سینماروزان/تینا جلالی: فیلم “بازمانده” سال ۷۴ ساخته شد و مديريت وقت سينمايي -مهدی فریدزاده-اجازه اكران فيلم را در جشنواره نداد و بعد هم فيلم توقيف شد تا سال ۷۵ يعني يكسال اين فيلم توقيف بود تا اينكه سال ۷۵ اتفاقاتي افتاد كه جاي تعريف آن اينجا نيست چرا كه طولاني است و زمان ميبرد.
منوچهر محمدی تهیهکننده باسابقه سینما با بیان مطلب فوق به روزنامه اعتماد گفت: در سال ۷۵ با تغيير مديريتها -حضور عزت ضرغامی در معاونت سینمایی-قرار شد “بازمانده” در جشنواره فجر حضور داشته باشد من خاطرم هست كه آن زمان آقاي جمال اميد جزو كادر اصلي جشنواره بودند، بعد از اينكه نامزدها توسط هيات داوران مشخص شد، مرسوم بود كه آقاي اميد به عوامل زنگ ميزدند و اطلاع ميدادند كه مثلا اين فيلم در رشتههايي كه كانديد شده احتمال برنده شدن را دارد ايشان با من تماس گرفتند و گفتند نظر داوران اين است كه فيلم بازمانده تقريبا شانس قطعي بهترين فيلمنامه و بهترين كارگرداني را دارد چهار جايزه براي فيلم بازمانده قطعي است و تماسشان به اين دليل بود كه خانم سلما مصري از سوريه به ايران بيايند و در مراسم اختتاميه باشند و بتوانند جايزه را بگيرند ما هم تلاش كرديم اما وقت تنگ بود و ايشان عذرخواهي كرد در زمان محدود نميتواند بيايد.
منوچهر محمدی ادامه داد: شب اختتاميه كه ۲۲بهمن بود و مراسم در سالن همايشهاي صداوسيما برگزار ميشد خواستيم وارد جشنواره شويم. مشاورين آن دوره معاونت سينمايي با عجله پيش من و آقاي داد آمدند و گفت كه براي شما خبر بد دارم. در آخرين لحظه مديريت وقت سينمايي با هيات داوران صحبت كرده و خلاصه قرار بر اين شد كه نه جايزه بهترين فيلم و بهترين فيلمنامه و نه جايزه و نه حتي جايزه بازيگري به اين فيلم ندهند و صرفا به جايزه ويژه هيات داوران اكتفا كنند.
این تهیهکننده افزود: اينها فقط نمونه است و خواستم بگويم كه “بازمانده” از آثار شاخص و قابل اعتناي سينماي ايران بود اينگونه با كممهري مواجه شد در حالي كه به نظر ميآمد فيلم بازمانده و مفاهيمي كه در آن فيلم مطرح است حتي جايگاه فيلم از نظر فني تكنيكي و هنري، در جايگاه بالايي از جشنواره قرار بگيرد. اين از مواردي بود كه در جشنواره فجر اتفاق افتاده، از اين دست اتفاقات سالهاي بعد و بعدترش هم بوده كه قطعا من در جريان نيستم.
محمدی با ذکر خاطره ای دیگر گفت: وقتي فيلم «از كرخه تا راين»-در دوران مدیریت محمد بهشتی- توسط ما و جناب حاتميكيا ساخته شد، آن سال اساسا كار آقاي حاتمي كيا ديده نشد با اينكه آن فيلم نسبت به زمان خودش جلوتر، نوآورانه و فيلم تازهاي بود ساختش هم كار دشواري بود. به لحاظ ماندگاري «از كرخه تا راين » از فيلمهاي ماندگار حوزه دفاع مقدس است. با اينكه آن سال رييس هيات داوران، شهيد آويني بودند كه درنهايت منجر شد به نامه معروفي كه آقاي آويني به آقاي حاتميكيا نوشته بودند، بهطور خلاصه بگويم در آن نامه توضيح داده بودند كه شان شما فراتر از سيمرغ است، اينها همه مواردي است از باب مثال يادآوري ميكنم.
محمدی تاکید کرد: ميخواهم بگويم متاسفانه سيستم داوري مثل سيستم فوتبال «وياِيآر» نداريم تا ببينيم داورها چگونه تصميم ميگيرند، (مي خندد) معمولا آخرين حرفي كه زده ميشود اين است كه اين هيات داوران سليقهاش اينگونه بوده و اگر هيات داوران ديگري بود سليقه و نظر ديگري داشت. البته اين را بگويم كه در جشنوارههاي معتبر جهان هم چنين اتفاقي ميافتد و گاه رويكردهاي سياسي و نكاتي از اين دست باعث ميشود به فيلمي كه استاندارد صد درصد قابل تعريف نداشته باشد شامل اين ماجرا ميشود.