سینماروزان: فیلمنامه اصلی «تاوان» تفاوت بسیاری با نسخه اکران شده آن دارد و روابط علت و معلولی و مسیر پیشروی قصه کاملاً منطقی و دقیق طراحی شده بود ولی متأسفانه فیلمنامه اولی این اثر را نپذیرفتند و از همان ابتدا اجازه ندادند این فیلم بر اساس الگوی درست فیلمهای اکشن قصه خود را روایت کند.
محسن صرافی تهیهکننده فیلم “تاوان” با بیان مطلب فوق به خبرگزاری ایلنا گفت: البته باید بگویم که موانع مربوط به عدم توانایی تولید فیلمنامه اولیه “تاوان” به وزارت ارشاد مربوط نمیشد و ارگانهای دیگری بودند که اجازه ندادند این فیلم مسیر درست فیلمهای اکشن در همه جای دنیا را طی کند.
این تهیهکننده ادامه داد: اگر در سینمای هالیوود شاهد رونق سینمای اکشن هستیم و فیلمهای خوبی در این ژانر ساخته میشود به این دلیل است که در فیلمهایشان اجازه دارند شخصیتهای پلیسی طراحی کنند که سرِخود عمل میکنند و همین رفتار پلیس قصههای بسیاری را شکل میدهد اما در کشور ما این اجازه وجود ندارد!
محسن صرافی افزود: اگر در دهه ۶۰ و ۷۰ فیلمهای اکشن خوبی با بازی جمشید هاشمپور داشتیم به این دلیل بود که در این فیلمها شاهد پلیس خرابکار هم بودیم اما امروز اصلاً اجازه نمیدهند که شما قصهای بنویسید که در آن یک شخصیت پلیس خرابکار یا منفی وجود داشته باشد و همین وضعیت باعث میشود که ما نتوانیم روایتمان را براساس الگوی فیلمهای اکشن در دنیا پیش ببریم و مجبور هستیم قصههای دیگری طراحی کنیم که بعضاً به دلیل بسته بودن دست نویسنده یا قصهها تکراری میشوند یا قابل پیشبینی هستند.
تهیهکننده “تاوان” خاطرنشان ساخت: قطعاً با ساخت یک فیلم اکشن و روند سختی که این فیلم طی کرد از ساخت اثر اکشن منصرف نشدهام و همین الآن هم مشغول کار بر فیلمنامهای اکشن هستیم. برای ساخت فیلم اکشن باید ظرفیتهای موجود در ایران را بشناسیم، سلیقه مخاطبان را باید در نظر داشته باشیم و لازم است کارگردان اثر در جامعه ایران تنفس کند و نبض تماشاگر را در دست داشته باشد و حتماً از بازیگرانی استفاده کند که مورد توجه مخاطب ایرانی باشد.