1

توقیف فیلم “سینما متروپل” به‌خاطر تمسخر ممیزی دهه شصت یا ادای دین به بهروز و ناصر و پوری و…؟؟

سینماروزان: فیلم‌ “سینما متروپل” از معدود فیلمهای ارگانی سال‌های اخیر است که کیفیت قابل اعتنای آن در همان جشنواره فجر۴۱ مورد توجه قرار گرفت ولی این فیلم هنوز نتوانسته اکران شود؛ درباره دلایل توقیف فیلم حرف و حدیث فراوان است و از شوخي فیلم با جریان ممیزی سختگیر دهه شصتی گرفته تا ادای دین این اثر به بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی و پوری بنایی و…! در کیفیت شوخي های فیلم همین بس که ممیز سختگیری که اسباب ایجاد لحظات مفرح در فیلم است، حتی برادران مارکس را هم نماد کمونیست می‌داند!!!

محمدعلي باشه آهنگر کارگردان فیلم “سینما متروپل” بعد از مدتها سکوت درباره دلایل عدم اکران فیلم به خبرگزاری ایسنا گفت: هر آنچه به طور مستقیم درباره دلایل توقیف “سینما متروپل” شنیدم یا به گوشم رسیده نشان می‌دهد که اصل مشکل فرامتنی است. این برداشت‌های فرامتنی را نمی‌توان برای نگاه‌هایی که حسن نیت ندارند تغییر داد اما آن‌هایی که حسن نیت دارند در گفت‌وگو متقاعد می‌شوند.

عامل توقیف فیلم "سینمامتروپل" چیست؟
عامل توقیف فیلم “سینمامتروپل” چیست؟

وی افزود: نباید فراموش کنیم که در دوره‌های مختلف بسیاری از فیلم‌ها دچار برداشت‌های اشتباه شدند، به طوری که در یک دوره مدیریتی توقیف شدند و در دوره‌ای دیگر جایزه جشنواره فجر را گرفتند. به هر حال امیدوارم فیلمی که برای آن بسیار زحمت کشیده شده و داوران معتبری در جشنواره فجر به آن توجه نشان دادند، حرام نشود.

 

این کارگردان درباره امکان اکران “سینما متروپل” ادامه داد: فعلا وضعیت فیلم تغییری نکرده و پس از جلسه‌هایی که سال گذشته داشتیم، دیگر هیچ جلسه رسمی برگزار نشده است. درواقع قرار بود به همراه یکی دو نفر از دوستان از جمله مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در جلسه‌ای که به پیشنهاد سازمان سینمایی هم بود، بنشینیم و صحبت کنیم اما تاکنون که خبری نشده و بعید می‌دانم با توجه به برگزاری انتخابات (ریاست جمهوری) این جلسه به این زودی‌ها برگزار شود. با این حال منتظر هستیم تا ببینیم چه زمانی ما را برای صحبت و بررسی شرایط فیلم دعوت می‌کنند.

باشه‌آهنگر درباره اینکه خودش تا چه حد حاضر به تغییر و اصلاح فیلمش است؟ گفت: به نظرم بهتر است در این زمینه اجازه دهیم ابتدا جلسه با نماینده شورای پروانه نمایش برگزار شود چون ممکن است هر صحبتی دچار برداشت‌های ناصواب شود. ما با حسن نیت به این ماجرا نگاه می‌کنیم و به نظر می‌رسد آن‌ها نیز با حسن نیت آمده بودند تا «سینما متروپل» به سرانجام خوبی برسد؛ بنابراین باید ابتدا جلسه‌ی وعده داده شده، برگزار شود تا ببینیم خواسته آن‌ها (شورای پروانه نمایش) چیست، آیا خواسته‌ها، عملی هستند یا سبب نابودی فیلم می‌شوند، که اگر اینطور باشند قاعدتاً باید گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.