حبیب اسماعیلی مطرح کرد⇐شرایط اقتصادی نامناسب و اتفاقات ناگوار تروریستی، مخاطب را به سمت فیلمهای کمدی میکشاند/زیبنده یک جمعیت ۸۰میلونی نیست که پرفروشترین فیلمش بیشتر از ۲ تا ۲٫۵ میلیون مخاطب نداشته باشد/تبلیغات تلویزیونی زمانی موثر است که خود تلویزیون هم بیننده داشته باشد!/ممکن است از نظر قیمتی، فروش فیلمها در ماه رمضان بالاتر از سال قبل باشد ولی از نظر تعداد مخاطب ریزش داشتهایم
سینماروزان: اکران 96 با پیشتازی دو کمدی «گشت2» و «خوب بد جلف» آغاز شد و به دنبال آن نیز در اکران دوم نوروز «نهنگ عنبر2» را داشتیم که پیشتاز گیشه هاست. به تازگی هم کمدی «اکسیدان» روی پرده رفته که به نظر می رسد در زمره آثار پرمخاطب قرار گیرد.
به گزارش سینماروزان اینکه چرا مخاطبان در ماههای اخیر بیش از هر ژانر دیگری به کمدی روی خوش نشان داده اند پرسشی است که حبیب اسماعیلی پخش کننده باسابقه در پاسخ به آن به «ایسنا» گفت: اکنون مردم شرایط اقتصادی خوبی ندارند، تلویزیون نیز برنامههای خوبی پخش نمیکند و اتفاقات ناگواری مثل بمبگذاریهایی که رخ میدهد، مردم را به سمت فیلمهای کمدی میکشاند؛ بنابراین وقتی مردم تصمیم میگیرند به عنوان تفریح به سینما بروند میخواهند لحظات شاد و خوبی داشته باشند.
وی ادامه: اخیرا فیلم کمدی «اکسیدان» با استقبال زیاد مردم مواجه شد و مطمئن هستیم که از فیلمهای موفق خواهد بود، زیرا که مردم با اینگونه فیلمها ارتباط برقرار میکنند چون احساس شادی به آنها دست میدهد، به نظر من همین عامل باعث شده که هم مردم و هم فیلمسازان به سراغ فیلمهای طنز و کمدی بروند.
او تصریح کرد: استقبال از فیلمهای کمدی ربطی به ماه رمضان ندارد مثلا در تعطیلات نوروز هم همینطور است و بیشترین فروشها را فیلمهای کمدی به خود اختصاص دادهاند.
مدیر موسسه پخش رسانه فیلمسازان با اشاره به کمیت مخاطبان سینما در سال جاری گفت: ما در مجموع هنوز به جایگاه مناسب از حضور مخاطب در سینماها نرسیدهایم زیرا که ما، در سالهایی برای یک فیلم تا 5 میلیون بیننده داشتیم ولی در سال گذشته، پرفروشترین فیلم های ما 2 میلیون یا 2میلیون و نیم بیننده داشتند که این برای یک جمعیت 80 میلیونی بسیار کم است.
حبیب اسماعیلی داشتن تبلیغات و حمایت دولت را از سینما به عنوان یک عوامل موثر در جذب مخاطب دانست و بیان کرد: ما اطلاع رسانیمان ضعیف است و این برمیگردد به اینکه هزینه تبلیغات بسیار بالا است و تهیهکنندگان نمیتوانند از پس آن بر بیایند و دولت هم متاسفانه کمک نمیکند، اگر دولت در این زمینه پیش قدم شود و بیشتر کمک کند شاید آگاهی مردم افزایش پیدا می کرد. البته تبلیغات تلویزیونی نیز زمانی موثر است که خود تلویزیون هم بیننده داشته باشد. ناگفته نماند که با سختگیریهایی که هم برای ساخت و هم پخش تیزرها میکنند از جذابیت فیلم کم میکنند و علاوه بر این که مخاطبی را به دیدن فیلم تشویق نمیکند، بیننده را هم زده میکند.
این پخش کننده با اشاره به اینکه فیلم باید خودش پتانسل جذب مخاطب را داشته باشد، گفت: سینماداران ما به خاطر اینکه هزینه نگهداری و گرداندن سینما بسیار بالاست نمیتوانند فیلمهایی را که مخاطب کمی دارند اکران کنند به همین خاطر ممکن است سینماداران ما پارتی بازی کنند. خیلی فیلمها بوده است با وجود اینکه سالنهای کمی به آن اختصاص داده بودند فروش بسیار خوب و بالایی را به دست آوردند، علاوه بر اینها چون بعضی فیلمها سرمایهگذاران قوی داشتند، تبلیغات زیادی میکنند و بعضی دیگر از این ویژگی محروم هستند بنابراین اگر فیلمها پتانسیل جذب تماشاچی داشته باشد، جای خود را پیدا میکنند.
حبیب اسماعیلی در ارزیابی وضعیت فروش فیلمها در ماه مبارک رمضان گفت:به نظر میرسد امسال میزان فروش و استقبال مردم از سینما در ماه مبارک رمضان، درصدی بیشتری از سال قبل بوده است؛ البته میتوان یکی از دلایل آن را افزایش قیمت بلیتها دانست، ممکن است از نظر قیمتی فروش فیلمها بالاتر از سال قبل باشد ولی از نظر تعداد مخاطب ریزش داشتهایم.
او با بیان اینکه “با این اصطلاح فصل مرده اکران موافق نیستم”، تصریح کرد: خودمان هستیم که این فصلها را به فصلهای مرده تبدیل میکنیم، مثلا اینکه میگفتیم اکران عید خوب است یا نیست و اینکه به تعطیلات خرداد میخورد و تعطیلی داریم و ….. اکران ماه رمضان هم همینطور بود. پیشتر پیش بینی میکردند که مردم روزه هستند و به سینما نمیآیند و به همین دلیل سالیان سال بود که در ماه رمضان سینماهایمان رونقی نداشت ولی به همت بعضی دوستان و دست اندرکاران با ساخت و تولید فیلمهای خوب ما شاهد آن بودیم که سینما رونق پیدا کرد.
اسماعیلی رونق گرفتن فروش فیلمها در ماه مبارک رمضان را به کاهش بهای بلیت سینماها در ساعات خاص یا روزهای مشخصی و یا اجرای طرح «اذان تا اذان» یا «افطار تا سحر» هم مربوط دانست.
این پخشکننده با بیان اینکه “استقبال از سینما بستگی به فیلم خوب دارد” ادامه داد: یعنی اگر فیلم خوبی نداشته باشیم تماشاگر به سینما نمیرود، ولی خب ما شاهد هستید که مثلا «نهنگ عنبر» فروش بسیار خوبی داشته و توانسته مخاطبان خود را به سینما ها جذب کند.