سینماروزان: خسرو معتضد با انتقاد از محتوای فیلم «۳۰۰» و نحوه به تصویر کشیدن ایرانی ها و خشایار شاه در این فیلم گفت: کارگردان ۳۰۰، مورخ و سینماگر نیست بلکه یک حقوق بگیرِ مزدور است و فیلم های ضد ایرانی نظیر ۳۰۰ غرض ورزانه و تحت نفوذ رژیم صهیونیستی ساخته میشوند.
تاریخ نگار و کارشناس برنامه «تاریخ و سینما»ی شبکه آی فیلم به تهیه کنندگی ایزد مهرآفرین بیان کرد: من درباره فیلم های ضد ایرانی، تحریف شده و فیلم هایی که وقتی فردی به آنها نگاه می کند متوجه می شود که این فیلم ها جنبه خصمانه و ضد ایرانی دارد صحبت می کنم. گویی برنامه ای در کار است که میخواهند به دنیا بگویند ایران در گذشته نیز چیزی نبوده است.
وی افزود: هرودوت با اینکه جزو مخالفان ایران و از تاریخ دانان یونان بوده است اما در کتاب «تواریخ» نتوانسته خودداری کند و از ایران، اجتماعات و مردمش تعریف کرده است. امروز موجی از فیلم های ضد ایرانی راه افتاده است و در گذشته این موج ها بر روی فیلم هایی مثل «مومیایی» و «ایندیانا جونز» بود. امروز نیز گشته اند و دیده اند ایران جای بکری است و کسی به فکرش نیست.
او ادامه داد: ما چهل هزار سوژه برای تاریخ ایران داریم که یکی از یکی زیباتر، بکرتر، جالب تر و دیدنی تر است اما یا کاهلی می کنیم و یا به دنبال این سوژه ها نمی رویم و دست روی دست میگذاریم تا هالیوود ما را بربر و وحشی نشان دهد؟!
معتضد ضمن بیان اینکه عده ای برای نوشتن سناریوی ضد ایرانی استخدام می شوند گفت: هارولد لمب یکی از کسانی بوده که بهترین سناریوها را برای سینما می نوشته است، امروز او و بسیاری از افراد دیگر کجا رفتند، این سناریو نویس های جدید از کجا آمدند، چرا اینها اینقدر بی سوادند، من فکر می کنم این بی سوادی تعمدی است در غیر این صورت چطور یک شخص می تواند خشایار شاه را در آن حالتی که در فیلم «۳۰۰» نمایش داده شده به تصویر بکشد.
وی خاطرنشان کرد: در این فیلم همه ایرانی ها برهنه و ژنده پوش هستند، چهره هایشان بسیار زشت است در حالی که ایرانی یکی از زیباترین چهره های دنیا را داشته است. همه این موارد جلوی چشمشان است، هالیوودیها تشریف ببرند تخت جمشید و قد و قامت، لباس، آراستگی، آن بالاپوشی که مثل کت و شلوار است و آن کلاه های زیبا را ببینند. چرا این موارد در این فیلم ها مرده اند، کورند و نمی بینند؟ خیر، غرض دارند و معتقدند که باید بر ضد ایران فیلم بسازند و ایرانی ها را یک سکه پول کنند و بگویند ایران باستانی نبوده است.
معتضد اظهار داشت: در میان فیلم های ضد ایرانی هالیوود مخصوصا کمپانی برادران وارنر یکی از احمقانه ترین و مهمل ترین این فیلم ها به نام «۳۰۰» را تهیه کرده است. برخی از سینماگران هالیوود کینه توزی عجیبی دارند، آنها پول گرفته اند. کمپانی وارنر یک کمپانی کاملا تحت نفوذ رژیم صهیونیستی است. این فیلم به قدری احمقانه است که خشایار شاه را در تمام صحنه های فیلم برهنه نمایش داده است، خشایار شاه با آن همه دبدبه و کبکبه اینگونه نبوده است.
