1

نهیبِ ناصر تقوایی علیه کم‌کاران!+فیلم

سینماروزان/محمد شاکری: در آستانه زادروز ناصر تقوایی، نسخه‌‌‌‌ی بی‌سانسور مستند “پس از سکوت” ساخته شاهد احمدلو که روایتی است از پشت صحنه تولید “کاغذ بی خط” عرضه شد.

“کاغذ بی خط” آخرین فیلم ناصر تقوایی است که در انتهای دهه هفتاد و به تهیه‌کنندگی برادران توکل‌نیا(یکتافیلم)تولید شد.

شاهد احمدلو که سابقه کار در پروژه ناتمام “چای تلخ” با ناصر تقوایی را دارد در “کاغذ بی خط” به عنوان فیلمبردار پشت صحنه بخشی از خصوصی ترین لحظات زندگی تقوایی و بازیگران “کاغذ بی خط” را ثبت کرده.

به غیر از ناصر تقوایی که در این مستند از عقایدش درباره فیلمسازی و چرایی کم کاری میگوید، خسرو شکیبایی، هدیه تهرانی و جمیله شیخی بازیگران فیلم، حسن و علی توکل نیا تهیه‌کنندگان، فرهاد صبا فیلمبردار، جهانگیر میرشکاری صدابردار و..‌. نیز در فیلم هستند و گهگاه درباره روند کار با تقوایی حرف می‌زنند.

یکی از نقاط عطف فیلم مستند “پس از سکوت” آنجاست که تقوایی از این می‌گوید که سینماگر باید مانند پزشک، محرم مردم باشد و همان طور که مردم به پزشکان اعتماد دارند تا رنج جسم آنها برطرف گردد باید به سینماگر هم اعتماد کنند تا رنج روح شان درمان شود.

خسرو شکیبایی در این مستند از جایگاه متمایز تقوایی و هدیه تهرانی از حرفه‌ای‌گری ناصر تقوایی برای تولید یک فیلم شایسته میگوید و اینکه گاهی انضباط تقوایی و تاکید بر انجام امور مطابق برنامه ریزی قبلی به وسواس تعبیر میگردید‌. جمیله شیخی در این مستند به همکارانش و ازجمله خسرو شکیبایی و هدیه تهرانی تاکید می‌کند قدر شاگردی پیش تقوایی را بدانند.

مستند “پس از سکوت” دقایقی نادیده از نهیب محترمانه ناصر تقوایی در لحظات کم کاری برخی عوامل را هم بی سانسور ارائه می‌دهد.(اینجا را ببینید)

شاهد احمدلو که قصد دارد با فیلم “راننده شخصی” به تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی در جشنواره فجر۴۳ حضور داشته باشد، نسخه بی سانسور “پس از سکوت” را در فضای مجازی عرضه کرده.