سینماروزان: علیرغم بریز و بپاشهایی که برای جدایی بخش بین الملل از فجر و امتداد این جدایی صورت گرفت ولی این برگزاری جداگانه نه تنها به پرقدرت شدن حضور جهانی سینمای ایران نینجامیده که آمار حضور سینمای ایران در جشنواره های مطرح جهانی مدام در حال کاهش است.
به گزارش سینماروزان روزنامه اصولگرای “کیهان” در تحلیلی با اشاره به عدم حضور هیچ نماینده ای از سینمای ایران در جشنواره های اخیر برلین و کن مدعی پایان عمر سینمای جشنواره ای شده است.
متن گزارش “کیهان” را بخوانید:
در حالی که اسامی فیلمهای بخشهای مختلف هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از جمله بخش مسابقه اصلی آن اعلام شده، اما نام هیچ فیلم ایرانی در این میان دیده نمیشود. این درحالی است که براساس گزارشهای واصله، تولیدکنندگان بیش از ۵۰ فیلم ایرانی برای شرکت در جشنواره کن، نمونه آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال داشته بودند، اما هیچ یک از آنها برای هیچ کدام از ۱۱ بخش این جشنواره پذیرفته نشدند. پیش از این در شصتونهمین جشنواره فیلم برلین که در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) برگزار گردید نیز تمامی حدود ۴۰ فیلم ایرانی ارسال شده برای حضور در این جشنواره مردود اعلام شدند!
چنین دوران فترتی در طول ۳۰ سال گذشته که سینمای ایران محبوب جشنوارهها شده بود، سابقه نداشته و از نظر کارشناسان غیرقابل توجیه است. برخی از ناظران نزدیک به این جشنوارهها، علت این امر را رکود حاکم بر سینمای ایران میدانند، در حالی که در طول این سالها نه تنها از میزان تولید در این سینما کاسته نشده بلکه تحت عناوین مختلف به آن افزوده هم شده و در حال حاضر هر سال بیش از ۱۰۰ فیلم در سینمای ایران، جلوی دوربین میرود و برای نمایش آنها نیز دهها جشنواره ریز و درشت در داخل کشور برگزار میشود.
دو جشنواره مطرح خارجی درحالی از پذیرفتن فیلمهای ایرانی که هر سال به آنها ارائه شدهاند، سر باز زدهاند که تقریبا همانها که در سالهای پیش، فیلمهای خود را در این جشنوارهها به نمایش درآورده و بعضا جایزههایی هم دریافت داشتند، همچنان فیلم ساخته و تقریبا با همان کیفیت قبلی، آثار خود را ارائه میکنند. پس دلیل اصلی چیست؟ آیا عمر سینمای جشنوارهای ایران به پایان رسیده است؟! آیا این فقره نیز شامل تحریمهای ترامپ و دارودستهاش شده است؟!! آیا بالاخره حضرات شبه روشنفکر متوجه میشوند هنگامی که دیگر منافع امپریالیسم جهانی اقتضاء نکند، آنها هم مانند شاه و صدام و مرسی و قذافی و سایرین قربانی میشوند؟ آیا سرانجام درمییابند اصل برای این جشنوارهها، اهداف سیاسی و ایدئولوژیک است که وقتی قرار است صاحبانشان، از طریق فیلم و هنر مقابله کنند، هر کس با دوربینش، به هر نحو اهانتی به انقلاب و نظام اسلامی کرد و تصویر کجومعوجی از جامعه ایرانی نشان داد، عزیز میشود؛ اما چنانچه قرار بر این نباشد، دیگر خودش را به زمین و زمان هم بدوزد، افاقه نمیکند که نمیکند! سرانجام او هم در زمره ایادی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی محسوب میشود، چرا که بالاخره متهم است یکی از موسسات و ارگانها و نهادهای فرهنگی کشور را سرکیسه کرده و بودجه ساخت فیلمش را دریافت داشته است!