پرسشهای رسانه اصولگرا از خانه سینما و شورای صنفی نمایش ⇐چرا فیلم مردمی جشنواره در قعر جدول فروش قرار گرفته؟/چرا فیلم ضعیف و کمفروش رییس شورای صنفی نمایش به اکران نوروزی رسید؟
سینماروزان: اکران نوروزی سینماها امسال نسبت به سال قبل کاهش مخاطبی چشمگیر داشته است اما خروجی مهم این اکران فروش پایین تر از حد انتظار دو فیلم از سه فیلمی است که در جشنواره به عنوان برگزیده آرای مردمی انتخاب شدند.
به گزارش سینماروزان در جشنواره سی و پنجم سه فیلم «ماجرای نیمروز»، «خوب بد جلف» و «آباجان» به عنوان محبوب مردمی معرفی شدند آن هم از سوی مدیرعامل خانه سینما یعنی نهادی که در همه این سالها مدیریت احتساب آرای مردمی را برعهده داشته است! با این حال به غیر از «خوب بد جلف» دو فیلم دیگر فروش مطلوبی نداشته اند. «ماجرای نیمروز» که در تولید آن از فارابی گرفته تا حوزه هنری و تصویرشهر بودجه گذاشته اند علیرغم حجم فراوان تیزرهایی که بدان تعلق گرفته فروشی متوسط داشته و از آن سو «آباجان» هم که حجم بالای تیزرهای تلویزیونی بهش تخصیص داده شده به همراه «یک روز بخصوص» در قعر جدول فروش جای گرفته است.
روزنامه اصولگرای «جوان» با مخاطب قرار دادن مدیرعامل خانه سینما به طرح این پرسش پرداخته که چطور می شود فیلم یا فیلمهایی جزو برگزیدگان مردمی جشنواره باشند اما قعرنشین اکران نوروزی شوند! «جوان» پرسشی را هم درباره قعرنشینی کامل «یک روز بخصوص» که سازنده اش رییس شورای صنفی نمایش است طرح کرده و از اعضای شورای صنفی نمایش پرسیده که چرا باید یک فیلم شکست خورده به اکران نوروزی برسد.
متن کامل گزارش «جوان» را بخوانید:
دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «آباجان» که در اختتامیه جشنواره از سوی مدیرعامل خانه سینما به عنوان فیلمهای مردمی انتخاب شدهاند، نتوانسته اند فروشی را که از آنها انتظار می رفته داشته باشند. در همه این سال ها و از «سگ کشی» گرفته تا «اخراجیها» همواره فیلمهای برگزیده آرای مردمی جشنواره گیشه ای پررونق داشته اند ولی امسال مورد عجیبی رخ داده است.!
باز «ماجرای نیمروز» با تيزرهاي مکفی توانسته فروشی متوسط داشته باشد اما «آباجان» در یک هفته ابتدایی نوروز به زحمت از رقم فروش 100 میلیون گذشته و در انتهای جدول فروش قرار گرفته است.
اینکه چطور می شود «آباجان» به عنوان یکی از آثار مردمی جشنواره معرفی شود ولی در بهترین موعد اکران که نوروز است قعرنشین باشد، پرسشی است که خانه سینما که این سال ها مدیریت آرای مردمی جشنواره را داشته باید بدان پاسخ دهد.
مگر می شود فیلمی مانند «گشت2» که در یک هفته 20 برابر «آباجان» فروخته جایی در آرای مردمی جشنواره نداشته باشد اما «آباجان» یکی از آثار مردمی باشد؟! جالب است که صدرنشین فروش نوروز امسال «خوب، بد، جلف» است که باز هم به سیمرغ مردمی جشنواره نمیرسد و صرفاً به دیپلم افتخار بسنده می کند!
نکته دوم قعرنشینی کامل «یک روز بهخصوص» است؛ فیلمی که حتی در جشنواره هم مورد توجه قرار نگرفت اما احتمالا چون سازندهاش، رئیس شورای صنفی نمایش است به بهترین موعد اکران یعنی نوروز رسید.
شورای صنفی نمایش باید صراحتاً درباره انتخاب یک فیلم ضعیف برای اکران نوروز و هدر رفتن فرصتی که می توانست به رونق گیشه ها کمک کند توضیح دهد.
این پرسش پیش روی شورای صنفی نمایش است که آیا منفعت رئیس را بر منفعت کلی سینماگران دیگر که تمایل داشته اند فیلمشان در این موعد روی پرده برود ترجیح دادهاند؟ و آیا این مصداقی بر عدم کارشناسی در چیدمان اکران نوروزي نبوده است؟!