1

چگونه “مست عشق” بدون دریافت پروانه ساخت به تولید رسید؟

سینماروزان: فیلم تاریخی-عاشقانه “مست عشق”حسن فتحی با پخش فیلمیران توانسته پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال باشد و رقابتی قابل قبول با آثار کمدی داشته باشد.

فرهاد توحیدی نویسنده “مست عشق” که سابقه نگارش کمدی هایی مثل “دنیا” و “مجردها” را داشته در گفتگو با روزنامه شرق از چگونگی تولید فیلم بدون پروانه ساخت چنین میگوید: «مست عشق» از همان آغاز با مشکل مواجه شد. مشکلی که فکرش را نمی‌کردیم. با دو فتوایی که بعد‌ها معلوم شد در شرایط خیلی خاص از دفاتر دو نفر از مراجع گرفته شده، مناقشه‌ای به وجود آمد که خوشبختانه خیلی زود مرتفع شد، اما در روند صدور پروانه ساخت اختلال ایجاد کرد. مدیران وقت سازمان سینمایی توصیه کردند حالا که فیلم را در ترکیه می‌سازید و هیچ‌کدام از صحنه‌های فیلم در ایران فیلم‌برداری نخواهد شد، فیلم را بدون پروانه ساخت در ترکیه بسازید و بعد برای دریافت پروانه نمایش اقدام کنید.

فرهاد توحیدی نویسنده مست عشق
فرهاد توحیدی نویسنده مست عشق

فرهاد توحیدی ادامه داد: به ‌هر حال با مسائلی که درباره تولید فیلم «مست عشق» پیش آمد، از توقفی که در فیلم‌برداری به خاطر شیوع کرونا حاصل شد تا اختلافاتی که بین تهیه‌کننده ترک و تهیه‌کننده ایرانی پیش آمد، سبب شد تا آماده‌سازی این فیلم به تأخیر بیفتد و دامنه این تأخیر کشیده شد به دولت بعدی و دولت بعدی در زمانی که تقاضای پروانه نمایش کردیم، از ما پروانه ساخت می‌خواستند. باید از ابتدا همه‌چیز را توضیح می‌دادیم و اتفاقاتی مشابه که برای دریافت پروانه ساخت باید زمان زیادی منتظر ماند.

توحیدی درباره دورنمای اولیه نسبت به جلب مخاطب فیلم “مست عشق” بیان داشت: از سال ۹۷ که ما این پروژه را شروع کردیم، اطمینان داشتیم با استقبال تماشاگر روبه‌رو خواهد شد و تردیدی در این زمینه برای ما وجود نداشت. به هر حال در این پروژه‌ها مسئله هزینه و فایده هم مطرح است. در مورد «مست عشق» به‌عنوان تجربه انجام‌شده و از سرگذرانده، باید بگویم این قبیل آثار از آغاز به هر حال مناقشه‌برانگیز هم هستند ولی درنهایت توانستیم فیلم را اکران کنیم و اقبال را شاهد باشیم.