سینماژورنال: آذرماه سال قبل بود که سینماژورنال خبر از ساخت قسمت دوم “گلنار” با حضور “خاله قورباغه” و نوه هایش دارد.(اینجا را بخوانید)
به گزارش سینماژورنال حالا ۹ ماه بعد از گزارش سینماژورنال فرشته طائرپور تهیه کننده این پروژه عروسکی در گفتگو با “ایسنا” ضمن تأیید ماجرا خبر از این داده که این فیلم به کارگردانی مسعود کرامتی نیمه دوم شهریورماه امسال وارد مرحله فیلمبرداری می شود؛ جالب است که طائرپور از فیلمبرداری بخشهایی از اثر در سوله ای متعلق به نهاد ریاست جمهوری سخن گفته است.
تنهایی خاله قورباغه
خاله قورباغه مهربان و معاشرتی که بزرگترین مشکلش تنهایی و دور افتادگی از ۹۸ بچهاش است، در این فیلم در کنار شخصیتهای جدیدی چون خواهر دوقلویش (آبجی باجی)، پزشک جنگل (حکیمه باجی)، همسایه طماع و خلافکارش (سمسارباشی)، یاور افسانهایاش (نخودی) و نوههایی که هرکدام از شهری یا کشوری به سراغش می آیند، برای بچهها و بزرگترها، از مفاهیمی چون عواطف خانوادگی، دوستی، نشاط، همکاری، هوشمندی، میراث فرهنگی، مدیریت بحران و… قصه میگوید.
دکورها، عروسکها و ترانههای فیلم برای شروع فیلمبرداری آماده شدهاند و طائرپور ابراز امیدواری کرد که جریان ساخت فیلمهای مفرح و البته حاوی آموزههایی ساده و قابل درک درمورد مهارت زندگی و تنظیم روابط با دیگران، مجددا با همت فیلمسازان کودک رونق پیدا کند و باز به روزگاری برسیم که فیلمسازان و مسئولان بجای گفتن و خواندن مطالبی سرشار از کلی گوییهای تکراری و بیخاصیت، گامی عملی برای بچههای این سرزمین بردارند. بیتردید والدین و مربیان هوشمند جامعه و بچههای مشتاق و کم بهره از تولیدات سینمای کودک، مانند گذشته بهترین حامیان این جریان و نتایج آن خواهند بود.
فارابی فقط وام داد
طائرپور در پاسخ به سئوالی درمورد منابع حمایتی و سرمایهگذاری این فیلم توضیح داد: این فیلم در دوره گذشته مصوبه یک مشارکت سی درصدی از جانب بنیاد فارابی را دریافت کرده بود که با تصمیم “شورای سیاستگزاری فیلمهای کودک و نوجوان” در کنارهگیری فارابی از مشارکت در تولید فیلمهای کودکان، به درخواست خود من این مشارکت ملغی شد و صرفا درچارچوب ضوابط شورا، وامی با رقمی معادل یک سوم رقم قبلی، به آن تعلق گرفت. یک مشارکت ده درصدی نیز توسط یکی از همکارانم در بخش خصوصی به سرمایه این فیلم افزوده شده. غیر از این دو مورد هیچ سرمایه دیگری جز همدلی و مدارای کل گروه از کارگردان تا همه عوامل –که به نظر من نابترین نوع سرمایه گذاری است- نداشتهام؛ در واقع میتوانم اعتراف کنم که همه همکارانم در این فیلم، شرکای واقعی و موثر من هستند و امیدوارم بخش کوچکی از این همه رفاقت و مشارکتشان را در آینده جبران کنم.
سوله ریاست جمهوری در اختیار تیم تولید
وی ادامه داد: در زمینه حمایتهای غیر مالی نیز باید اشاره کنم که صرفا برای چند ماه، بخش غیرفعالی از سوله نهاد ریاست جمهوری را برای ساخت سی درصد از دکورها و تستهای سی.جی.آی فیلم در اختیار داشتیم که قرارست بجای این مساعدت، در امور نمایشگاهی این نهاد، من و همکارانم خدماتی را به آنها ارائه کنیم. در فارابی نیز فضایی که در اختیار دکورهای این فیلم برای فیلمبرداری قرار گرفته بگونهای آماده سازی شده که بعد از این فیلم، قابلیت ارائه خدمات به سایر فیلمهای عروسکی را نیز داشته باشد.
“خاله قورباغه” به جشنواره کودک نمی رسد
او درمورد احتمال شرکت فیلم “خاله قورباغه” در جشنواره فیلمهای کودک اصفهان خاطرنشان کرد: بی تردید “خاله قورباغه” را بعد از این همه معطلی و وسواس، وارد شرایط شتاب برای رسیدن به هیچ جشنوارهای نخواهم کرد بخصوص جشنواره اصفهان که هنوز هیچ تصور روشنی از زمان و شیوه برگزاری آن وجود ندارد. باید دید طی هفته ها و لابد ماههای آینده، این جشنواره چه سرنوشتی پیدا میکند و چقدر برای حضور امثال من و فیلم هایمان رغبت برانگیز خواهد بود.
هنوز مشخص نیست فرمان جشنواره کودک دست کیست؟
طائرپور خاطرنشان ساخت: تا این لحظه که هنوز ما نمیدانیم فرمان این جشنواره در دست کیست؟ وزارت ارشاد؟ سازمان سینمایی؟ بنیاد فارابی؟ شهرداری اصفهان؟ شورای شهر اصفهان؟ استانداری اصفهان؟ ارشاد اصفهان؟ و یا…؟ فقط همین قدر برایمان مشخص است که با واگذاری کامل اختیارات جشنواره از سوی جناب وزیر ارشاد به مجموعه مدیریتهای شهری و دولتی اصفهان، “شورای سیاستگزاری و راهبری سینماهای کودک و نوجوان” نقشی در تصمیمات و برگزاری این جشنواره نخواهد داشت و صرفا نظارهگر کیفیت و آرزومند موفقیت آن خواهد بود.امیدوارم دوستان اصفهانی از این استقلال تمام و کمال، با هوشیاری استقبال کنند و دیگر بجای تکرار بحثهای کلی و کهنه درمورد صحت و سقم طرح تفکیک سینمای کودک از سینمای نوجوان، کار خود را هرچه سریعتر آغاز کرده و به نحو احسن انجام دهند.
انتشار موسیقی کار پیش از اکران
طائرپور خبر داد که خیال دارد ترانههای فیلم را قبل از اکران آن تکثیر و توزیع کند تا بچهها در حین تماشای فیلم احساس آشنایی بیشتری با کاراکترهای آن داشته باشند.