1

یکی از سیاستگذاران “هنروتجربه” خبر داد⇐راه‌اندازی “هنروتجربه۲” برای اکران فیلمهای خارجی

سینماژورنال: بعد از راه اندازی گروه سینمایی هنروتجربه که به بهانه اکران فیلمهای هنری-تجربی راه اندازی شد اما فاصله گرفتن از اهداف اصلی سبب ساز انتقادات فراوان به آن شد حالا بنا شده گروهی مشابه هنروتجربه برای اکران فیلمهای خارجی راه بیفتد.

به گزارش سینماژورنال این گروه هرچند به این بهانه راه خواهد افتاد که جلوی سوء استفاده برخی از پردیسهای سینمایی در اکران بدون مجوز فیلمهای خارجی را بگیرد اما اگر بنا باشد همان مسیری را برود که هنروتجربه رفت یعنی وابستگی تمام و کمال به بودجه های عمومی و ترس از رقابت با جریان آزاد اکران، قطعا زودتر از حد تصور به چالش کشیده خواهد شد.

تقریبا شبیه به هنروتجربه

جعفر صانعي مقدم که از سیاستگذاران “هنروتجربه” هم هست(!) و از تيرماه سال گذشته مسئول بررسي اكران فيلم‌هاي خارجي شده درباره راه اندازی گروه برای اکران خارجی به “مهر” مي‌گويد: من و يكي از دوستانم تا شهريور ماه سال ۹۴ در حال مذاكره بوديم كه چگونه اين كار را انجام دهيم. در ابتدا در نظر داشتيم يك كار پژوهشي انجام دهيم كه در نهايت از معاونت ارزشيابي و نظارت و بنياد سينمايي فارابي اعلام شد كه اين امر به عنوان يك بسته مديريتي طراحي شود. به همين دليل ما با ۳۰ نفر از كساني كه آشنا و مطلع به حوزه اكران فيلم‌هاي خارجي و نتايج آن قبل و بعد از انقلاب بودند، گفت‌وگو كرديم.

وي با بيان نتيجه رايزني‌هايش با اين 30 نفر و رعايت برخي از ملاحظات، در نهايت طرح پيشنهادي را اين‌گونه معرفي مي‌كند: طرح ما شورايي را پيش‌بيني مي‌كند كه تقريباً شبيه شوراي «هنر و تجربه» است، اين شورا علاوه بر كارشناسان دولتي كه بيشتر در حوزه نمايش و پخش كارشناس هستند، از كارشناسان بخش خصوصي كه الزاماً فعال در حوزه نمايش خارجي نيستند، اما داراي اعتبار لازم در اين حوزه هستند، بهره مي‌برد. اين شورا البته يك شوراي فرابخشي است كه مسائل و معضلات حوزه‌هاي مختلفي چون معاونت ارزشيابي و نظارت، بنياد سينمايي فارابي، شوراي صنفي نمايش و تهيه‌كنندگان را مورد توجه قرار مي‌دهد.

وي بیان می دارد: در حال حاضر يك ظرفيت ۱۵ درصدي از سالن‌هاي موجود را مي‌توان براي نمايش فيلم‌هاي خارجي در نظر گرفت. حتي اگر ظرفيت سالن‌هاي سينما در كشور افزايش پيدا كند باز هم اين ظرفيت ۱۵ درصدي براي نمايش فيلم‌هاي خارجي افزايش پيدا نمي‌كند و نسبت سهم مؤثر فيلم‌هاي ايراني به خارجي شامل ۸۰ تا ۸۵ درصد فيلم ايراني و ۱۵ تا ۲۰ درصد فيلم خارجي است.