پیشنهادی که رییس منتقدان خانه سینما درباره شفاف سازی داده به شدت کاربردی است. برای روشن شدن قضایا هم که شده یک بار شفاف سازی را پیشه خود سازید؛ در این شفاف سازی هم نه فقط قراردادهای بولتنهای مقاومت و عمار که قراردادهای یک سال اخیر تهیه بولتن یا راه اندازی ستاد خبری و برگزاری نشستهای نقد و بررسی و حتی انتشار کتاب و کاتالوگ تمامی جشنواره های دیگر از کودک گرفته تا یاس و البته سینماحقیقت و همین جشنواره فجر ارائه شود.
سینماژورنال: فکر نمی کنیم طرح سوال درباره شبهات پیرامون صنفی که نام منتقدان را بر خود گذاشته ایرادی داشته باشد. وقتی مدیرعامل مرکز گسترش به صراحت از ثبت قرارداد با انجمن منتقدان خانه سینما صحبت میکند و اینکه با هیات رییسه این انجمن قراردادی منعقد شده تا برای جشنواره شان نقد بنویسند به هر حال این سوال ایجاد میشود که چرا کار صنفی مستقل باید آلوده چنین قراردادهایی شود.
به گزارش سینماژورنال وقتی ابتدای امسال رییس انجمن منتقدان خانه سینما به دلیل خودمحوری یکی از اعضای هیات رییسه استعفا داد این سوال مطرح شد که دلیل اصلی این استعفا چیست؟ صحبتهای رییس سابق درباره دور خوردن انجمن منتقدان و سوء استفاده از نام این انجمن برای انعقاد قرارداد با جشنواره سی و دوم سوالی دیگر را مطرح ساخت با این مضمون که چرا یکی از اعضای هیات رییسه انجمن باید یکی از پیشکسوتان حاضر در هیات رییسه را دور بزند؟
کدام اصل آییننامه انجمن توجیهگر این قراردادهاست؟
امسال هم که جسته و گریخته درباره انعقاد قرارداد همان عضو سابق هیات رییسه با جشنواره صحبتهایی مطرح شد باز هم بخشی از منتقدان عضو این انجمن بودند که در گعده های خصوصی به در پیش گیری چنین روندی اعتراض کردند و این سوال را مطرح کردند که با کدام مجوز و برمبنای کدام اصل از آیین نامه انجمن منتقدان میتوان از اعتبار انجمن برای زدوبندهای این چنینی بهره جست؟
با این حال باز هم به جای کمترین شفاف سازی، فرار رو به جلو بود که رخ داد و او که بواسطه همان قراردادی که واهمه فراوان از افشایش دارد این قدرت را دارد که هر زمان که بخواهند میکروفن دست بگیرد و روی سن برود باز هم روی سن رفت و بجای اینکه معارفه فیلم مصطفی کیایی را برگزار کند از این گفت که خوشحال است که رقم قراردادش از ۲۰۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون کاهش یافته است! ایشان این مساله را هم بیان کرد که قراردادش برای اداره جلسات نقد و بررسی کاملا شخصی است و ربطی به انجمن ندارد و البته که پیشنهاد جالبی را هم مطرح ساخت؛ پیشنهادی با این مضمون که آنها که بولتن جشنواره های مقاومت و عمار را منتشر کرده اند اسناد قراردادهای مالیشان را منتشر کنند تا وی نیز قراردادش را رسانه ای کند.
این شفاف سازی را هر چه زودتر انجام دهید
به نظر می رسد پیشنهادی که ایشان درباره شفاف سازی داده به شدت کاربردی باشد. برای روشن شدن قضایا هم که شده یک بار شفاف سازی را پیشه خود سازید. در این شفاف سازی هم نه فقط قراردادهای بولتنهای مقاومت و عمار که قراردادهای یک سال اخیر تهیه بولتن یا راه اندازی ستاد خبری و برگزاری نشستهای نقد و بررسی و حتی انتشار کتاب و کاتالوگ تمامی جشنواره های دیگر از کودک گرفته تا یاس و البته سینماحقیقت و همین جشنواره فجر ارائه شود. قراردادهایی که این عضو هیات رییسه با جشنواره های مختلف از فجر تا حقیقت و حتی گروه سینمایی هنروتجربه بسته نیز عرضه شود.
البته که میتوان در این شفاف سازی این موضوع مهم را به بحث گذاشت که چه کسی یا چه کسانی از اعتبار انجمنی که وابسته به بیش از ۴۰۰ عضو است برای بستن قراردادهای چرب با جشنواره هایی چون سینماحقیقت سود جسته اند و چه کسانی به واسطه توانایی حرفه ای خویش در خلق مطلب و تولید محتوا امکانات انتشار بولتن را به دست آورده اند؟
تو جدي بگير !
مدرك رو كن خب!
تو كه از جشنواره عمار و مقاومت و فجر و جشنواره محلي عشاير ييلاق سيستان بلوچستان هم بولتن ميگيري مگه كسي تاحالا حرفي زده؟!!!
بنظرتون جلسه نقد و برسي فيلمها اگر به منتقدان داده نشه بايد به كي سپرده بشه؟!!!
