سینماروزان: داشتن جرأت و مسئولیتپذیری باید الویت انتخاب رئیس جدید سینما باشد. سینما، رسانه وسیع و روزآمدی است که اگر مدیریت بهروزی نداشته باشد همواره دچار چالش خواهد بود.
مهدی کریمی تهیهکننده باسابقه با بیان مطلب فوق به سینماروزان اظهار داشت: با توجه به تحولات تکنولوژیک و دسترسی آسان به محصولات متنوع در دنیا، مدیریت سینما قوت و توان مضاعفی میطلبد تا بتوانیم در این حوزه کارهای اثرگذاری را ارائه کنیم. در دو دهه اخیر با یک نگاه سهل و ممتنع به مدیریت این حیطه، بیش از کارکرد سیاسی سینما استفاده شد و متاسفانه از اثربخشی تربیتی-فرهنگی-سرگرمی سالم غافل شد.
این تهیهکننده با اشاره به ارتباط اندک سینمای این سالها با بدنه جامعه گفت: در عرصه جلب مخاطب، تکستارههایی داشتیم که این معدود آثار برای جامعه چنددهمیلیونی پیگیر فیلم و سینما، واقعا اندک است. چرا در این سالها سینما بهاندازه قد و قواره بخشهای دیگر دولت، رشد نکرد؟ نه حمایت بودجهای نصیب سینما و بدنه آن شد و نه حفظ استقلال برای سینماگران را شاهد بودیم.
تهیهکننده “مربای شیرین” و “رنگ خدا” تاکید کرد: سینما نباید متاثر از تغییرات روزمره باشد و هر مسئولی به خودش اجازه دهد در آن دخالت کند. در این سالها بارها دیدهایم مجوزهای صادره سازمان سینمایی، بهخاطر فشارهای بیرونی بیارزش شده و موازیکاریها و دخالتها، دردسرساز شده. سینما در این سالها مثل بچه یتیم بوده و هر کس از راه رسید، برای او تعیین تکلیف کرد! امیدوارم این روال در دولت جدید اصلاح گردد.
کریمی خاطرنشان ساخت: سینما نیازمند یک نهاد مستقل و حکیم است تا بتواند رشد روزافزونی را تجربه کند.
مهدی کریمی ادامه داد: در آمار و ارقام مدیران گذشته، توسعه ابنیه و سالنهای سینما بسیار به چشم آمد ولی عمق اثربخشی سینما بهعنوان یک محصول فرهنگی بهشدت اندک شده و باعث تاسف است که کیفیت بخش عمده تولیدات سینمایی این سالها در حد و اندازه تلهفیلمهای روتین شده. آیا سطح ادبیات کلاسیک باید در حد مجلات روتین باشد؟ مطمئنا خیر. نزول سطح کیفی محصولات سینمایی موجبات ضربه به جامعه میشود.
تهیهکننده “آژانس شیشهای و “چ” تاکید کرد: متاسفانه در همه این سالها هر که به سازمان سینمایی آمده وقتش را صرف دعواهای عشیرهای کرده و فرصت نکرده برود از حق اصلی سینما دفاع کند و حق بزرگتر را بگیرد. هر مدیری که به سینما میآید باید به دنبال دریافت حق واقعی اهالی سینما باشد.
وی افزود: گردش اعتباری حوزه نشر عدد بالایی است ولی چقدر مخاطب دارد؟ حالا مقایسه کنید با سینما، این حجم تماشای محصولات ایرانی در نسخههای قاچاق و شبکههای ماهوارهای ولی از آن طرف اعتبار، حداقلی است. امیدواریم رئیس تازه سینما حق واقعی اهالی سینما را از بالادست دریافت کند.
حق؟
حق و رئیس نباید بگیره جناب کریمی
حق و خود اهالی سینما باید بخوان و بگیرن
نمیشه که همیشه دنبال رییسین که بیاد و حق بگیره
رئیس میره حق خودشو میگیره و نه حق سینماگران رو
جناب کریمی خودتون باید کنار هم قرار بگیرید و برید
حقتونو بگیرید
جرات و فقط دو نفر داشتن در مدیریت سینما
یکی شمقدری بود که با وجود جسارت یه اشتباه بزرگ کرد
و اونم بستن خانه سینما
دومی هم سیف الله داد بود که اونم خب مرحوم شد
واقعیت اینه که مدیر سینمایی یا سینماگری که میشه مدیر
در بدترین حالتش بهتره از غیرسینماگری که میشه مدیر
هر کی میشه رئیس
و بخصوص محمد خزاعی
باید اول این جشنواره های بدردنخورو
تعطیل کنه و بعد تعطیلی جشنواره ها
بودجه ها رو بیاره صرف تسهیلات
گذران زندگی سینماگران کنه
چه معنایی داره در سینمایی که دوهزارنفرش
بیکار هستن مرتبا جشنواره هایی برگزار
بشه که پنجاه نفرو مرفه میکنه؟؟
نهاد مستقل یعنی چی؟
سازمان سینمایی که واسه دولته
و نمیتونه مستقل باشه
خانه سینما هم که متصل به بودجه دولته و
اونم نمیتونه مستقل باشه
پس چجوری نهاد مستقل و حکیم راه بندازیم
ما رو راهنمایی کنید
الان یعنی میشه که سینما مستقل اداره بشه
اگه فدراسیون فوتبال، مستقل شد سینما هم میشه
والا دروغ چرا
کلا هنر همیشه در سایه بوده
شما پولهایی که در ورزش ردوبدل میشه رو مقایسه
کنید با هنر
همه چی معلومه