1

با سلب اختیار از فارابی؛ مرکز گسترش مجددا مسئول تولید فیلم تجربی شد!

سینماروزان: با دستور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، حمایت از تولید فیلم تجربی مجددا به مرکز گسترش سپرده شد.

رئیس سازمان سینمایی در جلسه هفتگی با معاونان خود اعلام کرد: تولید فیلم‌های سینمایی تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واگذار شد و مرکز گسترش، به دلیل ساختار، سابقه و توجه ویژه به کشف استعدادهای جوان، می‌تواند زمینه تولید آثار سینمایی و بلند تجربی را داشته باشد؛ فیلم‌هایی که برای تقویت و پویایی بیشتر، نیازمند حمایت جدی‌تر دولتی است. سینمای تجربی به نیازهای فرهنگی مخاطبانی پاسخ می‌دهد که علایق آن‌ها کمتر در فیلم‌های بدنه سینمای ایران، دیده شده است. این آثار در مجموع، بخش قابل توجهی از نگاه رسانه‌ها، جامعه مخاطبان و سازندگان این آثار را در بر می‌گیرد و تولید این فیلم‌ها از آن‌جا که وجهه فرهنگی و هنری آن‌ها غالب است می‌تواند به ارتقای سطح سینمای ایران کمک شایانی کند. تولید این آثار به خاطر کم هزینه بودن نسبت به تولیدات سینمای بدنه، معمولا مقرون به صرفه است و می‌تواند با برنامه‌ریزی در نحوه اکران و حضور در جشنواره‌ها، هزینه‌های خود را جبران کند.

واگذاری تولید فیلم تجربی به مرکز گسترش
واگذاری تولید فیلم تجربی به مرکز گسترش

به گزارش سینماروزان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همان طور که از عنوان آن هم پیداست مدتها مرکزی برای حمایت از فیلم اولیها و همچنین تولید آثار موسوم به تجربی بود و هرگاه هم که مدیران خوش‌فکر نظیر محمد آفریده در این نهاد بودند، مقادیری فیلم متفاوت و تعدادی هم فیلمساز اولی صاحب قریحه از دل آن بیرون می‌آمد…

در سال‌های دولت اعتدال در یک تصمیم گیری عجیب، تولید فیلم تجربی از مرکز ستانده و به فارابی سپرده شد که البته چندان خروجی مطلوبی هم نداشت چون فارابیِ این سالها در همان تولید آثار غیرتجربی خود نیز کارنامه قابل اتکایی نداشت چه برسد به اینکه بخواهد فیلم تجربی هم تولید کند. کمی قبل‌تر از آن هم حمایت از تولید فیلم اولی ها از مرکز گرفته شد و به فارابی واگذار شد که متاسفانه چندان خروجی مطلوبی نداشت.

حالا و با واگذاری مجدد حمایت از فیلم تجربی به مرکز شاید به زودی زعامت فیلم اولیها هم به مرکز سپرده شود و البته که هم زعامت فیلم تجربی و هم فیلم اولیها نیاز به ترمیم بالادست این ارگان با مشاوران سینمایی دلسوز و باتجربه است بلکه بودجه حمایتی فیلم تجربی در مسیر تجربه های صحیح قرار گیرد.