1

مرگ امین‌الله رشیدی؛ خواننده‌ای که فامیل بیضایی، عاشق مصدق و کاندیدای ریاست جمهوری بود ولی اجازه تشییع خود را نداد

سینماروزان/حامد مظفری : امین‌الله رشیدی خواننده موسیقی سنتی در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

 

امین الله رشیدی متولد ۱۳۰۴ کاشان بود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کاشان سپری کرد و بلافاصله پس از پایان تحصیل در یکی از دفاتر اسناد رسمی تهران مشغول به کار شد.

 

رشیدی از راه شنیدن صفحات گرامافون و آثار خوانندگان دهه ۱۳۲۰ رادیو ایران با ردیف آواز ایرانی آشنا شد. در اوائل ورود به تهران اصول نت‌خوانی را نزد موسی معروفی در کلاس‌های شبانه هنرستان موسیقی (تالار وحدت کنونی) و نیز به مدت یکی دو ماه در کلاس موسیقی مسعود معارفی فرا گرفت. وی یکی از نخستین خواننده‌های ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نت) بود. او همچنین تئوری آواز را نزد مهدی فروغ در هنرستان موسیقی آموخت. پس از یادگیری نت، نوازندگی تار را رها کرد و از آن پس نت آهنگ‌هایی را که می‌ساخت، بدون استفاده از ساز، به روی کاغذ می‌آورد.

 

در سال ۱۳۲۸، موسی معروفی واسطه آشنایی رشیدی و علی‌محمد خادم میثاق رهبر یکی از ارکسترهای رادیو ایران شد. او از همان سال به عنوان خواننده و آهنگساز فعالیت خود را در رادیو آغاز کرد و نخستین بار ترانه «رنج جدایی» از ساخته‌های موسی معروفی را در مایهٔ افشاری با ارکستر او در رادیو اجرا کرد.

 

رشیدی در مدت فعالیت در رادیو ایران حدود ۱۲۰ آهنگ خواند. شعر برخی از ساخته‌هایش سروده خود اوست (مانند ترانه دریا) اما آهنگ‌های وی بیش‌تر بر روی اشعار تورج نگهبان، بیژن ترقی، مهرداد اوستا، فریدون مشیری، رضا ثابتی، نظام فاطمی، ابوالقاسم حالت، نواب صفا، عبدالله الفت و پرویز وکیلی ساخته شده‌اند. اغلب ساخته‌های رشیدی توسط ارکسترهای شماره ۱ و ۲ رادیو ایران اجرا شده‌اند که از نوازندگی و همکاری حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، عباس شاپوری، محمد میرنقیبی، انوشیروان روحانی، ولی‌الله البرز، یاوری، حدادی و… برخوردار بودند.

 

افسونگر، عطر گیسو، بخت گمشده، چشم شب، دلم تنگ است و من عشقم، عناوین تعدادی از آلبوم های امین الله رشیدی است.

 

سپیده، جان جهان، اشک، گل برافشان، جلوه عشق و افسانه از مشهورترین قطعات امین الله رشیدی هستند و در این بین قطعه “افسانه” با مطلع “شیدای زمانم/ رسوای جهانم/ بی دلبر و بی دل/ بی نام و نشانم” جزو ماندگارترین آوازهایی است که او خوانده.

امین الله رشیدی خواننده موسیقی سنتی در ۹۹سالگی مرحوم شد.
امین الله رشیدی خواننده موسیقی سنتی در ۹۹سالگی مرحوم شد.

امین الله رشیدی که از خویشاوندان بهرام بیضایی فیلمساز شناخته شده ایرانی-رشیدی نوه ی عموی بیضایی-بود، یک بار در سال ۹۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد که البته ردصلاحیت شد. رشیدی در گفتگو با نگارنده دلیل حضور خود در انتخابات را ایجاد مجالی برای رساندن صدای اهالی هنر به سیاسیون دانسته بود و تأکید کرده بود اگر رئیس جمهور شود مانند دوران محمد مصدق، کشور را با متخصصان اصیل اداره خواهد کرد.(اینجا را بخوانید)

رشیدی وصیت کرده بود که پیکرش را بعد از مرگ برای تحقیقات به دانشگاه علوم پزشکی اهدا کنند و برای همین هیچ مراسم تشییعی برایش برگزار نشد‌.

 

امین‌الله رشیدی در سال ۱۳۳۶ ازدواج کرده بود و بسیار به همسرش وفادار بود و در اغلب محافل هنری-رسانه ای با همسرش ظاهر می‌شد. از او یک دختر و یک پسر به نام‌های افسانه و صباح به جا مانده. ناگفته پیداست که افسانه همنام همان قطعه معروفش است.