سینماروزان: در بازدید رئیس سازمان سینمایی کشور از سه پلتفرم اصلی ویاودی ایران، آنچه بیش از هر چیز جلب نظر کرد علاقه مدیران پلتفرمها برای بازگرداندن زعامت سامانههای ویدیوی درخواستی به سازمان سینمایی ارشاد بود.
تا قبل از روی کار آمدن دولت دوم اعتدال، زعامت پلتفرمهای ویدیوی درخواستی با ارشاد بود ولی اقدام نابخردانه مدیران سینمایی آن دولت در انحلال موسسه رسانههای تصویری و سپس انفعال در ورود ساترا به حیطه شبکه خانگی منجر شد به اینکه زعامت پلتفرمها از ارشاد ستانده شود.
محمد خزاعی رئیس سینمای دولت سیزدهم در بازدید از پلتفرمهای فیلیمو، نماوا و فیلمنت با تقاضای مدیران پلتفرمها برای بازگشت زعامت ویاودیها به ارشاد روبرو شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور به همراه قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی و کامران ملکی مشاور امور اصناف رئیس سازمان سینمایی نهم مرداد ماه با حضور در دفاتر پلتفرمهای فیلیمو، نماوا و فیلمنت از بخشهای مختلف این سامانهها بازدید کرد.
در این بازدید با محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل آپارات و فیلیمو، محمدمهدی شکوری مقدم مدیر آپارات و فیلیمو، محمد حسن شانه ساز زاده مدیرعامل نماوا، مهدی یزدانی مدیر نماوا، علی سرتیپی مدیر سامانه فیلمنت و محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران و شریک سرتیپی، پیرامون مشکلات، چالشها و انتظارات این حوزه بحث و گفتگوهایی صورت گرفت.
یکی از اصلیترین خواستههای مدیران پلتفرمها از رئیس سازمان سینمایی، همافزایی نسبت به صدور مجوز محصولات ویدیویی و در عین حال بازگرداندن زعامت پلتفرمها به ارشاد بود.
محمد خزاعی در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت پلتفرمها به عنوان رسانه ای از نظام که میتوانند بازی شبکه های ماهواره ای را به هم بزنند تاکید کرد: به زودی در جلسات همفکری و تعامل میان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس رسانه ملی و سایر مراجع ذیصلاح، تکلیف پلتفرمها روشن میشود.
تاکید بر اهمیت پلتفرمها و میزان تاثیرگذاری آن بر موضوع اشتغال، رونق تولید آثار تصویری و صنعت سریال سازی، امنیت سرمایه گذاری و کارکرد تفریحی _ سرگرمی این آثار برای خانوادهها و جامعه و اشتغال بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۷ هزار نفر به صورت غیرمستقیم و در قالب پروژهها، تاثیر این صنعت در کاهش مخاطب برنامههای ماهوارهای و لزوم اعتماد به این سامانهها به مثابه کمپانیهای تولیدی، از دیگر محورهای مطرح شده از سوی مدیران پلتفرمها در بازدید رئیس سازمان سینمایی کشور از این سامانهها بوده است.
در این بازدید، مدیران پلتفرمها عنوان کردند: در شرایط امروز، اقتصاد سینما با پلتفرمها گره خورده و باید ابهامات و بلاتکلیفیهای این حوزه حل و فصل شود تا رونق و امنیت مضاعفی در این عرصه ایجاد شود.
در ادامه این دیدارها، رئیس سازمان سینمایی کشور، با اشاره به اهمیت پلتفرمها در دنیای معاصر و نیاز جامعه به آن، بر لزوم همگرایی و استفاده از همه ظرفیتهای صنعت تصویر تاکید کرد و افزود: فعالیت شبکههای نمایش خانگی به افزایش ظرفیت اشتغال و فضای فرهنگی کشور کمک میکند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای توسعه و ایجاد بازارهای جدید نیز اقداماتی انجام داده است اما در حال حاضر بیش از همیشه به ایجاد نهضت تولید و محتوا نیاز داریم. جامعه ایران دارای بخش گستردهای از نیروهای انسانی در زمینه صنعت تصویر است. فارغ التحصیلان دانشگاهها، فعالان تجربی حوزه سینما، هنرجویان آموزشگاهها و مراکز سینمای جوان و علاقمندان به این حوزه از جمله ظرفیت بالقوه ما است که قطعا با تقویت فرآیندهای محتوایی شاهد تحولات چشمگیر در این زمینه خواهیم بود.
خزاعی ادامه داد: ظرفیت پلتفرمها در ایجاد نشاط و سرگرمی، اشتغال و رونق کسب و کار فعالان سینمایی کاملا ملموس است. پلتفرمها یکی از اجزای مهم صنعت تصویر به شمار میآیند و قطعا باید توجه جدیای به این صنعت داخلی و تولیدات ملی و بومی آن صورت گیرد. البته، در خصوص محتوای محصولات آن دغدغهها و ملاحظاتی وجود دارد که باید مرتفع شود چرا که این حساسیتها و دغدغهها اهمیت و کارکردهای مهم این بخش را نشان میدهد.
رئیس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد: در حال حاضر در کشورهای همسایه از محصولات نمایش خانگی و وی او دیها اقتصاد محکمی شکل گرفته و بخش بزرگی از کشورهای منطقه، بازار مصرف آنها محسوب میشوند. ما نیز، با توجه به نیروی انسانی کیفی و خلاق و ظرفیت توسعه صنعت تصویر و سریالسازی خود میتوانیم در این رقابت منطقهای، حضور جدیتری داشته باشیم.
خزاعی، ضرورت و اهمیت توجه به جایگاه «وی او دی»ها و تاثیرات آنها در جامعه امروز را محسوس دانست و افزود: با رشد تکنولوژیهای نوین اساسا سبد مصرف خانوار دستخوش تغییرات قرار گرفته است. حتی گزارشی شده که وی او دی ها باعث کاهش گرایش مخاطب به ماهوارهها شدهاند و ما به درستی میتوانیم از این ظرفیت با محتوا سازی درست و هدفمند، ضمن حفظ وجوه سرگرم کننده و تفریحی، به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن نیز فکر کنیم.
وی استفاده از پلتفرمها را ضرورت رونق سینما و صنعت تصویر خواند و ادامه داد: در دوران کرونا این صنعت در خلاء سالنهای سینمایی تا حدی پاسخگوی نیاز جامعه بوده است. جهان امروز با ظهور فناوریهای نوین در صنعت تصویر و گسترش آن در جامعه، با انبوهی از تولیدات و محتوا مواجه است درحالیکه امکان محدودسازی نیز وجود ندارد. لازم است با رویکرد تنظیمگری و نظارتی به ارتقای کیفیت محتوا فکر کنیم.
خزاعی افرود: در صورت اهمیت پیدا کردن پلتفرمها و امکان دسترسی راحتتر مردم به فیلمها و سریالها و تولیدات ایرانی، عملا رغبت مردم از دیدن فیلمهای خارجی و یا رفتن به سراغ ماهوارهها کمتر خواهد شد و امید که به زودی با جلسات همفکری، زعیم نهایی پلتفرمها مشخص گردد.