1

فیلمسازی کن لوچ درباره غزه!

سینماروزان/کیکاووس زیاری: کن لوچ، فیلمساز غیرمتعارف و متعهد انگلیسی قصد ساخت فیلم مستندی در ارتباط با غزه و منطقه خاورمیانه را دارد. این فیلمساز اعلام کرده از مدت‌ها قبل به‌دنبال ساخت چنین مستندی بوده…

به گزارش سینماروزان و به نقل از روزنامه جام‌جم، حالا که تهاجم همه‌جانبه و مرگبار ارتش اسرائیل به غزه از یک سو این مکان را به تلی از خاک و ویرانی تبدیل کرده و از سوی دیگر توجهات جهانی را به خود جلب کرده، او مصمم‌تر شده که حتما این فیلم را بسازد.

به گفته لوچ: «موضوع خاورمیانه، درگیری‌های چندین‌ساله آن، تجاوزات اسرائیل به خاک فلسطین و کشتار مردم و بالاخره اوضاع غزه، مضمونی بوده که مدت‌ها ذهن مرا به خودش مشغول کرده بود و بسیار مایل بودم که کاری هنری در این رابطه انجام دهم. چیزی که مانع اجرای عملی این طرح و سوژه می‌شد، این بود که نمی‌دانستم از کجا باید شروع کرده و به چه بهانه‌ای موتور دوربین فیلمبرداری را روشن کنم. تجاوز وحشیانه و خیره‌سرانه ارتش اسرائیل به اهالی غزه به بهانه اقدام هفتم اکتبر، به من همان دستمایه‌ای را داد که منتظرش بودم.»

فیلمسازی کن لوچ درباره غزه
فیلمسازی کن لوچ درباره غزه

کن لوچ اطلاعات زیادی درباره مستند خود به رسانه‌های گروهی ارائه نداده و هنوز کسی نمی‌داند او چه زمانی راهی مناطق جنگی می‌شود و کار ساخت آن را چگونه انجام خواهد داد. با این وجود، فیلمساز می‌گوید: «این فیلم حتما یک مستند خواهد بود و به‌دنبال ساخت فیلمی داستانی شبیه کارهای قبلی‌ام نیستم. به باور من، فقط یک فیلم مستند می‌تواند واقعیت‌های موجود را به نمایش بگذارد و به شکلی صریح درباره اوضاع غزه حرف بزند. نیازی به داستانسرایی نیست. خود داستان در دل جنگ و ویرانی غزه و آوارگی و سرکوب مردم به‌خوبی پیداست و حرف خودش را می‌زند. می‌دانم کار مهم و دشواری پیش رو دارم. در یک شرایط جنگی وحشتناک مثل آنچه در غزه و رفح رخ می‌دهد، فیلمبرداری و ساخت یک فیلم اصلا کار راحتی نیست. با این حال، وجدانم به من حکم می‌کند که دست به دوربین ببرم و پروژه‌ای را که برای حداقل یک دهه تمام ذهنم را به خود مشغول کرده، به مرحله عمل برسانم.»

کن لوچ قبل از این هم در رابطه با جنگ غزه و ویرانی آن به دست نیروهای نظامی اسرائیل اظهارنظرهای تندی کرده و اقدام نسل‌کشی فلسطینیان توسط این نیروهای تا دندان مسلح را محکوم کرده بود. او ماه قبل هم به بهانه حمایت از جاناتان گلیزر، همکار آلمانی خود، یک بار دیگر به حمایت از مردم جنگ‌زده غزه پرداخت و اعتراض خود علیه اشغال و تجاوز به فلسطینی‌ها را تکرار کرد. این هنرمند ضدجنگ و چپگرای انگلیسی در گفت‌وگویی نطق گلیزر و صحبت‌هایش در دفاع از مردم غزه و علیه دولت نتانیاهو را اظهاراتی درست و منطقی ارزیابی کرده و از این فیلمساز در مواجهه با افراطیون یهودی دفاع کرد. لوچ در این رابطه گفت که احترام بسیار زیادی برای گلیزر قائل است و از او به‌عنوان انسانی شجاع اسم برد که تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای رسمی اسرائیل قرار نگرفته و با صحبت‌هایش در جبهه و سمت‌وسوی درست تاریخ ایستاده است.

آن زمان لوچ گفته بود: «من به‌خوبی می‌دانم که جاناتان گلیزر زمان صحبت‌های ضدصهیونیستی خود، کاملا متوجه عواقب احتمالی آن بوده و بر همین مبنا لب به سخن گشوده است. به باور من، این نکته از او انسانی شجاع می‌سازد و به همین خاطر، باید بگویم احترام بسیار زیادی برای او و کارش قائل هستم.»