سینماروزان: در آخرین روزهای زمستان۹۶ همایون شهنواز کارگردان سریال تاریخی و ضدانگلیسی «دلیران تنگستان» درگذشت و حسرتی تازه نشاند بر مجموعهای از افسوسهایی که به هنگام از دست دادن هنرمندان کارآمد میشنویم.
به گزارش سینماروزان همایون شهنواز علیرغم ارائه کیفیت بالای تاریخیسازی در «دلیران تنگستان» در سالهای بعدش چنان که باید نتوانست فعالیت مثمرثمر داشته باشد و آثار دیگرش مانند سریال «روزهای به یادماندنی» و فیلم «شاه خاموش» مورد توجه قرار نگرفت.
همایون شهنواز در آخرین گفتگوی پیش از درگذشتش که با هومن ظریف در روزنامه «اطلاعات» انجام شده بود با اشاره به ابتر ماندن سریال «روزهای به یاد ماندنی» اظهار داشت: در سریال «روزهای به یاد ماندنی» فیلمبردار بیسوادی را به جای من گذاشتند که کارگردانی کند اما بعد دیدند که کار پیش نمیرود؛ علی لاریجانی و همکارانش با من تماس گرفتند و من هم آمدم و چند قسمت را ساختم اما به دلم ننشست. خلاصه با کار تورج منصوری «روزهای به یاد ماندنی» تکه پاره شد. زنگ میزدند که چرا دیالوگها این طوری است اما از فرهنگ مردم بود و محاوره ای.
این کارگردان با اشاره به اوضاع سینمای امروز بیان داشت: سینمای امروز به خدا که از فیلمفارسی های دیروز بدتر است. آن موقع یک سری جوانمردیهای سرهم بندی شده به مردم تحویل میدادند اما الان که فیلمی با فروش ۱۹ میلیاردی ، ۲۵۰ جمله دارد که یک سوم آن فحش و ناسزاست. با این تمدن و تاریخ نباید چنین سینمایی داشته باشیم.
همایون شهنواز درباره ناکام ماندن ایده هایش در فیلم «شاه خاموش» گفت: در هر شرایطی نمیتوان فیلم ساخت. از «شاه خاموش» ۱۷ سکانس آن را سانسور کردند. نگذاشتند سکانسهای مفید و موثر را به کار ببریم و علنا قبل از ساختن، سناریو را کنترل می کردند و بعد از ساختن هم چنین شد. خدا شاهد است وقتی «دلیران تنگستان» را می ساختم هیچ کس نگفت چه بکن و چه نکن اما برای «شاه خاموش» مأمور نشسته بود و می گفت چه باشد و چه نباشد.