سینماروزان: شبکه تلویزیونی «نمایش» از جمله شبکههای دیجیتال رسانه ملی است که با اولویت پخش فیلم و سریال کار خود را آغاز کرده و ادامه داده است.
محمد حسام پور مدیر تأمین برنامه شبکه نمایش در گفتگو با «صبح نو» خبر پخش فصل سوم سریال «خانه پوشالی» از دوشنبه ۲۴ آبان ماه را داد. وی بیان داشت: فصل سوم سریال دوبله شده از دوشنبه شب ساعت ۲۳ روی آنتن میرود. تکرار آن هم در روز بعد و در ساعتهای ۹ و ۱۵٫۳۰ صورت خواهد گرفت. دوبله فصل چهارم هم در جریان است و تاکنون ۴ قسمت آن انجام شده است.
مدیر تأمین محتوای شبکه نمایش ادامه داد: در فصل سوم کماکان «فرانسیس» محوریت درام است وبه عنوان پوپولیست و هوچی گر صندلی کاخ ریاست جمهوری آمریکا را فتح میکند؛ نکتهای که شاید با انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده میتواند جالب توجه باشد. برخی شعارها چون ایجاد اشتغال برای مردم آمریکا، بحران داخلی آمریکا و تقابل با قدرتهای منطقهای قرابت عجیبی با شرایط این روزهای آمریکا دارد.
حسام پور درباره روند آماده سازی این سریال اظهار داشت: پس از تحلیل محتوای سریال «خانه پوشالی» درشبکه نمایش ، آماده سازی سریال شروع شد و طبعاً نظرات کارشناسی شبکه نمایش به اطلاع مدیران سیما رسانده و اجرایی شد. درباره علت پخش «خانه پوشالی» در این زمان باید گفت توجه به مناسبات سیاسی و فرهنگی، کار ذاتی رسانه است و طبعاً پخش سریال در ایام رقابتهای نامزدهای انتخاباتی آمریکا، کمک بزرگی به درک واقعیتهای ملموستری از جامعه آمریکا به زبان درام میکرد.
حسام پور با بیان اینکه پخش سریالهای جذاب در دستور کار شبکه نمایش است ادامه داد: شبکه نمایش مولود دوران دیجیتال است و شبکه تخصصی فیلم و سریال است و برنامه ریزی برمبنای انتخاب بهترینها برای پخش صورت میگیرد و در این راستا درنظر داریم بعد از «خانه پوشالی» چند سریال جذاب دیگر را هم روی آنتن بفرستیم. از جمله این سریالها «ریشهها» که بر اساس رمان معروف «الکس هیلی» ساخته شده و بیانگرتاریخ ننگین برده داری است، پخش خواهد شد. البته این سریال نیز دو نسخه دارد؛ شبکه نمایش در گام نخست ابتدا نسخه قدیمی آن را که به عنوان یکی از پر بینندهترین سریالهای تلویزیون در دنیا شناخته میشود را پخش خواهد کرد و در ادامه بازسازی سال ۲۰۱۶ این سریال را نیز پخش میکنیم.
خرید رایت؟؟؟
حسام پور درباره چگونگی خرید رایت این سریال که از طریق سامانه آمریکایی ویدیوی درخواستی «نتفلیکس» عرضه شده است اظهار داشت: فرآیند خرید رایت محصولات فرآیندی پیچیده است که اداره کل تأمین خارجی سازمان تصمیم گیرنده آن است. درخواست شبکه نمایش برای دریافت رایت این سریال نیز به این اداره کل ارسال شد و طبعاً طبق روال مرسوم در تلویزیون ، اداره کل تأمین خارجی سیما، مکاتبات لازم با صاحبان رایت سریال را انجام میدهد.
توجه جدی به جریان فیلم و سریال روز دنیا
محمد حسام پور درباره سوددهی مالی برآمده از پخش سریالهای جدید در شبکه «نمایش» گفت: تخصص من بازرگانی نیست و همکاران بازرگانی سازمان باید در این باره سخن گویند. اما پخش سریالی مانند «خانه پوشالی» به رغم پخش در شبکه نمایش به عنوان شبکه نسل جدید و دیجیتال صداوسیما ، در داخل و خارج کشور بازخورد زیادی داشته است.
مدیرتامین شبکه «نمایش» درباره اینکه آیا این شبکه قصد دارد در ماههای آینده به طور جدیتر وارد تولید محتوای ویژه خود شود گفت: مأموریت شبکه نمایش پخش فیلم و سریال است و آرشیو تلویزیون به واسطه اینکه یکی از غنیترین آرشیوها در خاورمیانه است پتانسیل خوبی برای شبکه نمایش است. با این حال علاوه بر استفاده از منابع آرشیوی، سعی داریم به طور جدیتر به جریان فیلم و سریال روز دنیا هم بپردازیم.
هزینه بالای خرید فیلم ایرانی
در سالهای اخیر به جز مواردی معدود کمتر از ۱۰ درصد تولیدات سالانه سینمای ایران مجوز پخش از رسانه ملی را گرفتهاند و این موضوعی است که همواره با نقد سینماگران مواجه شده است. محمد حسام پور درباره اینکه چرا بدین لحاظ یک فاصله بعید میان رسانه ملی و سینما وجود دارد، اظهار داشت: البته بدنه کارشناسی تأمین برنامه تلویزیون همواره در تأمین منابع خارج از سازمان و از جمله خرید حق پخش آثار سینمایی فعال بوده است اما نکته اینجاست که خرید رایت فیلمهای سینمایی داخلی واقعاً هزینهبر است و قیمتی که برای یک فیلم ایرانی قرار داده میشود شاید چند ده برابر رایت فیلمهای خارجی است و در شرایطی که سازمان کمبود بودجه دارد طبیعی است که خرید فیلم ایرانی هم با محدودیت روبرو شود. در این بین شبکه نمایش اما کوشیده به نوبه خود لااقل رایت ۲۰ تا ۳۰ فیلم سینمایی ایرانی را در طول هر سال خریداری کند ضمن اینکه باید هزینههای تمدید رایت برخی فیلمها را هم بپردازد. با این حال به نظر میرسد در سالهای آینده و با گسترده شدن فعالیت شبکههایی تخصصی مانند شبکه نمایش این فاصله کمتر شود.
محمد حسام پور با اشاره به طرحهایی که برای تولید برنامههای مختص سینمای ایران در شبکه نمایش وجود داشته اظهار داشت: حدوداً دو سال برنامه «سینمایش» را داشتیم که ماهیتی خبری داشت و از سال آینده سعی داریم همین برنامه را به صورت خبری-تحلیلی و با مجری ثابت و دعوت از مهمانان و شکل دادن بحثهای تخصصی روی آنتن ببریم تا بتوانیم به نوبه خود در حیطه نقد سینما هم ورود داشته باشیم.