سینماروزان: مهدی مسعودشاهی از مدیران باسابقه سینما در ۷۴سالگی مرحوم شد.
مهدی مسعودشاهی متولد ۱۳۲۹ در قصر شیرین و فارغالتحصیل زبان آلمانی از دانشگاه علامه طباطبایی بود.
مهدی مسعودشاهی یکی از اولین مدیران سینمایی در ساختار سینمای بعد از انقلاب بود، مسعودشاهی
در سال ۱۳۵۹ وارد مدیریت سینما شد یعنی دوران بلاتکلیفی سینما که بخش عمده ای از سینماها توسط بنیاد مستضعفان مصادره شده بود.
مسعودشاهی در کنار اینکه از از پایهگذاران بنیاد سینمایی فارابی و از بانیان راه اندازی شورای پروانه نمایش سینما بود، اولین جشنواره سینمایی بعد از انقلاب با عنوان میلاد را راه انداخت؛ جشنواره ای که فقط یک سال در ۱۳۶۰ برگزار و بعد به جشنواره فجر بدل شد.
مسعودشاهی در سال ۱۳۶۳ مرکز سینمای تجربی و نیمهحرفهای ایران را بنیانگذاری کرد که نام آن بعدها به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تغییر یافت.
با ورود فخرالدین انوار به معاونت سینمایی و شکل گیری ساختار موسوم به گلخانه ای در مدیریت سینما، مسعودشاهی ترجیح داد از مدیریت سینمایی ارشاد کناره گیرد.
مسعودشاهی در اواخر دهه شصت مدیریت واحد هنرهای تصویری حوزه هنری را برعهده داشت و به دنبال در دهه هفتاد در صداوسیما و بنیاد رودکی مدیریت کرد.
در اواخر دهه هشتاد و بعد از انتخابات۸۸ مسعودشاهی مجددا وارد سینما شد و دبیری دو دورهٔ جشنوارههای فجر۲۸ و فجر۲۹ را در اوج التهابات متاثر از انتخابات برعهده گرفت؛ جشنوارههایی که تحت تاثیر مدیریت جواد شمقدری بودند و از همین فجر۲۸ بود که کاخ جشنواره به برج میلاد رفت شاید به خاطر دوری از ناآرامیهایی که در سال ۸۸ مرکز پایتخت را متاثر ساخته بود. مسعودشاهی در فجر۲۸ با حمایت شمقدری شماری از فیلمهای توقیفی از “به رنگ ارغوان” و “تسویه حساب” تا “آتشکار”، “هیچ”، “زمهریر” و “صد سال به این سالها” را در جشنواره اکران کرد که منجر به حل مشکل اغلب آنها -به جز “زمهریر” و “صد سال به این سالها”-شد.
مهدی مسعودشاهی خود را طرفدار مفاهمه با سینماگران میدانست و مدعی بود که برای حل مشکل فیلم “برزخیها” در ابتدای انقلاب خیلی تلاش کرده و مدتها پای فیلم ایستاده و حتی از محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر کمک گرفته ولی درنهایت از سوی محسن مخملباف و اذنابش، بازی خورده. مسعودشاهی مدعی طراحی خانه سینما هم بوده و میخواسته این نهاد را در همان دهه شصت و به شکل کاملا صنفی راه بیندازد اما با مخالفت انوار روبرو شده…