«۲۱ روز بعد» پوستر شد+عکس و گفتههای طراح پوستر
سینماروزان: پوستر رسمی فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» نخستین ساخته بلند سینمایی سیدمحمدرضا خردمندان به تهیه کنندگی محمدرضا شفاه رونمایی شد.
به گزارش سینماروزان علی باقری، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر و جوایز متعدد از جشنواره های بين المللى، طراحى اين پوستر را برعهده داشته است.
باقری که سال گذشته در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای طراحی پوستر فیلم مستند «من می خوام شاه بشم» موفق به دریافت سیمرغ شد، درخصوص طراحی متمایز پوستر فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» گفت: به نظر من پوستر فیلم پا را چندين گام فراتر از قبل گذاشته و کارکردش تنها براى دعوت و جذب مخاطب بيشتر نيست. امروزه پوستر در کنار فیلم، ضمن جذب مخاطب، به فیلم شخصیت می دهد یعنی از آن وظیفه پیشین جلوتر آمده است. براى من پوستر فیلم، مثل شناسنامه ايست كه سطح فيلم را مشخص می کند.
این طراح گرافیک با بیان آنکه پوستر در سینمای ایران در حال پوست اندازى است، گفت: خوشبختانه پوستر فیلم ها در سال های اخیر روند رو به رشدی یافته اند. شايد یکی از دلایل این اتفاق، رشد تكنولوژى و قابل دسترس بودن همگانى آن، خاصه اينترنت باشد. رسانه هاى متعدد سبب شده اند كه سطح سلیقه ى مخاطبان و توليدكنندگان رشد یابد و از اين رو توليد كنندگان اثر سينمايی دست طراح پوستر را برای شکستن کلیشه هاى مرسوم بازتر بگذارند.
وی درخصوص پوستر فیلم «بیست و یک روز بعد» گفت: من سعی کرده ام کل دریافت خود از فيلم را به عنوان طراح پوستر در یک فریم به تصوير بكشم. البته این دریافت با گپ و گفت با کارگردان اثر به برداشت جامع ترى پس از تماشای فیلم مى رسد كه شخصا هميشه اين فرصت را غنيمت مى شمارم و زمان قابل توجهى صرف می شود. در اين بين، گفت و شنودها صرفا پيرامون فيلم مى گذرد نه پوستر آن.
باقری افزود: پس از تماشای «بیست و یک روز بعد» و گفتگو با کارگردان، از چنین سفارشی بسیار خشنود شدم. چون کارگردان فیلم تجربه انیمیشن و سابقه نقاشى دارد. این مسئله را به عنوان یک فرصت دیدم و احساس کردم در این پوستر می توان پا را بيش از پيش جلو گذاشت و با نگاهى ديگر سفارش طراحى پوستر را به سرانجام رساند. پس از صحبت هایی که با آقاى خردمندان داشتم، ایده این پوستر در ذهنم شکل گرفت و وارد مرحله اجرا شدم كه اين مرحله هميشه چالش بزرگ و حساسى ست و شما به عنوان طراح بايد مسير و روشى را انتخاب كنيد تا اثرتان بر موضوع بنشید.
این طراح گرافیک ادامه داد: نهایتا پس از 16 اتود به این شكل از اجراى طرح رسیدم که سعى شده با این 4 رنگ خالص پيگمنت به کاراکتر اصلی فیلم نزدیک شوم و سعی کنم هجمه هایی که در فیلم به قهرمان ما وارد می شود را تصوير كنم.
وی ادامه داد: اتفاق خوب و خوشحال کننده آن بود که پس از ديدن پوستر توسط کارگردان و تهیه کننده ى فیلم، استنباط هر دو این بود که نزدیک ترین طرح به این فیلم همین است. این اتفاق برای من موفقیتی است که پوستری با فضايى غيرمرسوم در سینمای ایران، بتواند نظر كارگردان و به ويژه تهيه كننده فیلم را جلب کند و آنها حاضر باشند اين طرح را به عنوان پوستر فیلم شان معرفی کنند و يقينا این از شجاعت و نوآورى تهیه کننده و كارگردان نشات می گیرد.
باقری با بیان آنکه ممکن است برخی با دیدن این پوستر گارد بگیرند، گفت: این خاصیت کار جدید است. شکستن قاعده، هزینه دارد و طبیعی است. اما من این را به فال نیک می گیرم. این پوستر چه خوب، چه بد، مسیر نویی را باز می کند تا تهیه کنندگان یا کارگردانان فيلم هاى داستانى تامل كنند كه می توان از کلیشه هاى رايج بیرون آمد و قدم در راه هاى جديد گذاشت.
«بیست و یک روز بعد» تازه ترین محصول حوزه هنری با بازی ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی و حسین شریفی ملودرامی اجتماعی از زندگی نوجوانی به نام «مرتضی» است که در راه تحقق رویای ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو می شود.
این فیلم هم اکنون آخرین مراحل فنی خود را سپری می کند تا برای نخستین بار در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.