سینماروزان: آمریکاییها گفتند ما فکر میکردیم اگر جنگی علیه ایران دربگیرد فقط کهنهسربازان به میدان میآیند ولی استقبال از فیلم “اخراجیها” نشان داد در صورت بروز جنگ، نسل جدید کنار رزمندگان دیروز خواهند بود.
مسعود دهنمکی در گفتوگو با دفاع پرس با بیان مطلب فوق افزود: کشوری که در تاریخ ۲۵۰۰ ساله، مساحت آن نصف بیشتر دنیا بوده و همواره کوچک و کوچکتر شده است تا اینکه در برههای، با وجود محدودیتها و فشارهای جهانی، با مجاهدت نسلی انقلابی حتی یک وجب از خاکش را از دست نداده است باید تولید فخر و غرور کند و این افتخار به آیندگان منتقل شود، اما متاسفانه در این زمینه غفلت صورت میگیرد. باید از این افتخارات در سینما بهعنوان بهترین ابزار برای جذب مخاطب استفاده کنیم. سینما و تئاتر عرصههای مهمی هستند که هرچقدر بتوانیم محصولات حرفهایتر و رساتری در فرم و محتوا در آن تولید کنیم، مخاطب احساس تعلق بیشتری به تاریخ میکند، ولی وقتی با یک نگاه ایزوله و بسته همراه شود، مطمئنا لینک ارتباطی با مخاطب از دست میرود.
وی همچنین درباره تولید فیلم درباره عملیات وعده صادق گفت: من به دعوت بعضی از مسئولان برای ساخت فیلمی درخصوص وقایع اخیر و توانمندی نظامی کشور در تقابل با دشمن، خیز برداشتم اما در ادامه همراهی نشد. معتقدم، امروز زمان ساخت فیلم درباره عملیات وعده صادق هم گذشته است.
دهنمکی یادآور شد: دشمن ما قبل از بحران فیلم میسازد و ما بعد از بحران؛ معمولا قبل، حین و بعد از بحرانها فیلم ساخته میشود و فیلمسازی مدیریت فرهنگی ما مربوط به بعد از بحران است و این مشکل اساسی است.
وی گفت: در تبیین موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مسئولان بیشتر از هنرمندان مسئولیت دارند، چون لازمه این اقدامات سرمایهگذاری، هزینه، بودجه و سیاستگذاری است. در آمریکا عمق نفوذ پنتاگون به وسیله هالیوود صورت میگیرد. هالیوود اتفاقات آینده دنیا را در قالب تولید فیلم و ارائه آن پیشبینی و پیشگویی میکند و این یک آیندهپژوهی است که در حوزه سینمای جنگ و دفاع مقدس ما جایگاهی ندارد