سینماژورنال: در روزهایی که آمارها از فروش بالای «فروشنده» میگویند نگاهی به جدول فروش سینماها نکات عجیب و در عین حال تکاندهندهای را پیش رو میگذارد. منهای اختلاف قابل توجهی که به لحاظ تعداد سالن و تعداد سانس میان فیلمهای بالا و پایین جدول وجود دارد جالب است که در روزهای انتهایی هفته «فروشنده» نزدیک به ۵ برابر فیلمهای پایین جدول تراکم سانس و سالن دارد.
به گزارش سینماژورنال و به نقل از “صبح نو” در یک مورد جالب اگر به مقایسه وضعیت دو فیلم «فروشنده» و «سایههای موازی» بپردازیم که هر دو نیز از حضور شهاب حسینی سود میبرند، متوجه میشویم در آخرین جمعه از ماه شهریور «فروشنده» در تهران حدوداً ۱۹۰ سانس اکران داشته است که از این میزان بیشتر از ۸۰ سانس ساعت ۱۹ به بعد بوده است یعنی زمانی که حجم مخاطبان در سینماها به اوج میرسد؛ اما در نقطه مقابل «سایههای موازی» فقط ۴۰ سانس در تهران داشته است که از این میان فقط ۸ سانس ساعت ۱۹ به بعد بوده است.
با همین اوضاع و در حالی که متوسط تعداد سالنهای «سایههای موازی» ۱۰ سالن بوده است؛ یعنی یک دهم حجم سالنهای صدرنشین جدول و البته که در همین سالنها هم روزی بیشتر از ۴ تا ۵ سانس نداشته است، اما فروش آن رقم فروش ۳۰۰ میلیون تومان را رد کرده است.
پیش بینی موفقیت تجاری نداشتم
اصغر نعیمی، کارگردان «سایههای موازی» که عقبه مطبوعاتی و نقدنویسی هم دارد سابقه تولید آثار مانند «بیوفا» و «سلام بر عشق» را هم داشته است که فروشهای بالایی را تجربه کرده است.
این کارگردان با اشاره به اینکه درباره اوضاع فروش و وضعیت اکران بیشتر از او تهیهکننده که خود پخش فیلم را هم برعهده دارد، باید پاسخگو باشد گفت: من از ساخت این فیلم دنبال موفقیت تجاری خاصی نبودم؛ میدانستم داستان فیلم خاص است و از آن سوژههای دیریاب است و طبعاً مخاطبان محدودتری خواهد داشت.
وی ادامه داد: «سایههای موازی» فیلمی خارج از جریان اصلی سینمای ایران است اما میبینید که با همین محدودیتی که در تخصیص سالن و سانس داشته باز هم توانسته مخاطبان را به خود جلب کند.
بیانصافی سینماداران
آنچه اصغر نعیمی درباره جلب مخاطب بهرغم محدودیت سالن میگوید پربیراه نیست. «سایههای موازی» در میان فیلمهایی که از محدودیت سالن رنج میبرند از «سایه» گرفته تا «۱۲ صندلی»، «اروند»، «ربوده شده» و «رفقای خوب» فروشش از بقیه بیشتر بوده است.
حسن توکل نیا تهیهکننده «سایههای موازی» که پخش کننده فیلم هم هست مقصر اصلی وضعیت پیش آمده برای فیلمش را بیانصافی سینماداران میداند. وی بیان داشت: اینکه در تمامی سالنهای سینمایی ما از پردیسهای سینمایی تا مجموعههایی که دو یا سه یا چهار سالن دارند ارجحیت با اکران «فروشنده» است و بیشتر از نصف ظرفیت اکران در اختیار این فیلم قرار میگیرد ناشی از انصاف سینمادار است. سینمادار است که باید سانسها را طوری توزیع کند که فیلمهای دارای قابلیت فروش لطمه نخورند.
