سینماروزان: با گذشت بیشتر از یک هفته از پایان جشنواره سی و پنجم فجر همچنان تحلیلهای متفاوت نسبت به این رویداد است که در کانون توجه قرار دارد.
به گزارش سینماروزان از جمله تحلیلهای اخیر نسبت به جشنواره فجر پنجشنبه شب در شبکه خبر انجام شد و در برنامه ای زنده به نام «شهرفرنگ»؛ جالب اینجا بود که کیوان امجدیان مهمان حاضر در این برنامه ادعایی را بیان کرد درباره منتقدان جشنواره؛ ادعایی با این مضمون که افرادی نزدیک به بدنه مدیریتی دهه ۶۰ سینما بزرگترین منتقد جشنواره امسال فجر بودند. امجدیان البته از هیأت داوران هم گلایه کرد که چرا فضای مجازی و رسانه های شفاف ساز این فضا را دشمن خود قلمداد کرد.
کیوان امجدیان منتقد و فعال رسانهای گفت: امسال باتوجه به نزدیک بودن جشنواره به یک انتخابات مهم، فکر میکنم نسبتا خوب مدیریت شد تا جشنواره محل رسیدن به مطامع سیاسی جناحها و گروهها نشود و به هر روی این جشنواره هم جشنوارهای بود مثل جشنواره های گذشته. با همه نقاط قوت و ضعف آن. این هم که میگویند بدترین جشنواره بود و …فکر میکنم صرفا عده ای دارند مشکلات را آگراندیسمان میکنند.
وی درباره چرایی بوجود آمدن این حواشی گفت: چند ماه قبل از جشنواره ، آقای حیدری تصور میکرد با منتقدان سنتی خود روبرو خواهد بود. منتقدانی که به واسطه اختلاف مبنایی در نوع نگاه فرهنگی و سیاسی با طیف او از همان ابتدا معلوم بود به مخالفت با این جشنواره برخواهند خواست. اما اینطور نبود. اتفاقا افرادی که از بدنه مدیریت سینمایی نزدیک به جریان متنفذ دهه ۶۰ بودند قرار بود مهمترین منتقدان جشنواره باشند. جریانی که پیش از جشنواره به شدت به آنها حمله شده بود و حالا میخواستند با ضعیف نشان دادن این دوره مدیریتی، وجهه خود را ترمیم کند.
او افزود: متاسفانه با حرکتی که در سالهای قبل داشتیم حالا دیگر فیلمسازان به دو سیمرغ و ۳ سیمرغ قانع نیستند و مدام اعتراض دارند که نهامین سیمرغ را چرا ندادند و دهماین هم حق ما بود و …از سوی دیگر بعضی منتقدان باسابقه هم بهعوض آنکه به دنبال اصلاح و نقد باشند متاسفانه جایگاه خود را فراموش کردند و تصور کردند هرچه آنها می گویند باید عملی شوند. در نتیجه بجای اینکه منتقد باشند توهم مدیریت و راهبری سینما برای آنها ایجاد شد و در نتیجه فضای نقد سالم، محدود شد. هرجا هم که نقد کم شود، بی اخلاقی زیاد میشود و جای آن را میگیرد. متاسفانه عملکرد بعضی منتقدان در این جشنواره خوب نبود.
وی همچنین گفت: در نامزدی و داوری اشتباهات و حواشی پیش آمد که البته مسبوق به سابقه است و این بار آگراندیسمان شد. واقعیت این است که هر تیم داوری دیگری هم میآوردند کمی بهتر یا کمی بدتر میشد چرا که اصلا ساختار جشنواره و داوری غلط است و باید تغییر کند.
امجدیان درباره ساختار جشنواره فیلم فجر توضیح داد: ساختار کنونی جشنواره مربوط به زمانی است که ما ۴۰ فیلم در سال تولید میکردیم. کلا هم یک یا دو جشنواره بیشتر نداشتیم. اما حالا ۲۰۰ فیلم در سال تولید میکنیم و بیش از ۱۰۰ جشنواره داریم. طبیعتا دیگر آن ساختار و آن شکل انتخاب و داوری جواب نمیدهد. شما هرچقدر هم تلاش کنید ، چون ساختار غلط است، باز هم حاشیه ایجاد می شود. حالا وای به حال اینکه عدهای هم ( ظاهرا همسو) با قصد قبلی برایت شمشیر تیز کرده باشند.
وی با اشاره به شفاف سازی صورت گرفته از سوی رسانه های غیررسمی افزود: یکی از اشتباهات هیئت داوران این بود که رسانه های رسمی و غیررسمی را به عنوان یک دشمن قلمداد کردند و حتی در بیانیه هم به آن اشاره کردند و فضاسازی ها را به همین رسانه های غیررسمی نسبت می دادند که اشتباه بود. از سوی دیگر به نظر من در داوری به فیلمی مثل «۲۱ روز بعد» اجحاف شد. فیلم «ویلاییها» آنگونه که باید دیده نشد و بعضی فیلمها مثل «خفگی» یا «سوفی و دیوانه» هم در بعضی بخشها میتوانستند مطرح شوند که نشدند. اما با تمام این حرفها فکر میکنم باوجود اختلاف سلیقه و انتخاب، باید به قانون تمکین کنیم.