سینماژورنال/ورتا چمانی: سیدضیاءالدین دری کارگردانی که در دهه اخیر فقط در تلویزیون فعال بوده و سریالهایی چون “کلاه پهلوی” و “کیف انگلیسی” را ساخته قصد بازگشت به سینما را دارد.
به گزارش سینماژورنال آخرین فعالیت سینمایی دری به ده سال قبل بازمیگردد که فیلمی به نام “من و دبورا” را ساخته بود. حالا پس از گذشت ده سال و فراغت از ساخت دو سریال انرژی بر و وقت گیر این کارگردان تصمیم گرفته بار دیگر به سینما بازگردد.
سیدضیاءالدین دری برای این بازگشت هم به سراغ سوژه ای رفته که شاید دانستن درباره آن برای خیلیها تعجب برانگیز باشد آن هم در دورانی که مرتب درباره کیفیت پایین سریالهای ماهواره ای شبکه های فارسی زبان می شنویم.
ورسیونی اخلاقی از “فاطما گل”
شنیده های سینماژورنال حکایت از آن دارند که دری تصمیم گرفته ورسیونی ایرانی از سریال “فاطما گل” را در قالب سینمایی کارگردانی کند. وی فیلمنامه اولیه این کار را هم نوشته و مترصد جلب حمایت مقامات سینمایی برای تولید آن است.
در این نسخه سینمایی دری کوشیده داستان را منطبق با مختصات جامعه ایران آداپته کند و برای همین بخشی از نماهای غیراخلاقی که در سریال مذکور وجود داشته مطمئنا در سناریوی دری جایی نخواهد داشت.
سیدضیاءالدین دری کوشیده اقتباس سینمایی خود را منطبق با وجه اخلاقگرایانه داستان و عاقبت کار شخصیتهای منفی و کنتراست آن با فرجام کار شخصیتهای مثبت تصویرسازی کند.
سریالی که خود اقباس از یک رمان است
سریال “فاطما گل” که بواسطه پخش از شبکه های ماهواره یا فارسی زبان نزد ایرانیان شناخته شده است محصول کانال دی تلویزیون ترکیه است. “آی یاپیم” تهیه کننده سریال است.
سناریوی این سریال براساس رمانی با نام “فاطما گل سوسونی” نوشته “ودات تورکلی” نگارش شده است و البته سالها پیش یعنی در اواخر دهه ۶۰ میلادی یک اقتباس سینمایی هم از روی آن صورت گرفته است.
“دو اسی یورینس” و “مِلِک گِن کوگلو” نویسندگان اقتباس تلویزیونی این رمان بوده اند و “هلال سارال” هم کارگردانی سریال را برعهده داشته است.
“بِرِن سات”، “اِنگین آیکورک” بازیگران اصلی سریال هستند که نقشهای “فاطما گل” و “کریم” را ایفا کرده اند.
“سوتاپ اوزالتون”،”سامورو یارووکوک”، “موسی اوزونلر”، “مراد دلتابان” و “اِسرا درمانکیوگلو” نیز دیگر بازیگران سریال هستند.
شومی رفتارهای بد آدمی
این سریال که در دو فصل و ۸۰ قسمت ساخته شده داستان دختری به نام “فاطما گل” را روایت می کند که از سوی سه پسر جوان و البته از طبقه مرفه مورد آزار و اذیت قرار می گیرد و در نهایت این آزار و اذیت به گردن پسری به نام “کریم” می افتد که کمترین نقشی در ماجرا نداشته است.
در نتیجه این اقدام کریم مجبور به ازدواج با “فاطما گل” می شود اما شرایط طوری پیش می رود که تک تک آن سه جوانی که از یک سو “فاطما گل” را آزار داده و از طرف دیگر به “کریم” تهمت زده بودند با سرنوشتی شوم و مرگبار روبرو می شوند.