به شما لابد!!!!
چی میگی شما؟
طرف خودش میاد میگه من به صورت شخصی جلساتو گرفتم و ربطی به منتقدا نداره…اونوقت شما میگی اگه به منتقدا ندن به کی بدن؟
بجای این خاله زنک باازیا که میکروفن بگیرین و بیاین رو سن همدیگه رو تهدید کنین همون اصل قراردادو اسکن کنین و تصویرشو قبل از نمایش یکی از فیلمها بندازین روی ال سی دی سالن اصلی….اگه راست میگین همین کارو کنین
پياده شو مظفري! تو كه چرب ترش رو با اصول گراهاي جشنواره مقاومت بستي! واسه همه حرومه واسه تو حلال؟ از قديم گفتن يه سوزن به خودت بزن يه جوالدوز به مردم…
هیچ کدوم از طرفین دعوا جرات ندارن که بیان وسط و قرارداداشونو فاش کنن…پس لطفا از این به بعد وقتی میخواین برین اون بالا فقط فیلمو معرفی کنین و دیگه اینقدر دم از حق نزنین…همتون سر و ته یه کرباااسین
بنظرم بهترین پیشنهاد ممکن همینه…یکی از نشستای جشنواره رو به بررسی همین موضوع اختصاص بدن…دو طرف بیان و سند رو کنن
خوشم میاد از این دقت و نکته سنجی مردم که همیشه مو رو از ماست بیرون می کشن!! حالا از پوشش هنرپیشه زن سفرکرده و پیامهای وایبری در خصوص انواع و اقسام اختلاسها خارج شدن و چسبیدن به حقوق این نویسنده های سینمایی! البته اینجور نفوذ به حریم خصوصی روزنامه نگاران حقمونه! خودمان کردیم و لعنت بر… بابا جان ، حالا شما بگو صد میلیون! شما بگو اون گعده ۲۰ نفر هم باشه فقط! که بیشتره! از این ۱۰۰ میلیون نزدیک ۲۰ خانواده مرتزق شدن! شما بگو ۱۰۰ نفر آدم! یعنی حق یک منتقد و نویسنده که زن و بچه اش ده روز در ایام جشنواره نمی بیننش و اگر هم ببینن رخ عبوس و عصبانی اون رو می بینن یک پانصد هزار تومان هم نیست؟ یک میلیونی که برای هر نویسنده چند ده ساعت خرج برداشته پی دیدن و نوشتن! ۸۰ ساعت وقت یک نویسنده سینمایی در این ده روز به جشنواره اختصاص داره. یعنی ساعتی ده هزار تومن هم حق ماها نیست؟ یک کارگر ساختمانی کمتر از این می گیره؟؟!!
همه این توضیحات برای نویسندگان بولتنهای جشنواره عمار و دفاع مقدس هم صادقه! من یکی از دوستان رو می شناسم که برای یک مصاحبه با یکی از مقامات مهم مرتبط با جشنواره دفاع مقدس در بولتن نزدیک ۲۰ ساعت وقت گذاشت! از تنظیم وقت ملاقات تا طی طریق در ترافیک ، تا نوشتن و ادیت مطلب و کلا ۶۰ هزار تومان حق التحریر گرفت که ۴۰ هزار تومنش بابت آژانس کسر شد!! در واقع ۲۰ ساعت برای ۲۰ هزار تومن!! یعنی ساعتی هزار تومن!! توضیح: شخص مورد نظر عضو هیچ جریان فکری و سیاسی نیست و صرفا برای تامین معیشت خود و خانواده اش به شغل آبرومندانه روزنامه نگاری مشغول است از بد روزگار!
طهماسب صلح جو بعد از استعفا گفته بود:
— متاسفانه تنها کار صنفی انجمن منتقدان شده است جشن برگزار کردن و دادن کارت جشنواره. این انجمن داستانهای فراوان برای گفتن دارد و به عنوان کسی که از همان اولین روز راه اندازی اش تابحال در انجمن بوده ام حرفها برای گفتن دارم.
— بیشتر از امثال من این اعضای انجمن هستند که باید صنف شان را جدی بگیرند و خواسته های خود را از صنفشان بخواند. اعضای صنف هستند که باید مدافع احترام به صنف باشند تا دیگران هم به آنها احترام بگذارند. حس کردم در شرایطی که این اتفاق نمی افتد ماندن در صنف یک جور وقت تلف کردن بیهوده است.
یکی به ما بگه چرا طهماسب صلح جو از این انجمن استعفاااا داد…امسال هم که تو برج نیست…
چون تصوري كه از كار صنفي داشت فقط تو اروپا اجرا ميشه
احتمالا رفتن اروپا فيلم ميبينن
مگه شما باهاش کار کردی تو صنف؟
اروپارفتنشو نگفته بود؟
با کدوم پول رفته تو این اوضاع خرااااب؟
نکنه جلسات نقد و بررسی شعبه کپنهاک جشنواه رو دادن بهش این میکروفنداران
این اقای میکروفن چقدر عصبی بود…یه وقت سکته نزنه…نگرانشم شدید