او با اشاره به بخش هایی از فیلم عنوان کرد: ارتش ایران بعد از جنگ ترموپیل ده سال دیگر در یونان جنگید و آتن و سایر شهرهای بزرگ را فتح کرد. همه ایرانی ها در این فیلم زشت اند و ماسک های عجیبی مثل جادوگران آفریقا در فیلم های قدیمی مربوط به دوران قرن بیستم بر صورت دارند. به قدری کار سازندگان این فیلم خنده دار است که روزنامه گاردین که نظر چندان خوبی به ایران ندارد نوشته است: «شما خجالت نکشیدید این فیلم را تهیه کردید؟ این فیلم محتوایی احمقانه دارد، شما ایرانی ها را به صورت یکسری از بومیان جزایر دورافتاده جهان مجسم کردید». آن چهره چیست که برای خشایار شاه درست کردند، خشایارشاه و ایرانی ها همیشه لباس می پوشیدند، لباس های پر زرق و برق؛ خشایار شاه در این فیلم با سری تراشیده و بدقیافه نشان داده شده است. بروند تخت جمشید، موزه لوور، موزه پرگامون و موزه ایران باستان و ببینید که ایرانی ها چه موها و چهره های زیبایی داشتند.
این تاریخ نگار ادامه داد: این مزخرفات چیست. آیا شاه ایران، خشایار شاه برهنه است و تمام قسمت های بدنش در معرض دید است؟ شما شرم نمی کنید که این فیلم های احمقانه را می سازید؟ این فیلم درباره سرگذشت لئونیداس پادشاه اسپارت است. این کارگردان و نویسنده نادان نمی داند که اسپارتی ها در دربار ایران مورد علاقه شاهان ایران بودند. از آنجا که تصادفا اسپارت یک رژیم جنگی داشت نسبت به ایران خیلی تمایل نشان می داد. بسیاری از بزرگان یونان در دربار خشایارشاه بودند. در فیلم ۳۰۰ یک کشور بیگانه ای به نام ایران که می خواهد تمدن یونان را از بین ببرد به نمایش گذاشتند؛ اصلا چنین چیزی نیست. ماجرا این است که ایرانیان از جایی که اکنون بلغارستان است طلا می آوردند و راهزنان دریایی حمله می کردند و کشورهای بدون دفاع ایران را تصرف می کردند لذا تصمیم گرفتند آنها را سرکوب کنند.
کارشناس برنامه «تاریخ و سینما» بیان کرد: در این فیلم دو نفر سیاه پوست از ایران به یونان می آیند و به اسپارتی ها می گویند که از آنها اطاعت کنند. لئونیداس در کودکی تربیت اسپارتایی داشته است یعنی از کودکی نزاع و شمشیر بازی می کرده؛ در ایران نیز همینگونه بوده و همه کودکان ایرانی از همان کودکی ورزش، شمشیر بازی و کمانگیری می کردند. چرا افلاطون ایران را دوست داشت و می گفت باید حکومت آریستوکراسی باشد، برای اینکه طبقات نخبه روی کار می آیند که عاقل اند و مملکت را خوب اداره می کنند. این نظر شاید از نظر دموکراسی مورد قبول نباشد ولی آنچه که افلاطون معرفی می کند حکومت پارس ها است.
وی با اشاره به فیلم گفت: معمولا سفرای ایران خیلی شیک بودند، سیاهپوست ها مردمان خوبی هستند و ایرانیها نیز دوستشان دارند ولی سفیر ایران سیاهپوست نبوده است بلکه از پارس بوده، موهای مجعد و لباس های رنگی داشته است؛ هرودوت نوشته است که مدال های طلا داشتند و شمشیر ها، لباس ها و تاجی که بر سر داشتند بسیار شیک بوده است. در فیلم لئونیداس این دو سیاهپوست را با شمشیر می کشد و به چاه می اندازد در حالی که این دروغ است و برای زمان داریوش است. هرودوت نوشته که در زمان داریوش چنین کاری می کنند و سپس پشیمان می شوند. در این بخش از فیلم لئونیداس با فرزندش بازی می کند و سیاهپوست می آید و می گوید که ارتش میلیونی دارند و می خواهند میلیون ها سرباز به اسپارت بفرستند در حالی که این نیز دروغ است. محققان برجسته قرن بیستم گفته اند که خشایار شاه بیشتر از ۳۵۰ هزار نفر سپاه نداشته است.
