1

سطح مناظرات فرهنگی کاندیداها، نشانگر مظلومیت هنر بود/فقط دو کاندیدا شناخت نسبی از حوزه فرهنگ دارند/مابقی کاندیداهای انتخابات، چشم‌انداز روشنی از حوزه فرهنگ ارائه ندادند!/ آیا کاندیداهای انتخابات، هیچ مطالعه‌‌ و اشرافی از برنامه هفتم توسعه و اولویت‌ها و مولفه‌های حوزه فرهنگ نداشته‌اند؟/چرا برخی نامزدها حتی از تفکیک ماموریت‌های صداوسیما و ارشاد غافل بودند؟/برنامه‌های سینمایی را با شدت ادامه خواهیم داد/بررسی کارنامه هنروتجربه در جشن هنروتجربه صورت میگیرد/کار ارتقای فیلمخانه ملی تا هفته دولت نهایی میشود

سینماروزان: طی روزهای گذشته، گفت‌وگوهای تخصصی و موضوعی و مناظرات فرهنگی که توسط نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت نشان داد به جز یکی – دو کاندیدا که شناختی نسبی‌ از حوزه فرهنگ و هنر داشته‌اند، سایر عزیزان نه تنها چشم‌انداز روشنی از این حوزه ارائه نداده‌اند بلکه اظهارنظرات برخی از آنها نشان داد هیچ مطالعه‌‌ و اشرافی از برنامه هفتم توسعه و اولویت‌ها و مولفه‌های حوزه فرهنگ نداشته‌اند.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم با بیان مطلب فوق در دیدار با معاونان سازمان گفت: برخی نامزدها حتی نسبت به تفکیک ماموریت‌های مجموعه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غافل بوده‌اند. این درحالی است که اغلب این نامزدها از مشاوران فرهنگی که اتفاقا، از چهره‌های آشنا هستند، بهره می‌برند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: متاسفانه برخی مطالب مطرح شده در مباحث کارشناسی فرهنگی مبتنی بر اطلاعات غلط و اشتباه صورت گرفته و حتی بوی تسویه حساب‌های شخصی و منافع جناحی و نگاه پوپولیستی می‌داد.

وی عنوان کرد: محتوا و سطح این مناظره‌ها و گفت‌وگوها، توقع و انتظارات بخش‌های بزرگی از جامعه هنری و سینمایی کشور را برآورده نکرد و بیش از همیشه مظلومیت هنر آشکار شد.

خزاعی اضافه کرد: در جلسات کارشناسی مشاوران فرهنگی برخی نامزدها، بعضاً اطلاعات غلط و غرض‌ورزانه‌ای مطرح شد که به وقتش به آن‌ها صحبت خواهم کرد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین، با اشاره به تداوم فعالیت‌های سازمان و موسسات تابعه تاکید کرد: سازمان سینمایی با همان شدت و همت قبل از شهادت رئیس جمهور عزیز به روند فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و هیچ برنامه‌ای تاکنون، متوقف نشده و نخواهد شد. جلسات هفتگی، روند صدور مجوزها و تولید آثار، گفتگوها و تعاملات بین‌المللی ، رعایت مراحل تقویم زمانی جشنواره‌ها و توسعه زیرساخت‌های سینمایی و افتتاح‌ها و غیره در جریان است و هیچگونه خللی در اجرای برنامه‌های سینمایی کشور ایجاد نخواهد شد.

محمد خزاعی
محمد خزاعی

خزاعی از برگزاری اولین جشن سالانه هنر و تجربه به عنوان یکی از برنامه‌های مصوب سال 1403 خبر داد و اضافه کرد: مصوب شده «جشن هنر و تجربه» به صورت سالانه برگزار شود. ماموریت برگزاری این جشن به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واگذار شده و به طور قطع، این ظرفیت تازه، بستری مناسب برای کشف استعدادهای برتر، آسیب‌شناسی و ظرفیت‌کاوی حوزه فیلم‌های هنر و تجربه است. کارنامه اکران یک‌ساله هنر و تجربه در قالب جشن سالانه، در سال جاری برگزار و کارنامه یک‌ساله اکران هنر و تجربه در این جشن ارزشیابی و داوری می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی در این جلسه از پیشرفت مطلوب مجموعه فیلمخانه ملی ایران خبر داد و افزود: تکمیل پروژه ارتقا و توسعه ظرفیت مخزن‌ گنجینه‌ ملی حوزه سینما از راهبردهای جدی سازمان سینمایی در دولت سیزدهم بوده است، عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم با نظر مساعد و پیگیری شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده‌ایم روند تجهیز، آماده‌سازی و بهره‌برداری مجموعه فیلمخانه ملی به مثابه یکی از دستاوردهای ماندگار سینمای ایران فراهم شود. خوشبختانه، این پروژه، امروز، بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و تلاش ما این است که در هفته دولت افتتاح شود.

وی ادامه داد: با داشتن مجموعه‌ای در شان سینمای ایران می‌توان در جهت معرفی پیشینه و هویت سینمای ایران افتخار آفرینی کرد و همین مزیت است که در جوانان اعتماد به نفس، انگیزه برای کار و افتخار به داشته‌های فرهنگی خود ایجاد می‌کند.