سینماروزان/مهدی فلاح: فعالان حوزه انیمیشن پس از تماشای انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» در نشستی ضمن تاکید بر اهمیت حفاظت از ظرفیتهای انیمیشن سینمای ایران، نسبت به مهاجرت نیروهای متخصص انیمیشن ایرانی هشدار دادند.
عصر روز دوشنبه ۲۹آبان ماه اکران ویژه انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» با حضور جمعی از فعالان و اساتید حوزه انیمیشن در سالن رسول ملاقلیپور سازمان سینمایی سوره برگزار شد.
کارشناسان انیمیشن بعد از تماشای «مسافری از گانورا»، در خصوص شرایط کنونی کسبوکار انیمیشن و چگونگی رشد تولیدات سینمایی و همچنین فعالیتها و برنامههای مرکز انیمیشن سوره، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره در آغاز این مراسم گفت: گرد هم آمدن اهالی انیمیشن در این جلسه، فارغ از دیدگاهها و سلیقههایی که وجود دارد اتفاق خوبی است و باید با همفکری گامهایی در جهت آینده انیمیشن برداریم تا جریان تولید پایدار در این حوزه ایجاد شود.
علیرضا گلپایگانی رئیس دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر و تهیهکننده انیمیشن، ضمن تشکر از تلاشهای صورتگرفته برای تولید «مسافری از گانورا»، عنوان کرد: برای هر کار نیکویی تداوم از شروع مهمتر است. ما متأسفانه شاهد حضور مدیرانی بودیم که فقط برای مقطع حضورشان احساس مسئولیت میکردند یا برنامهریزیهای کوتاهمدتی داشتند که این موضوع برای انیمیشن سم است. ما مدیون تلاشهای گذشتگان هستیم و امیدوارم زحمات امروز با تداوم آن اتفاق بیفتد و در آینده به ثمر بنشیند.
وی ادامه داد: مخاطبان امروز نیز بهراحتی اقناع نمیشوند که این موضوع باعث شده تا وارد مقایسه ناعادلانهای با محصولات بینالمللی شویم که با قیمت نازل و در خانهها در دسترس هستند. سینمای زنده با گذر از فراز و نشیبهای راه، امروز به جایگاهی ثابت دست یافته؛ ولی نگاه به انیمیشن، نگاهی تحقیرآمیز بوده است.
گلپایگانی با ذکر مشکلات موجود در راه تولید یک انیمیشن سینمایی گفت: باتوجهبه شرایط اقتصادی موجود، این احساس وجود دارد که ما در حال تربیت نیروی متخصص برای مهاجرت هستیم و این موضوع سبب میشود تا در تولید و آموزش دچار یک دوگانگی شویم.
او در پایان ابراز امیدواری کرد که کیفیت آثار انیمیشن سینمایی به صنعت انبوهسازی و سریالسازی نیز برسد.
فاطمه حسینی شکیب مدرس و محقق، ضمن تبریک به تیم تولید انیمیشن این انیمیشن، توضیح داد: هر صحنه و اثر در انیمیشن ما حاصل زحمت و رنج تولیدکنندگان آن است. ما باید درباره رویدادهایی مثل رویازی و موضوع بنیاد انیمیشن صحبت کنیم که حلقههای زنجیره تولید ارزش در انیمیشن هستند. زیر ساخت و اکوسیستم باید خلق شود تا بازیگران آن بتوانند عرض اندام کنند.
او در ادامه با یادآوری اهمیت مسئله اکران برای انیمیشن، ادامه داد: انیمیشن یک صنعت خلاق است و صنایع خلاق باید در یک شبکه فعالیت کنند. متأسفانه انیمیشن ایران به طور سنتی روی تولید تمرکز داشته و به بازار فکر نشده است و لذا لازم است تا در این بخش جدیتر برنامهریزی شود.
الهام ابراهیمی تهیه کننده انیمیشن هم در این نشست حضور داشت و در خصوص انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» اظهار داشت: این اثر به نسبت آثار پیشین به لحاظ انیمیت، گرافیک و جلوههای ویژه و موارد دیگر رشد خیلی خوبی داشته و به نظرم از لحاظ سلیقه کودکان، اثری کودک پسند و موفق است که امیدوارم تداوم تولید نیز شکل بگیرد.
شیوا ممتحن کارگردان انیمیشن هم با اشاره به نکات ویژه این انیمیشن سینمایی، بر این تاکید کرد که در آینده اتفاقاتی در حوزه انیمیشن رخ خواهد داد که مهمتر خواهند بود.