معتضد افزود: وقتی سفیر ایران را به چاه انداختند، نگران شدند و از اِفورها یا جادوگران خواستند که در این باره تصمیم گیری کنند و اِفورها با کاهنها صحبت می کنند و کاهنها شکست اسپارت را پیش بینی می کنند. اِفوری می گوید که با ایرانی ها نباید جنگ کرد اما سایرین مخالفت می کنند و لئونیداس نیز اصرار دارد که با ایرانی ها جنگ کند، همسرش هم او را تشویق می کند. در این فیلم همسرش را یک ملکه به تصویر کشیدند در حالی که در تاریخ نامش خیلی کم آمده است.
وی بیان کرد: ما از نظر نظامی یک اشتباه بزرگ کردیم و آن اینکه این ارتش ۳۰۰ ـ ۴۰۰ هزار نفری زبان مشترک نداشتند در حالی که یونانی ها زبان مشترک داشتند و جالب است که در ارتش ایران سربازان یونانی نیز بودند اما در فیلم این موارد را بیان نمی کنند. کارگردان این فیلم بی سواد است. نویسنده و تهیه کننده اش نمی داند که رجال اسپارت در دربار خشایار شاه هر روز با او مشورت می کردند که چه کار کنند.
این تاریخ نگار در ادامه خاطرنشان کرد: همسر لئونیداس مردم یونان را تحریک می کند که به جنگ با ایران بروند. در ارتش ایران یک کرگدن بسیار نیرومند را به تصویر کشیدند که تمام سپاهیان را فراری می دهد و لئونیداس نیز او را می کشد. کرگدن از کجا آمده است؟ همه این مورخان یونانی اند چون تاریخ ما از بین رفته است و به قول مرحوم پیرنیا ما باید به سخن یونانی ها اکتفا کنیم. قلم در دست دشمن است ولی با این حال هرودوت شرف داشته و نوشته است که ایرانی ها چقدر خوب می جنگیدند و شجاع بودند. با اینکه دشمن بوده ولی خیلی از ایران تعریف کرده است.
کارشناس «تاریخ و سینما» با اشاره به تصویرگری خشایارشاه در ۳۰۰ گفت: خشایار شاه در این فیلم بدنش را خالکوبی کرده است. این ماسک ها چیست که روی ایرانی ها زده اند؟ در بخشی از فیلم افیالتس ظاهر می شود که من نمی دانم او را از کجا پیدا کرده اند. قوزی است و یک چهره زشت و کثیف دارد که به دربار ایران می آید، او را به بزمی می برند و به او خوش می گذرد. سپس ایرانی ها را نشان می دهد که در حال کشت و کشتارند و هر کدامشان که بیکار می شود گرزی بر سر اُسرا می کوبد.
معتضد تاکید کرد: روزنامه گاردین به این فیلم بسیار ناسزا گفته و در سایتش نوشته است که داستان فیلم ۳۰۰ در ۴۸۰ سال قبل از میلاد می گذرد و کارگردانش از ایرانیان گروهی وحشی و مهاجم ساخته است.
این تاریخ نگار در پایان خاطرنشان کرد: مردم دنیا شعور دارند و می فهمند که این فیلم ها سفارشی اند و برای رژیم صهیونیستی است. کارگردان فیلم ۳۰۰ نه مورخ است و نه سینماگر؛ بلکه یک فرد حقوق بگیرِ مزدورِ بدبخت است.