مذاکره با سه بازیگر جوان برای نقش “فاطما گل”
سیدضیاءالدین دری سعی زیادی کرده که فیملنامه اش را با تاکید بر وجه شوم رفتارهای بد انسان در زندگی دنیوی در کنار توجه به نتیجه ابدی این رفتارها تنظیم کند.
این کارگردان حتی مذاکراتی را هم داشته با سه بازیگر جوان سالهای اخیر سینمای ایران برای سپرده نقش “فاطما گل” به آنها.
یکی از این بازیگران همان کسی است که چند سال قبل از طریق یک تست بازیگری وارد سینما شده و البته در سالهای اخیر نیز مشغول ایفای نقش در فیلمهای متوسط و زیر حد متوسط است. این بازیگر از طریق یکی از رفقای کارگردان خود رایزنیهایی را با دری انجام داده بلکه بتواند با ایفای نقش اصلی ورسیون ایرانی “فاطما گل” خود را احیاء کند.
تست بازیگری برای انتخاب بازیگر نقش “کریم”
دری برای انتخاب بازیگر نقش “کریم” هم برنامه ویژه ای دارد؛ به گزارش سینماژورنال وی تصمیم دارد بجای بازیگر حرفه ای و شناخته شده ایفای نقش این کاراکتر را به یک چهره تازه بسپارد و برای همین مشغول فراهم آوردن مقدمات برپایی تست بازیگری برای انتخاب این نقش است.
علاقه این سایت به این سریال مثال زدنیه ،متاسفم
باسلامو درود فراوان بر بزرگواران.میخاستم پل ارتباطی با عوامل فیلم داشته باشم ممنون میشم شماره یا آدرس دفتر استاد دری رو داشته باشم برای مراجعه جهت تست.بنده ده سال فعالیت تئاتر وتلویزیون در استان همدان رو دارم و الان در حال حاضر به مدت دو سال در تهران فعالیت میکنم که با کارگردانهای عزیزی کار کردم سرکار خانوم پوران درخشنده آقای محمدابراهیم معیری آقای رسول صانعی و دو کار چند ماه اخیرم بازی در سریال کیمیا به کارگردانی آقای جوادافشار و در حال حاضرهم در سریال دندون طلای استاد داوود میر باقری به عنوان بازیگر حضور دارم.
وقتي در سالهاي اخير كشور چين منبع و تغذيه كننده صنعت و تجارت كلان در ايران ميشود، بايد منتظر اين اتفاق ميبوديم كه تركيه هم بشود منبع جديد فرهنگي و هنري، بنده موافق هيچ گونه تهاجم فرهنگي نيستم، بلكه معتقد به تعامل فرهنگي ميباشم، اما دولت ايران هميشه نگراني خود را از تهاجم فرهنگي به شيوه هاي گوناگون ابراز كرده و قويا در هر سطحي كه توانسته با آن برخورد كرده، اما هيچ اتفاقي جز ظهور شبكه جم GEM موجب تحميق و تحليل انچه از بدنه فرهنگ ايران باقي مانده بود نشد، و جالب اينكه شخصي چون آقاي ضياالدين دري ظاهرا بيش از هر كس ديگري دچار اين تحليل فرهنگي شده اند كه هيچ منبع ديگري را در اين عرصه پهناور ادبي، فرهنگي و هنري جهاني نديده اند جز فرهنگ خشن، بي رحم و بغايت آري از هنر و ادب كشور همسايه تركيه كه كارنامه بسيار سياهي در تمامي عرصه هاي انساني حداقل در صد سال اخير داشته و كماكان دارد. ظاهرا بزودي شاهد سقوط انچه از ادبيات ايران مانده در تفكرات سطحي و باري به هرجهت جريانهاي ترك مدرنيسم كه توسط شبكه سخيف و منحوس جم تبليغ ميشود خواهيم بود، و عجيب تر از همه سكوت سنگين دولتمردان ايراني كه سابقه درخشاني در مبارزه با هر گونه تهاجم فرهنگي دارند و به آن افتخار ميكنند.