سینماروزان/حامد مظفری: فرامرز اصلانی آهنگساز، ترانهسرا، نوازندهٔ گیتار و خوانندهٔ موسیقی پاپ ایرانی که سابقه روزنامهنگاری هم داشت در ۶۹سالگی به علت سرطان درگذشت.
فرامرز حسینزاده اصلانی ۲۲ تیر ۱۳۳۳ در تهران، خیابان پاستور متولد شد. خانواده او ۲ ماه پس از تولد او به خیایان فرهنگ واقع در محله امیریه کوچ کردند و فرامرز اصلانی تا ۱۲ سالگی در آنجا زندگی کرد.
پدر و مادر فرامرز اصلانی هر دو به موسیقی علاقه داشتند و خانه آنها میزبان اهالی هنر و موسیقی مانند پرویز یاحقی، برادران ملک، علی تجویدی، رحیم معینی کرمانشاهی، رهی معیری و غلامحسین بنان بود. مادر او صدای زیبایی داشت و پدر فرامرز اصلانی نوازنده تار و سهتار بود ولی پدر اعتقاد داشت که موسیقی باید موضع جانبی زندگی باشد و همین موضوع باعث کشمکش بین فرامرز اصلانی و پدر او شد و باعث دور ماندن او از موسیقی تا پایان دوره نوجوانی بود.
فرامرز اصلانی پس از پایان دبیرستان به انگلستان رفت و دانشآموختهٔ رشتهٔ روزنامهنگاری در دانشگاه لندن شد. وی پس از پایان تحصیلات به روزنامهنگاری پرداخت و محتواهای بسیاری را به زبانهای انگلیسی و فارسی منتشر کرد. سال ۱۳۵۰ از لندن به لسآنجلس رفت و چهار سال در آنجا بود. فرامرز اصلانی در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت و فعالیت خود را در یکی از روزنامههای انگلیسیزبان به نام تهران ژورنال (Tehran Journal) وابسته به موسسه اطلاعات آغاز کرد.
فرامرز اصلانی همزمان با کار مطبوعاتی، نوازندگی و آوازخوانی را پی گرفت و ترانهها و موسیقیاش را بیشتر خود مینوشت و آن را با سبک ویژه خودش با گیتار و آواز اجرا میکند.
او در شبی که مهمان پری زنگنه بود، ترانه آهوی وحشی را نواخت. این ترانه مورد توجه دیگر مهمان آن جمع قرار گرفت که رئیس کمپانی سیبیاس رکوردز اینترنشنال در تهران بود. این آشنایی به انتشار نخستین مجموعه آثار موسیقی فرامرز اصلانی با نام “دلمشغولیها” انجامید که به سرعت توانست جزو پرفروشترین آثار موسیقی در آن سال قرار گیرد.
فرامرز اصلانی پس از انقلاب، به همراه خانوادهاش ایران را ترک کرد و در انگلستان سکونت گزید و در آنجا بهطور همزمان فعالیتهای رسانهای و موسیقایی را پی گرفت. فرامرز اصلانی در سال ۱۳۷۵ به لسآنجلس کوچ کرد و با هنرمندان دیگری مانند داریوش اقبالی، فرامرز آصف و بابک امینی همکاریهای مختلفی داشت. آلبوم “رومی: معشوق همین جاست” ثمره همکاری او با داریوش اقبالی، رامش با آهنگسازی و تنظیم فرزین فرهادی است. او قطعه “پرستوهای خسته” را نیز با فرامرز آصف اجرا کرده بود.
از مهمترین آثار اصلانی که در ایران هم به شهرت فراوانی رسید آلبومهای “دلمشغولیها” و “روزهای ترانه و اندوه” بودند. “به یاد حافظ”، “خط سوم” و “نیمه شب تا بامداد” دیگر آلبومهای او بودند.
“دلمشغولیها” یا “اگه یه روز بری سفر…” را باید شناختهشده ترین قطعه اصلانی دانست که با تنظیم آرمیک دشتی جاودانه شد. قطعه ای که بعد از دوم خرداد۷۶ در بسیاری از فیلمهای دختر-پسری یا نواخته شد یا شنیده شد.
هرچند آلبومهای فرامرز اصلانی در ایران مجوز نداشت اما برخی آهنگهای او از جمله آهوی وحشی با شعری از حافظ بارها از رادیو پخش شده بود.
در سال ۱۳۹۷ گزیدهای از ترانههای اصلانی در قالب کتاب “روزهای ترانه و اندوه: گزینهٔ ترانههای فرامرز اصلانی” توسط نشر کولهپشتی منتشر شد که البته مشخص نیست با اجازه او بوده یا نه؟
هر دو دختر اصلانی به نامهای فدرا و رکسانا نیز مانند پدر در زمینه موسیقی فعالیت میکنند.
احمدرضا نبیزاده خواننده آبادانی مقیم لسآنجلس هم از نظر چهره و هم صدا، شباهت زیادی به فرامرز اصلانی داشت ولی به هر حال قطعات کالت اصلانی کارنامه او را پربارتر و شهرتش را دوچندان کرد.