سینماروزان: علی اصغر شادروان کارگردان فیلم زندگی سیدعلی اندرزگو با نام “تیرباران” مدتهاست فیلمی از خود را بر پرده سینماها ندیده است.
شادروان هفت سال قبل فیلمی جنگی با نام “یوسف هور” را با مضمون زندگی یک شهید ساخت ولی فیلمش تاکنون اجازه اکران نیافته است.
شادروان درباره چرایی بلاتکلیفی فیلم “یوسف هور” به تسنیم گفت: واقعیت این است که در حال حاضر فیلم هم پروانه نمایش دارد ولی برخی از کارهای فنی آن مانند اصلاح رنگ و… انجام نشده است که علت آن هم مشکلات مالی است. سرمایهگذار و مجری طرح فیلم مدیر کل ارشاد استان خوزستان بود. متأسفانه زمان ساخته شدن فیلم بهرههای سیاسی را از آن بردند و اسم خود را به عنوان مدیران دلسوز برای فیلم قرار دادند اما بعد از آن دیگر هیچ خبری از آنان نشد. خواستند بگویند که فیلمی بر اساس زندگی یک شهید ساختهاند. متأسفانه هرچه برای فیلم هزینه و زمان و انرژی شده بود همه از بین رفت. ولی در هر حال فیلم میتواند با گذارندن مراحل فنی به نمایش درآید.
این کارگردان ادامه داد: اداره ارشاد فعلی اهواز هم میگوید که پول هزینههای فیلم مانند تبلیغات و تبدیل نگاتیو به پوزیتیو را ندارد.حتی من گفتم که این فیلم را بدهید خود من تا کارهای فنی آن را انجام دهم و هزینههایش را خودم پرداخت کنم اما این پیشنهاد را هم قبول نکردند. فیلم از نظر مالی واقعا در زمان خودش با کمترین هزینه ممکن ساخته شده است. آن سال فیلم با هزینه ۶۵۰ میلیون تومانی ساخته شد. فیلم «بیگ پروداکشن» جنگی در خوزستان و با لوکیشنهای مختلف و در شرایطی که میدانیم ساخته شده است.
علی اصغر شادروان پیرامون فیلم تازه اش “ریگلام” گفت: فیلم جدید من با عنوان «ریگلام» طبق همان قواعد ساخت سینمایی است. مانند «تیرباران» و دیگر کارهای من. البته مضمون آن اجتماعی است ولی رگههای سیاسی خودش را دارد.فیلم درباره نسل جوان و مشکلات حال حاضر است؛ مسائلی مانند بیکاری و نبود شغل در فیلم بیان میشود و پشت پرده زدوبندهای سیاسی و رانتخواریهای موجود افشا خواهد شد تا معلوم شود چه کسانی شایستهسالاری را زیر سوال میبرند؟ برای همین فیلم اگرچه اجتماعی است، ریتم و ضرباهنگ مانند «تیرباران»، «بحران» و«پاتک» را دارد تا بتواند هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص خودش را داشته باشد.اگرچه که فیلم اجتماعی است ولی صحنهها و لحظات زد و خورد و اکشن را دارد که به فضای پلیسی نزدیک میشود. بنابراین فاکتورهای عام را دارد که اگر هزینههایی هم برای فیلم شده است با جذب مخاطب بتواند سرمایه را برگرداند.به دلیل آنکه کسی حاضر نشد روی فیلمم سرمایهگذاری کند خودم سرمایهگذاری آن را به عهده گرفتم.
شادروان با نومیدی از حمایتهای فارابی گفت: رغبتی برای رجوع به فارابی برای حمایت نداشتم. علت این است که برای کار قبلی که قصد ساخت آن را داشتم و اتفاقا در گونه کودک بود به آنجا رفتم. آنها گفتند که باید پروانه نمایش را داشته باشد. بعد از آنکه پروانه نمایش را با این دست و آن دست کردن آقایان گرفتم به فارابی رجوع کردم ولی آنها گفتند که حمایت مالی از آن کار نمیکنند. جالب بود که فارابی در حوزه ساخت آثار کودک و نوجوان حمایتهای زیادی میکند ولی از این کار در هر حال حمایتی نکرد. به ایشان گفتم که اگر قصد حمایت نداشتید پس چرا برای اخذ پروانه من را به ارشاد فرستادید؟ برای این کار هم به آنجا دیگر نرفتم چون احساس کردم که بیشتر به دوستان و علاقهمندان خودشان بیشتر بها میدهند! اینکه چرا فارابی به اینجا رسیده را من هم نمیدانم!!