سینماروزان: هرچقدر هم که دست اندرکاران جشنواره متبوع شهرداری یعنی جشنواره شهر ادعا کنند بر رعایت استانداردها در برگزاری و کیفیت انتخاب فیلمها و داوریها، اعلام نامزدهای مهمترین بخش این جشنواره که بخش سینمایی باشد فقط و فقط نقض ادعاها را زیر سوال می برد.
به گزارش سینماروزان اینکه در روالی کاملا قابل پیش بینی نام فیلم ۳ارگانی «ماجرای نیمروز» که توسط نماینده سینهچاک شهردار در انتخابات۹۶ تولید شده است با ۵ نامزدی در رأس فهرست کاندیداها باشد نشانگر آن است که بنا نبوده در این جشنواره و برای جلوگیری از ایجاد شائبه هم که شده روالی منطقی تر چیده شود.
در کنار این فیلم ۳ارگانی که به غیر از تصویرشهر وابسته به شهردار، حوزه هنری و فارابی در تولید آن مشارکت داشته اند فیلمهای «سدمعبر»، «برادرم خسرو» و «فراری» دیگر پیشتازان تعداد نامزدیها هستند که در این بین حضور «سدمعبر» و «فراری» به واسطه تصویرسازی استاندارد از شهر منطقی مینماید اما فیلمی مانند «برادرم خسرو» که فیلمیست درباره اختلالات روانی چرا باید در محفل فیلمهای شهری تا این حد مورد توجه قرار گیرد؟
از آن سو با بی توجهی کامل به فیلمی مانند «کارگر ساده نیازمندیم» روبروییم که کاملا محترمانه و به دور از چرک نگاریهای مرسوم در قالب یک درام معمایی به آسیب شناسی ورود مهاجران به بطن جامعه شهری افسارگسیخته سالهای اخیر می پردازد؛ این فیلم فقط در یک رشته آن هم بازیگری کاندیدا شده است اما فیلمی مانند «برادرم خسرو» که بخش عمده آن در لوکیشنهای داخلی منفک از شهر میگذرد در ۵ رشته کاندیدای دریافت جایزه شده است!!!
می خواهید بدانید چه افرادی چنین انتخابهایی را کرده اند؟ نام اینها به عنوان هیأت انتخاب آمده است: فریدون جیرانی، مازیار میری، منوچهر محمدی، فرهاد توحیدی، فرشاد محمدی، محمد احسانی و فاطمه گودرزی.
— بهترین اثر با محوریت تهران نگاری
جهانگیر کوثری/ فراری، بهمن کامیار و محسن قرائی/ سد معبر، سعید ملکان/ ابد و یک روز، رضا درمیشیان/ لانتوری، علیرضا قاسم خان/ ایستگاه اتمسفر، سید محمود رضوی/ ماجرای نیمروز
–بهترین فیلم برای تهیه کننده
سعید ملکان/ ابد و یک روز و برادرم خسرو، جهانگیر کوثری/ فراری، سید محمود رضوی/ ماجرای نیمروز، بهمن کامیار/ سد معبر
— بهترین کارگردانی
ابراهیم حاتمی کیا/ بادیگارد، سعید روستایی/ ابد ویک روز، محمدحسین مهدویان/ ماجرای نیمروز، احسان بیگلری/ برادرم خسرو، محسن قرایی/ سد معبر
–بهترین دستاورد فنی یا هنری
محسن روزبهانی و سید هادی اسلامی/ جلوه های بصری بادیگارد، محسن روزبهانی/ طراحی صحنه ماجرای نیمروز، عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی/ چهره پردازی لانتوری، محسن دارسنج / چهره پردازی ماجرای نیمروز، محمدرضا دلپاک/ صدا گذاری لانتوری
–بهترین فیلمنامه
سعید روستایی/ ابد و یک روز و سد معبر، امیر عربی / آخرین بار کی سحر را دیدی، کامبوزیا پرتوی/ فراری، احسان بیگلری و پریسا هاشم پور/ برادرم خسرو
— بهترین بازیگر مرد
نوید محمد زاده/ ابد و یک روز، ناصر هاشمی/ برادرم خسرو، هادی حجازی فر/ ماجرای نیمروز، شهاب حسینی/ برادرم خسرو، حامد بهداد/ سد معبر، بهرام افشاری/ کارگر ساده نیازمندیم
— بهترین بازیگر زن
ترلان پروانه / فراری، پردیس احمدیه / لاک قرمز، پریناز ایزدیار/ ابد و یک روز، باران کوثری/ شنل، مریلا زارعی/ زیر سقف دودی، فاطمه معتمد آریا/ آباجان
دیگه خواستن اخرین حظ و حال و هم در لحظات اخر حضور شهردار بین رفقا و اشنایان تقسیم کنن
فقط در عجبم از منوچهر محمدی که با اون عقبه و پیشینه این طوری کارنامه خودشو خدشه دار میکنه
اقای محمدی وقتی اسمشو میاد پای هیأت داورانی که فیلم ۳ارگانی گریمی رو میکنید پیشتاز نامزدی مخاطب واقعا سوال براش پیش میاد که نکنه مراودات خانوادگی با کشتی گیر سابق و عضو شورای شهر اخیر و در اختیار گرفتن یک پردیس دلیل این ماجرا بوده؟
اقای محمدی حتما در این باره شفاف سازی کنید و بگید که مدیریت پردیس اکباتان ربطی نداره به زیربار این نوع داوری رفتن؟؟؟
این جیرانی با کدوم کارنامه سینمایی هی داور میشه؟؟؟
کارنامه سالهای اخیرشو مرور کنید چه کرده
اخرین فیلم اکران شده ش خوابزدگی چی بود واقعا؟؟
فیلم ماجرای نیمروز هر جای دنیا تولید میشد در ژانر POLITIC سیاسی قرار میگرفت و هیچ ربطی به فیلم شهری نداره
چون اتفاقا تنها چیزی که در فیلم نمی بینیم نظرات شهروندان دهه ۶۰ نسبت به تقابل منافقین با نظامه!!
و بخش عمده هم که در پایگاه حفاظت میگذره
این فیلم حتی اگه برگزیده جشنواره ای با موضوعات SPY جاسوسی بود تا این حد تعجب نداشت
یا این عزیزان داور سواد سینمایی کافی ندارند (که البته بعید میدونم) یا خودشون رو خیلی ارزون فروختند که متاسفانه طبق شواهد، دومی قابل باورتره