کیارش زندی مدیرگروه انیمیشن دانشگاه سوره، در این نشست حضور داشت و گفت: همه ما آسیبهای صنعت انیمیشن را میشناسیم و آن را لمس کردهایم. کار بزرگی که مرکز انیمیشن سوره کرده است، روشنکردن چراغ امید برای بچههای انیمیشن بود. امید گمگشتهترین گوهری است که امروز داریم و باید به این مجموعه دستمریزاد گفت.
عباس جلالی یکتا تهیهکننده و کارگردان انیمیشن هم در این نشست تاکید کرد: از دیدن این فیلم لذت بردم و به نظر باید در جلسهای که عوامل تولید نیز حضور دارند در خصوص نقد و بررسی آن صحبت کنیم. موضوع مهم در حال حاضر اینجاست که تولید انیمیشن پروسهای طولانی است و برای حفظ تداوم در تولید آن باید گامهای جدی برداشت.
در ادامه این نشست امیرمحمد دهستانی مدرس و کارگردان با اشاره به سختیهای تولید انیمیشن در سینمای ایران، گفت: مسافری از گانورا در اکران میتواند موفق باشد و معلوم است که هزینههای زیادی چه به لحاظ مادی و چه فردی برای آن شده است. به نظرم باید کار بعدی این تیم تولید از الان تضمین شده باشد.
دهستانی اضافه کرد: من بر اساس تجربه مشابه مدیریتی توصیه میکنم و واجب میدانم که راه و هدفی که برای آینده مرکز انیمیشن تعریف شده، حتماً ادامه پیدا کند. متأسفانه بیتوجهی به ادامه راه در مدیریت انیمیشن در ایران، باعث بروز لطمات زیادی شده است.
فرخ یکدانه مدرس و کارگردان انیمیشن هم در این نشست، با اشاره به کیفیت انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا»، عنوان کرد: این اثر جز معدود آثاری بود که من آن را تا پایان دنبال کردم. «مسافری از گانورا» در فیلمنامه انسجام دارد و مشخص است که برای آن زحمت کشیده شدهاست و قدم بسیار بزرگی بود.
او همچنین ادامه داد: بر اساس تجربه، برای درک بهتر از شرایط باید بین استارتاپ و بیزینس مقایسه داشته باشیم. تولید انیمیشن در ایران سابقه ۶۰ساله دارد و با وجود اینکه در دنیا یک بیزینس شناخته شده با چرخه مالی مشخص است؛ ولی در ایران هنوز مانند یک استارتاپ در هر پروژه از نو آغاز میشود و مدام باید راهها و گزینههای جدید برای تولید پیدا کنیم. ما دغدغههای مالی و نیروی انسانی متخصص داریم که کار را سخت میکند و باید برای ایجاد چرخه درست تولید تلاش کرد. به نظرم مرکز انیمیشن در این راه میتواند بسیار مثمرثمر باشد.
امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره سینما در پایان مراسم از حاضران درخواست کرد تا همچنان از تولید انیمیشن در ایران حمایت کنند تا این صنعت بتواند پیشرفت و موفقیت را هرچه بیشتر تجربه کند.
انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» جدیدترین تولید سینمایی مرکز انیمیشن سوره و اولین اثر سینماییِ برآمده از رویداد «رویازی» است که به کارگردانی احمد علمدار و تهیهکنندگی محمدحسین علمدار آماده اکران شده است.
در نشست فعالان حوزه انیمیشن در مرکز سینمایی سوره، علیرضا گلپایگانی (رئیس دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر و تهیهکننده انیمیشن)، امیرمحمد دهستانی (مدرس و کارگردان)، کیارش زندی (کارگردان و مدیرگروه انیمیشن دانشگاه سوره)، فاطمه حسینی شکیب (مدرس و محقق)، فرخ یکدانه (مدرس و کارگردان)، امیرمسعود علمداری (مدرس و نویسنده)، عباس جلالی یکتا (تهیهکننده و کارگردان)، الهام ابراهیمی (تهیهکننده)، شیوا ممتحن (کارگردان)، احسان توسلیزاده (تهیهکننده)، مصطفی حسنآبادی (تهیهکننده)، محسن عنایتی (کارگردان)، رضا ارژنگی (کارگردان)، بهزاد هاتف (انیماتور و کارگردان)، پویا افضلی (کارگردان و کارشناس تولید مرکز انیمیشن سوره) و امیررضا مافی (مدیر مرکز انیمیشن سوره) حضور داشتند.