سینماژورنال: یکی از اصلی ترین دلایل عدم توانایی برگزاری جشنواره های بین المللی در داخل ایران وجود ممیزی و سانسوری است که باعث می شود بسیاری از آثار خارجی امکان نمایش نسخه کامل شان در داخل نباشد.
به گزارش سینماژورنال یکی از اصلی ترین مشکلات بین الملل فجر هم چه زمانی که همراه با بخش ملی برگزار میشد و چه در دو سال اخیر که بنا شده، همین ممیزی آثار خارجی بوده است.
رضا میرکریمی دبیر امسال بین الملل فجر اما در گفتگو با “شرق” از تمهید تازه ای می گوید که برای سانسور فیلمها در جشنواره به کار خواهد گرفت.
میرکریمی نام این تمهید را “تسامح” گذاشته است و در توصیف آن می گوید: دخلوتصرف در تصوير فيلم را دخلوتصرف در كار فيلمساز ميدانم. اتفاقا ترجيح ميدهم تصویری را كه نميتوانم نشان دهم، فلو كنم تا اينكه براي بازیگران لباس بپوشانم. حتی جشنوارههای دوبي، پكن و قاهره هم چنین کاری میکنند.
آیا عملیات فلوی تصویر در استودیو انجام می شود یا اتاق فرمان؟
به گزارش سینماژورنال اینکه این فلو شدن نماهای نیاز به ممیزی پیش از پخش در استودیو انجام می شود یا آن که به هنگام نمایش فیلم در اتاقفرمان صورت می گیرد مشخص نیست اما عجیب اینجاست که میرکریمی دخل و تصویر در فیلم را قبول ندارد و آن را دخل و تصرف در کار فیلمساز میداند اما این فلو کردن تصویر را مصداق دخل و تصرف نمیداند!!
اینکه فیلمسازی علاقه داشته نمایی واضح از اتفاقی خاص را در فیلمش بگنجاند قاعدتا مبتنی بر دلایل منطقی در سیر روایی اثر بوده وگرنه میتوانست شخصا آن نما را در تدوین حذف کند پس اینکه میرکریمی می خواهد به تبعیت از جشنوارههایی مثل دوبی برای توجیه ممیزی از فلو کردن نماها بگوید چندان عقلانی نیست.
باید این سوال را از میرکریمی پرسید اگر یکی از آثار خودتان هم با فلوی برخی نماها در جشنواره ای خاص به نمایش درآید آن را مصداق سانسور نخواهید دانست و در توصیفش از تسامح استفاده می کنید؟