کارگردان “جامهدران” به سراغ رویدادهای سیاسی-اجتماعی دهه ۶۰ میرود
سینماژورنال: حمیدرضا قطبی این روزها درام اپیزودیک “جامه دران” را که اقتباسی است از یکی از رمانهای ناهید طباطبایی روی پرده دارد؛ فیلمی که بعد از سه هفته نمایش فروش کلش 500 میلیون را رد کرده است.
به گزارش سینماژورنال قطبی در تازه ترین گفتگویی که درباره این فیلم داشته از برنامه هایش برای امتداد اقتباس در سینمای ایران سخن گفته است.
قطبی به “شرق” گفته است: در حال حاضر دو رمان «بازی آخر بانو» و «خالهبازی» از نوشتههای خانم بلقیس سلیمانی را به فیلمنامه برگرداندهام و تلاش دارم هرچهزودتر آنها را به تولید نزدیک کنم.
وی ادامه داده است: این دو اثر از نظر مضمونی به جامهدران نزدیک هستند و وجوه مشترکی با هم دارند. از اینکه قرار است بار دیگر وارد یک چالش اساسی شوم، خوشحال هستم. این دو کار نیز از روایت غیرخطی تبعیت میکنند و به نظرم میتوانند مخاطب را بیشتر به تفکر و تأمل وادارند. در کل سعی میکنم علاوه بر وجه سرگرمی سینما، وجه هنری و تأویلپذیری آن را نیز در نظر بگیرم.
در بطن رویدادهای سیاسی – اجتماعی دهه ۱۳۶۰
به گزارش سینماژورنال بلقیس سلیمانی داستاننویس معاصر ایرانی است. رمان های «بازی آخر بانو»، «بازی عروس و داماد» و «خاله بازی» از آثار اوست که همگی بیش از پنج بار تجدید چاپ شدهاند و رمان «بازی آخر بانو» برندهٔ جایزه ادبی مهرگان و بهترین رمان بخش ویژهٔ جایزهٔ ادبی اصفهان در سال ۱۳۸۵ شدهاست.
«بازی آخر بانو» و «خاله بازی» دو کتاب از یک سهگانه در زمینههای عشق و روایت و قدرت هستند که داستان آنها در بطن رویدادهای سیاسی – اجتماعی دهه ۱۳۶۰ ایران قرار دارد و نقش اصلی و محوری آنها با زنان است.
سلیمانی در این مجموعه رمانها انسان را در موقعیتهای مختلف و خطیر مانند انسان در موقعیت انتخاب، انسان در موقعیت آزاد، انسان در موقعیت مرگ، یا در موقعیت قتل قرار داده و عکسالعمل او را بررسی میکند