سینماروزان: بابک زنجانی ازجمله سرمایهگذاران پرحاشیهای است که وقتی وارد سینما شد و در تعامل با محمود دینی، سورینتفیلم را تاسیس کرد به تولید فیلمهایی نظیر “هیچ کجا هیچ کس”، “سیزده” و “نقش نگار” پرداخت که علیرغم صرف هزینه مکفی، همه در یک الهمان مشترک بودند و آن هم عدم دریافت بازخورد قابل توجه از سوی مخاطب.
به گزارش سینماروزان در تمام دورانی که بابک زنجانی به عنوان یک متهم اقتصادی محاکمه میشد و درنهایت حکم اعدامش صادر شد هیچ کدام از سینماگران منتفع از همکاری با وی، کلمهای در حمایت او حرف نزدند ولی حالا داریوش باباییان که بهواسطه پخش فیلم “نقش نگار” با زنجانی همکاری داشته در گفتگو با مجتبی اردشیری در فرهیختگان، مدعیات حامیانه عجیبی را درباره زنجانی بیان کرده است!!
داریوش باباییان بیان داشت: من همین الان هم از «بابک زنجانی» دفاع میکنم. من درمورد «بابک زنجانی»، حرف خودش را میزنم که او سرباز دولت بود. در دوره تحریم به ایران خیلی خدمت کرد. بودجه آورد و محصولات دولت را برایشان فروخت و درصدی پورسانت گرفت. اتفاقا «بابک زنجانی» چرا الان هست؟ چون میخواهد برود و پولها را بیاورد. ولی از همین بلبشویی که درست کردهاند که «تو خوبی» و «تو بدی»، ترس و وحشت دارد. میترسد بیرون بیاید چون کارهای مثبتی انجام داد.
تهیهکننده “چهار اصفهونی در بغداد” ادامه داد: مگر کارآفرینی «بابک زنجانی» کم بوده؟ من از او بیدلیل دفاع نمیکنم ولی بابک با کار کردن، اقتصاد یکسری هلدینگها را راه انداخت، بانکداری کرد، هواپیمایی که الان در ایران درحال پرواز به داخل و خارج از کشور است را چه کسی وارد کرد؟ همان بودجههایی است که از آن درآمدهای سنگین حاصل از فعالیت مشخص خودش به دست آورد، خرید کرد و آورد داخل ایران.
باباییان افزود: نمیخواهم بگویم ایشان در خارج از کشور پولی ندارند یا سودی از فعالیتهایش نکرد، نه، ولی خدمات بسیاری هم انجام داد.من نمیخواهم حرف سیاسی بزنم ولی اگر «بابک زنجانی» جزء دارودستهای بود که اسمش باید مدام آورده میشد، در دورهای که رئیس قوه قضائیه و… عوض شدند، باز باید اسم این آدم را بیشتر میبردند ولی میدانند که او در دوره خودش، کار کرد. همین الان که تحریم هستیم، خیلی از دولتمردان دوست دارند «بابک زنجانی»هایی داشتند که بتوانند کارشان را انجام دهند ولی تحریم آن دوره در ادامه به نفع ایران شد چون تولید داخلی راه افتاد و به همین دلیل امروز ما کمتر به «بابک زنجانی»ها نیاز داریم.
تهیهکننده “دزدان خیابان جردن” با اشاره به سوابقش در همکاری با زنجانی اظهار داشت: این آدم وقتی در سینما هم وارد شد، من با ایشان نشست داشتم. آدمی نبود که بهخاطر سودجویی به سینما آمده باشد. وقتی دفترش را راه انداخت و آمد با هومن سیدی و علی عطشانی و ابراهیم شیبانی چند فیلم ساخت، تمام بزرگان سینما و آنهایی که در تولید و کارگردانی، ادعایی داشتند برای او فیلمنامه میآوردند؛ چه حزباللهی و انقلابی و چه غیرانقلابیاش. من یکبار در دفترش دیدم که حدود ۵۰ فیلمنامه از اکثر آدمها رسیده و همه هجوم آورده بودند که با او کار کنند.
داریوش باباییان ادعا کرد: زنجانی اگر در سینما میماند، جزء فعالان خوب این سینما بود اما یک گروهی وقتی دوره دولت عوض میشود، میآیند و زیرپای گروه دیگر را خالی میکنند تا امثال اینها سرشان زیر آب برود. دفاع نیست ولی کسی که کار کرده را باید بگوییم و قدر کار کردن و مثبت بودنش را بدانیم. الان خیلیها در دولت هستند که دارند کار میکنند و هیچ اقدام مثبتی هم انجام ندادهاند ولی یکجاهایی آدم دردش میگیرد چون من به چشم خودم این خدمات را دیدم و مثلا در «نقش نگار» حضور فیزیکی داشتم و دیدم که چقدر زحمت کشید برای فیلم. بابک هواپیماها و هتلهایی راه انداخت که الان مردم ایران دارند از این امکانات استفاده میکنند. ایکاش الان هم آدمهایی مثل ایشان خوشفکر داشتیم که هم اقتصاد را میشناختند و هم فعالیت اقتصادی انجام میدادند و هم به نفع مملکتشان یکجاهایی را آباد میکردند.