سینماژورنال: پریناز ایزدیار بازیگر جوانی که سیمرغ بهترین بازیگری زن جشنواره سی و چهارم را برای “ابد و یک روز” از آن خود کرد این روزها در حالی فیلمش را در اکران نوروزی می بینید که این فیلم بلحاظ جلب مخاطب بعد از آثاری چون “سالوادور…”، “…آلبالو” و “بادیگارد” قرار گرفته است.
به گزارش سینماژورنال بسیاری این عدم توانایی جلب مخاطب حتی به اندازه “بادیگارد” را ریشه دار در مشکلات سناریوی “ابد…” می دانند که بسیاری از فعل و انفعالات آن پایه منطقی ندارد.
ایزدیار در گفتگو با فرانک آرتا در “شرق” وقتی در برابر پرسشی طولانی پیرامون مشکلات متنی اثر قرار گرفته اما به صراحت کوشیده از پاسخگویی طفره رود.
آرتا پرسیده است: فیلم، شخصیتهای زیادی دارد و خانه خانواده «طولیخانلو» هم یکی دیگر از شخصیتها بود که به اندازه بازیگران اهمیت داشت. همین مسئله روایت درام و پرداخت داستان را پیچیده میکرد. چون درعین اینکه مؤلف- فیلمساز با وجود زمان محدود فیلم، باید هرچه بیشتر به شخصیتها نزدیکتر میشد، در کمترین زمان ممکن هم میبایست بیشترین اطلاعات را به تماشاگر منتقل میکرد. اما میبینیم سکانسی مثل خانه شهناز (ریما رامینفر) که خارج از تهران در فیلم به تصویر کشیده شد و اتفاقاتی همچون تحقیرشدن و کتکخوردن مرتضی (پیمان معادی) توسط خواهرزاده و موارد دیگری در آن خانه رخ داد، ربطی به موضوع اصلی فیلم نداشت. درحالیکه فیلمنامه میتوانست روی جزئیات شخصیتها متمرکز شود که مثلا اصلا سنوسال مادر با سن کوچکترین پسرش چه نسبتی دارد یا چگونه در متن واقعگرایی، مغازهزدن زود بازدهی دارد و… . بههمیندلیل میگویم که فیلمنامه عقبتر از کارگردانی است؟
و ایزدیار گفته است: البته من ترجیح میدهم به مسائلی که به شخص من و نقشم مربوط نیست، پاسخ ندهم. جواب این سؤالات را آقای روستایی بهعنوان نویسنده و کارگردان بدهند…
از آن سو در این گفتگو ایزدیار به اظهارات چندی قبل طناز طباطبایی که سیمرغ را حق وی ندانسته بود(اینجا را بخوانید) هم پاسخ داده است.
ایزدیار درباره اظهارات طباطبایی که گفته بود ایزدیار کار ویژه ای انجام نداده که لایق سیمرغ باشد گفته است: من فقط نظر ایشان را شنیدم و مستقیم هم با خانم طباطبایی صحبت نکردم. اما بههرحال ایشان عقیده خود را بیان کردند. به نظرم هرکسی نظری دارد و نظر ایشان هم برای من محترم است.
حرف خانم ايزديار در جواب شرق كاملا منطقي است. مسائلي كه به متن و فيلمنامه مربوط ميشود بدون حضور فيلمنامه نويس مطرح مي شود و ايشان حق اين را دارد كه نخواهد در اين باره صحبت كند. استفاده از فعل “طفره رفتن” صرفا نشانه ي عدم اطلاعات كافي شما در ضمينه هاي لازم است.
زمینه درسته بهارجان
فارسی را پاس بداریم
ممنون فرهاد جان. البته غلط املايي هيچ ربطي به پاس نگه داشتن يا نداشتن زبان فارسي نداره.
این تهیه کننده ای که رفته فیلم درباره اعتیاد و بیکاری و بدبختی ساخته چرا ریشه این معضل بیکاری رو نشون نمیده
چرا از رانتخوارای کلان و آقازادگانی نمیگه که باعث این بیکارین؟
اصلا سرمایه این فیلما رو کی میده و ایا این تحمیق مخاطب نیست؟
طناز طباطبایی فکر کرده خودش خیلی شاخه!!!
چار تا فیلم ابکی بازی کرده دیگه