داوطلب شدم که سرگروهم را به «فروشنده» دهم اما قبول نکردند
وی با اشاره به پیشبینی خود از این وضعیت اظهار داشت: زمانی که صحبت از اکران «فروشنده» شد پیشبینی این را میکردم که بهواسطه پروپاگاندا برای اسکار، چنین وضعیتی در اکران به وجود بیاید و برای همین داوطلب شدم که سرگروه زندگی را به «فروشنده» دهم و اکران «سایههای موازی» را عقبتر بیندازم اما به من گفتند این کار بیقانونی است و فیلم شما باید در موعد مقرر به نمایش درآید.
توکل نیا خاطرنشان ساخت: نتیجه تمکین به قانون را هم که داریم میبینیم؛ در شرایطی که قانون میگوید در هر ماه بیشتر از یک فیلم در گروه آزاد نباید اکران شود. الان میبینیم هم «فروشنده» در گروه آزاد روی پرده است و هم «دوازده صندلی» و «دزد و پری».
در پردیس کوروش فقط ۴ سانس داریم
حسن توکل نیا که سابقه تولید محصولاتی مختلف از کمدیهای تجاری مانند «جابهجا» تا فیلمهای هنری نظیر «کاغذ بیخط» را دارد، با اشاره به وضعیت اکران فیلمش در پردیس کوروش گفت: پردیس کوروش ۱۲ سالن دارد اما فیلم من در این پردیس فقط ۴ سانس دارد و اغلب سانس ها هم قبل از ساعت ۸ شب هستند. در این شرایط طبیعی است که فروش فیلم محسوس نباشد. من سالهاست در سینما هستم و فیلمهایی هم داشتهام که مخاطب خاص بودهاند و پتانسیل فروششان پایین بوده اما «سایههای موازی» فیلمی است که اگر سالن داشته باشد میفروشد ولی به فیلم من سالن نمیدهند و سانسهای خوب ما حداقلی است و نتیجه هم که پیش رویمان است.
من هفته گذشته و بعد از چندین روز که وقت گذاشتم و به دلیل سانسهای پراکنده نتوستم این فیلمو ببینم تونستم فیلمو تو سینما عصرجدید ببینم
از اونجا که اغلب فیلما رو تو جشنواره دیدم فک میکنم این فیلم حقش بود تو بخش مسابقه جشنواره فچر باشه
انصافا از خیلی از فیلما هم به لحاظ ریتم و ضرباهنگ و هم محتوای داستانی بهتر بود
عجیب بود که این فیلم تو جشنواره نبود اما امثال جشن تولد و دلبری و نفس و امکان مینا تو بخش مسابقه جشنواره بودن
عاشقانه زیبایی ساختید اقای نعیمی
بهتون تبریک میگم
و تسلیت میگم به تهیه کننده فیلم که فیلمشو کاملا در اکران سر بریدن
سایه های موازی بعد از شبهای روشن بهترین عاشقانه سینمای ایرانه
حتما ببینیدش
البته اگه سانس پیدا کردید چون اوضاع اکرانش افتضاحه
در سینمای ایران همه چیز خلاصه شده در ارتباطات و یه سری نام گنده
چون اصغر نعیمی قبلا تجاری ساز بوده پس اگه یه فیلم هنری و عاشقانه خوب بسازه نباید تحویلش بگیریم تا پررو نشه و دوباره بازم همین ژآنرو امتحان کنه
باید بهش سینما ندن
تا بره دوباره فیلمهای تجاری بسازه
اقای توکل نیا
ما بیشتر از بیست شرکت پخش داریم که اغلبشون از فیلمیران گله میکنن
به نظرتون بهتر نیست به جای گلع و شکایت خودتونو قوی کنید
خب اگه فیلمیران پردیس داره شما هم برید پردیس بسازید
فقط که نمیشه غر بزنید
زیباتر از شبهای روشن
این فیلم باید مایه افتخار نویسنده ش سعید عقیقی باشه
در عجبم که ایشون از فیپلم برائت کرده
خیلی شخصیتها خوب و
عاشقونه ملو و اروم و دلنشینه
پس وظیفه نظارت سینمایی چیه
مگه نمی بینن این اختلاف ۱۰۰ سالنی رو
چرا صداشون درنمیاد
وظیفه کانون پخش کنندگان این وسط چیه
وظیفه انجمن سینماداران چیه
چرا نمیان شفاف سازی کنن پس
همه تماشاچی شدن؟