سینماژورنال: اینکه واحد مرکزی خبر در اخبار شبانگاهی خود گزارشی ویژه از پروژه سینمایی “محمد(ص)” مجیدی رفته و البته خبر از این دهد که این فیلم پاییز سال آینده اکران خواهد شد یک معنی بیشتر ندارد.
معنای اکران پاییزی “محمد(ص)” آن است که تا آن زمان دست اندرکاران این فیلم و از جمله مجید مجیدی کارگردانش تمام تلاش خود را انجام خواهند داد تا این فیلم در یکی از جشنواره های اروپایی یا آسیایی معتبر به نمایش درآید و اگر این طور نشد آن گاه مخاطبان ایرانی خواهند توانست فیلم را ببینند.
رایزنیها برای ارائه فیلم در اولین جشنواره پیش رو که جشنواره کن است انجام شده و البته تاکنون نتیجه نداده است.
بعد از آن نیز احتمالا برای ارائه فیلم در جشنواره هایی چون ونیز، لوکارنو، کالووی واری، مونترال و شانگهای که تمامی آنها در نیمه ابتدایی سال آینده خورشیدی برگزار میشوند تلاشهای لازم صورت می گیرد.
اگر رونمایی خارجی صورت گرفت که چه بهتر وگرنه فیلم در داخل اکران میشود
تازه بعد از طی این مراحل و عدم توانایی رونمایی در یک جشنواره آن وری است که فیلم در سینماهای داخل اکران خواهد شد. جالب است که اگر بناباشد بر طبق وعده قبلی سازندگان، فیلم در ماه ربیع الاول اکران شود البته که اکران تا انتهای آذرماه به تعویق خواهد افتاد. در این صورت احتمالا تلاشهایی هم برای ارائه فیلم به جشنواره هایی مانند بوسان، توکیو و وین هم صورت خواهد گرفت.
با این حساب اینکه “محمد(ص)” نماینده ایرانی اسکار ۲۰۱۶ باشد هم منتفی است اما بی بروبرگرد برای سال ۲۰۱۷ این فیلم نماینده ایران در اسکار خواهد بود.
اگر می بینیم که فیلم در جشنواره فجر گنجانده نشده و صرفا به نمایشهای خصوصی و کنترل شده برای آن مبادرت به عمل آمد هم فقط و فقط برای این است که شانس رونمایی در یکی از جشنواره های معتبر خارجی که البته معمولا هم عدم رونمایی در جشنواره های دیگر شرط لازم برای شرکت در آنهاست وجود داشته باشد.