سینماژورنال: “سرب” در کارنامه سینمایی مسعود کیمیایی جایگاه ویژه ای دارد؛ یک الگوی نمونه از نوآر ایرانی که فرازمانی شده است و هر بار که دیده میشود نکته ای تازه در آن کشف می گردد.
جالب است سیدمحمد بهشتی مدیرعامل وقت فارابی کسی بود که طرح ابتدایی “سرب” را به کیمیایی پیشنهاد داد و چنان که بهشتی میگوید کیمیایی فیلم را طوری ساخت که خود میخواهد و نه خوشامد بهشتی و فارابی!
به گزارش سینماژورنال کیمیایی که از دیرباز با برخی از شعرای معاصر ایران حشرونشر داشته است در یادداشتی که برای “کتاب هفته خبر” نگاشته از علایق سینمایی مهدی اخوان ثالث سخن گفته و شبی که این شاعر در کنار احمد شاملو در خانه کیمیایی به تماشای “سرب” نشسته اند.
اخوان گفت دنباله این فیلم خوب میشود
کیمیایی درباره شب تماشای این فیلم می نویسد: اخوان وقتی فیلم “سرب” را دید گفت دنباله این فیلم خیلی خوب میشود. اگر خواستی بساری من هستم.
در آن عصر رو به شب با هم هزاران دنیا شدند
این کارگردان در توصیف فضایی که اخوان به تماشای “سرب” نشسته بود ادامه میدهد: شبی بود که اخوان و شاملو و بزرگانی دیگر کنار هم فیلم “سرب” را با تماشا کردند که این از آشتی آنان می آمد که در خانه من شد و ماند. در آن عصر رو به شب با هم هزاران دنیا شدند. تنهاشان{اخوان و شاملو} گذاشتم تا گوش دیگری نباشد. جهت نگاهشان فقط به یکدیگر باشد. سومین نفر کار را خراب میکرد.
صدای خنده هاشان تا بیرون می آمد
به گزارش سینماژورنال گویا در همین جریان نمایش فیلم بوده که کدورتهای میان شاملو و اخوان از بین می رود. کیمیایی می افزاید: همان دو ساعت اول دوتایی با هم گاهی با پچ پچ کار را تمام کردند. در نیم ساعت اول جانشان یکی شد. صدای خنده هاشان تا بیرون می آمد.
اخوان “مهر هفتم” را دوست داشت
کیمیایی درباره علایق سینمایی اخوان این را هم اضافه می کند: اخوان “مهر هفتم” برگمان را خیلی دوست داشت. برعکس شاملو که فیلم خاموش دوست نداشت.