت گرفت کوتاه آمد و آن قدر در برابر نمایش خانگی نرم شد که راضی شود به «اکران آنلاین».

بالاخره اگر رئالیست باشیم باید این واقعیت را هرچند تلخ بگوییم که سینما واقعاً کوتاه آمد تا حذف نشود.
بد هم نشد! حالا دست‌کم هنوز کنجی هست که یادآوری کند، سینما آن قدر مهم هست که لیاقت سوژه شدن را داشته باشد، لیاقت بحث و گفت‌وگو! و در این مسیر نمایش خانگی، سینما را تنها نگذاشت و به واسطه این برنامه، به ‌اندازه ۳۵ میلیمتر جا باز کرد تا سینما، اگر از اسب افتاد لااقل از اصل نیفتد و اسطوره جهان تصویر بماند.




چهار حکم تازه برای ورود “فقط یک نفر” به سازمان سینمایی!؟

سینماروزان:  رائد فریدزاده رئیس سینمای دولت چهاردهم، چهار حکم تازه صادر کرده است و البته نتیجه‌ی آن فقط ورود یک مدیر تازه به سازمان، بوده.

چهار حکم تازه به این شرحند:

–روح الله حسینی/معاون نظارت

–حبیب ایل بیگی/مدیریت سینما شهر

–مهدی شفیعی/معاون توسعه منابع

–اصغر فارسی/مشاور راهبردی

ناگفته پیداست که در این چهار حکم فقط روح الله حسینی است که دوباره وارد سازمان شده؛ حسینی از مدیران نزدیک به حجت ایوبی بود که در دوره او تا ریاست مدرسه سینما هم پیش رفت و در عین حال در مناصبی بی حاشیه مثل مدیر دفتر جشنواره ها هم فعالیت داشت ولی حالا با ورود او به پرحاشیه ترین ساختار سینمای دولتی یعنی مرکز نظارت و ارزشیابی -که وظیفه اش ممیزی و سانسور آثار است- باید عیار مدیریتش را سنجید.

سه حکم دیگر فریدزاده برای حبیب ایل بیگی، مهدی شفیعی و اصغر فارسی است که در دولت سیزدهم هم در زیرمجموعه ها مشغول مدیریت بودند‌. ایل بیگی که معاون نظارت دولت قبل بود، مهدی شفیعی که توسط خزاعی در جشن مهر و جشنواره آموزشگاه‌ها منصب داشت و اصغر فارسی نیز معاون منابع بود.

اینکه در ساختار سینمای دولت چهاردهم با وجود همه وقتی که صرف شده باز اغلب همان افراد سابق هستند که از این پست به آن پست جابجا می‌شوند معنایی دارد جز کم‌سلیقگی در چینش زیرمجموعه؟؟ اصلا چه کاریست که مثلا حبیب ایل بیگی که بر معاون نظارت تسلط پیدا کرده را ببرید بگذارید در سینماشهر که هیچ تجربه ای در آن ندارد و بعد فردی بی تجربه در امور نظارتی را برای معاونت نظارت ییاوریم؟ حداقلش برای سینماشهر باید فردی نظیر مصطفی حسینی را به کار دعوت میکردید که در اشلی دیگر و در بهمن سبز حوزه هنری تجربه ای نسبی در حیطه تجهیز و سالن سازی داشته یا برای همان معاون نظارت باید از امثال ابراهیم داروغه‌زاده استفاده می‌کردید که تجربه قبلی نظارتی را داشتند…

چهار حکم تازه برای ورود "فقط یک نفر" به سازمان سینمایی!؟
چهار حکم تازه برای ورود “فقط یک نفر” به سازمان سینمایی!؟

 

 




“تگزاس۳” در آستانه ۲۴۹میلیارد/”زودپز” ۱۵۳میلیارد/”صبحانه با زرافه‌ها” در مرز ۵۰میلیارد/”ببعی قهرمان” ۴۴میلیارد/”باغ کیانوش” در مرز ۴میلیارد/”سه‌جلد” به سمت نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

سینماروزان: صدرنشین کمّی آمار فروش سینماها هنوز “تگزاس۳” است که حدود ۷۰۰میلیون فروش هفتگی داشته و در آستانه ۲۴۹میلیارد است.

