سینماروزان/کیوان بهارلویی: زری خوشکام بازیگر قدیمی سینما در ۷۷سالگی درگذشت.
زری خوشکام متولد سال ۱۳۲۶، بیشتر فعالیتهایش در دهه ۵۰ خورشیدی بود. در این سالها او گرچه در فیلمهای هنری و مطرحی همچون” آدمک” ساختهٔ خسرو هریتاش و” تپلی” ساختهٔ رضا میرلوحی ایفای نقش کرد، اما در مجموع با توجه به شرایط سینمای ایران در آن روزها و اشاعهٔ خشونت، در آثاری همچون “رشید”، “الکلی”، “کلبه ای آن سوی رودخانه”، “مرد هزار لبخند” و “توبه”، معرّف کاراکتر زن اغواگر بود.
در پاییز ۱۳۵۰ و بعد از آشنایی زری خوشکام و علی حاتمی سرصحنه لوکیشنهای شمال فیلم ناتمام “مترسک” به تهیهکنندگی محمدعلی فردین- نه تنها تولید آن فیلم تعطیل شد بلکه علی حاتمی در بازگشت به تهران به زری خوشکام پیشنهاد ازدواج داد و پس از ازدواج بود که کاراکتر سینمایی خوشکام دگرگون شد و از آن پس حضور او در سینما کمرنگ گردید.
علی حاتمی البته در ابتدا تاکید کرده بود که خوشکام فقط در فیلمهای خودش بازی خواهد کرد ولی خوشکام بعد از تولد لیلا حاتمی در پاییز ۱۳۵۱ عملا از سینما کنارهگیری کرد و چنان که خودش اظهار داشته پول نزدیک به ۱۵ قرارداد-که معادل پول ۱۵ آپارتمان بود-را پس داد تا فقط به فرزند و همسرش برسد.
زری خوشکام تا قبل از انقلاب تنها در یک نقش یعنی نقش عزتالدوله همسر امیرکبیر در مجموعه تلویزیونی “سلطان صاحبقران” به کارگردانی همسرش ظاهر شد و در سالهای پس از انقلاب نیز با نام تازه -زهرا حاتمی- تنها در معدود آثاری حاضر شد که به نوعی با همسر و خانوادهاش در ارتباط بودند. ایفای نقشهای کوتاه در سریال “هزاردستان” در نقش عروس خان مظفر وفیلم “جهان پهلوان تختی”بهروز افخمی در نقش خودش در نهایت منجر شد به ایفای نقشی نسبتا پر و پیمان در فیلم “سیمای زنی در دوردست” ساخته دامادش علی مصفا.
زری خوشکام البته خودش گفته بود از بازی در “جهان پهلوان تختی” پشیمان است چون فکر نمیکرده این فیلم فرسنگها از ایده همسرش درباره تختی، فاصله داشته باشد.
“در دنیای تو ساعت چند است”صفی یزدانیان، “شعلهور”حمید نعمتالله و “طلاخون”ابراهیم شیبانی، دیگر فیلمهایی بودند که زری خوشکام بعد از انقلاب در آنها ایفای نقش کرد.
زری خوشکام همراه اصلی علی حاتمی در ساخت شهرک سینمایی غزالی بود و بارها گلایه کرده بود از اینکه چرا نه دستمزد او را بابت بازی سانسورشده در “هزاردستان” داده اند و نه هزینه کمکهایی که در روند ساخت شهرک داشته!