1

مرگ خسرو امیرصادقی؛ مرادِ #مسافران_مهتاب

سینماروزان/حامد مظفری: خسرو امیرصادقی بازیگر و تهیه‌کننده سینمای ایران در ۶۵سالگی فوت شد.

خسرو امیرصادقی متولد ۱۳۳۷ بود و از بازیگران قدیمی تئاترهای لاله‌زار بود که بعد از انقلاب با نقش‌های کوچک وارد سینما شد و رفته رفته بالا اومد و تهیه کننده شد.

امیرصادقی در نیمه اول دهه شصت رل های کوچک در فیلم های بسیار بازی کرد و حتی رل یک دانش آموز دبیرستان در فیلم #حادثه ! اما مسافران مهتاب بهترین نقشش بود.

امیرصادقی بخش عمده شهرت خود را مرهون همکاری موثر با مهدی فخیم زاده بوده و البته که فخيم زاده نیز حمایت موثری را از وی کرد در بازیگری و سپس تهيه‌کنندگی. امیرصادقی در فیلم مسافران مهتاب فخيم زاده نقش مراد برادر بزرگتر نمکی را بازی کرد؛ نقشی که بخاطر پخش تلویزیونی فیلم بارها دیده و معروف شد و سکانس کتک زدن نمکی(فخيم زاده) توسط مراد(امیرصادقی) و تقلاهای نمکی که “مراد من از تو بزرگترم…” هیچ گاه از ذهن مخاطبان پاک نشد

ساده لوح و شتابزده دیگر همکاری های خسرو با فخيم بود و در شتابزده دیگر خسرو امیرصادقی به عنوان تهیه‌کننده کنار فخيم حضور داشت.

او در دهه های هشتاد و نود که سینمای کمدی اقبال پیدا کرد و کمدی های  تیپ رونق گرفت، سعی کرد رل مرحوم میری را در کمدی هایی مثل بله برون احیا کند؛ یک مرد شیرین و‌ ساده دل از خطه ی شمال که بر خلاف تصور زیرک بود ، اما در این زمینه چندان موفق نشد بخصوص که مدام با اصل تیپ متعلق به علی میری مقایسه می‌شد.

کلید ازدواج، از صمیم قلب، بله برون و پسر تهرونی دیگر تجربیات تهیه‌کنندگی امیرصادقی بود که برخی از آنها فروش قابل توجهی هم داشتند. امیرصادقی در فیلم‌هایی مانند قرمز به عنوان سرمايه‌گذار حضور داشت که با بازگشت مالی قابل توجه در گیشه روبرو شد.

مرگ خسرو امیر صادقی بازیگر نقش مراد در مسافران مهتاب
مرگ خسرو امیر صادقی بازیگر نقش مراد در مسافران مهتاب

امیرصادقی تقریبا تا اواخر عمر کار بازیگری را بیش و کم ادامه داد و ازجمله در فصول پنج و شش سریال پایتخت بازی کرد و در عین حال جزو قابل اتکاترین بازیگران نقش‌های مکمل بود؛ نگاهی بیندازید به بازی پر حس و حالش در برابر حامد بهداد جوان در فیلم زندگی جای دیگریست. امیرصادقی نقش کوتاه پدری مهربان و اصیل را چنان بازی کرد که تا پایان فیلم، سایه‌ مهرش بر سر بهداد سنگینی می‌کرد.

امیرصادقی در سال‌های اخیر در یکی از چهار صنف تهیه‌کنندگی سینمای ایران به زعم خود به کار صنفی هم می‌پرداخت و البته اغلب سعی می‌کرد در غائله‌هایی مانند افزایش قیمت بلیت سینما، کنار مخاطبان باشد و موافق تثبیت یا شناور کردن قیمت بلیت.