پیشتاز فروش هفتگی “زودپز” و “صبحانه با زرافه ها” هستند که هر دو فیلم، این هفته حدود ۱۸میلیارد فروخته و اولی ۱۵۳میلیاردی شده و دومی ۴۸میلیاردی شده. “ببعی قهرمان” ۴میلیارد فروش هفتگی داشته و ۴۴میلیاردی است.

“باغ کیانوش” از دیگر فیلم‌های نسبتا پرفروش هفتگی است که حدود ۱ونیم میلیارد در این هفته فروخته و ۳/۵میلیاردی شده.

در میان فیلم‌های تازه اکران شده فروش “سه جلد” از همه بیشتر بوده که با وجود محدودیت تبلیغات محیطی-تلویزیونی تاکنون حدود ۲۵۰میلیون فروخته است.

آمار کامل فروش سینماهای ایران تا ۲۵ آبان ۱۴۰۳
آمار کامل فروش سینماهای ایران تا ۲۵ آبان ۱۴۰۳

✔️آمار کامل #فروش_سینماهای_ایران تا ابتدای ۲۵ آبان ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

(تمام ارقام به تومان است و منهای اکران سیار)

— #تگزاس_سه  ۲۴۸میلیارد و ۷۰۰میلیون(۱۵۸روز/۸۹هزار سانس)

— #زودپز ۱۵۳میلیارد(۳۸روز/۴۰هزار سانس)

— #پول_و_پارتی ۹۰میلیارد و نیم(۱۰۸روز/۳۵ هزار سانس)

— #صبحانه_با_زرافه‌ها ۴۸میلیارد(۱۶روز/۱۴هزارسانس)

— #ببعی_قهرمان ۴۴میلیارد(۴۸روز/۲۰هزارسانس)

— #قیف ۲۷میلیارد و ۱۳۰میلیون(۶۸روز/۱۳ هزار سانس)

— #مفت‌بر ۲۵میلیارد(۶۸روز/۱۷هزار سانس)

— #قلب_رقه ۱۳میلیارد و ۸۰۰میلیون (۸۷روز/۲۲۰۰سانس)

— #شهر_گربه‌ها(۲) ۱۱میلیارد و ۹۰۰ (۶۸روز/۶هزارسانس)

— #شه‌سوار ۱۰میلیارد و ۷۰۰میلیون (۶۲روز/۴هزار سانس)

— #در_آغوش_درخت ۶میلیارد و ۹۰۰میلیون(۹۴روز/۲۳۰۰سانس)

— #باغ_کیانوش ۳میلیارد و ۵۵۰(۱۶روز/۳۰۰سانس)

— #آغوش_باز ۲میلیارد و ۵۵۰میلیون(۶۲روز/۲هزارسانس)

— #استاد ۸۸۰میلیون(۳۸روز/۱۵۰۰سانس)

— #سفر_پرماجرا ۳۴۹میلیون (۸۷روز/۸۰۰سانس)

— #آنها_مرا_دوست_داشتند ۲۸۶میلیون(۳۰روز/۵۵۰سانس)

— #لختگی ۹۷میلیون و نیم(۵۵روز/۲۰۰سانس)

— #نفرین_آرتا ۳۵میلیون(۴۸روز/۱۳۰سانس)

✔️✔️✔️اکران جدید

— #سه‌جلد ۲۵۰میلیون (۹روز/۳۰۰سانس)

— #نبودنت ۱۴۰میلیون (۹روز/۲۸۰سانس)

— #شبگرد ۱۲۰میلیون(۱۶روز/۱۷۰سانس)