سینماروزان: تولید بخشهای انتهایی سریال «پایتخت۵» که با سرمایه سازمان اوج تولید شده، در لوکیشنی که جزو میراث صنعتی-فرهنگی کشور است با انتقاد یک عضو شورای شهر تهران مواجه شد.
به گزارش سینماروزان انتشار تصاویری از فیلمبرداری توأم با انفجار بخش پایانی «پایتخت۵» در نخستین کارخانه سیمان کشور در شهرری و تخریبهای ناشی از انفجارهای میدانی با انتقادات حسین خلیل آبادی نماینده شورای شهر مواجه شده است.
خلیل آبادی با اشاره به قدمت تاریخی این کارخانه سیمان به «ایلنا» گفت: کارخانه سیمان ری واقع در ضلع شرقی شهرستان ری است و احداث آن در سال ۱۳۰۷ به عنوان اولین کارخانه سیمان در کشور آغاز شد و در سال ۱۳۱۲ یک کوره آن به بهرهبرداری رسیده است که ظرفیت آن نیز ۱۰۰ تن در روز بوده است که در آن زمان نقش ویژهای را در توسعه ساخت و ساز و شهرسازی کشور به خصوص در تهران و شهرهای اطراف داشته است. این کارخانه سالیان طولانی خدماتی را به صنعت سیمان کشور داشته است و در اوایل انقلاب تعطیل شد و گویا از دلایل آن وجود ساختمانهای زیاد در اطراف آن، گسترش بافت شهری و فرسودگی سیستمهای آن بوده است که در نهایت طبق نظر سازمان محیط زیست در دهه شصت تعطیل شده است. شهرداری تهران و مسئولان بر این باورند که همچون دیگر کشورهای در حال توسعه باید از مراکز صنعتی قدیمی به عنوان موزه صنعت که در زمان تولید خاصی در آن انجام میشده، استفاده کرد. این کارخانه هم توسط سازمان میراث فرهنگی بررسی شده بود و درنهایت قرار شد که در زمرهی موزههای صنعتی قرار گیرد چراکه پتانسیل آن را نیز دارد.
وی افزود: ساختار شکلی، قطعات و دستگاههای این کارخانه نگهداری شده است و قرار شد که به عنوان موزه سیمان ثبت و نگهداری شود و مورد آموزش و بازدید مردم و دانشجویان قرار گیرد. اخیراً هم آقای نجفی و حناچی از این کارخانه بازدید کردند و قرار شد که این کار را در دستور قرار دهند. سازمان میراث فرهنگی نیز از اداره میراث فرهنگی شهر ری این مسئله را پیگیری کرده است اما اخیراً متوجه شدیم که تهیهکنندگان سریال پایتخت ۵ این منطقه را به برای لوکیشن فیلم به عنوان منطقه مخروبه، متروکه و جنگزده انتخاب و در آن فیلمبرداری کردند.
حسین خلیل آبادی تاکید کرد: متأسفانه با انفجارها و ترددها و ایجاد اقدامات ساخت فیلم به خصوص صحنههای ویژه که شامل تیراندازی و انفجار میشد به ساختمان لطماتی وارد شد که کاری غیرفرهنگی بوده است و اگر تهیهکننده این سریال کمی توجه و تعصب نسبت به فرهنگ و هنر کشور داشتند و خودشان در حوزه هنر عرقی داشتند در یک لوکیشن که در آستانه ثبت ملی است اقدام به تهیه فیلم و اعمال جلوههای ویژه که لازمه آن انفجار و تخریب است، نمیکردند.
خلیل آبادی در ادامه افزود: این حرکت را محکوم میکنم. تهیهکننده، صداوسیما، مالکان و همچنین میراث فرهنگی که این مسئله را پیشگیری نکردهاند نیز مقصر هستند. در این رابطه در صحن علنی شورا تذکر خواهم داد. متأسفانه همه میراث شهرری در تهاجم افرادی است که به فرهنگ کشور ما توجه ندارند.
وی در پاسخ به این سؤال که چه پروتکلی در رابطه با بناهایی وجود دارد که هنوز ثبت رسمی میراث نشدهاند، بیان داشت: در این رابطه قانون سازمان میراث فرهنگی وجود دارد مبنی بر حفظ آثار و ابنیه فرهنگی؛ وقتی یک جایی واجد تاریخ فرهنگی است اما ثبت نشده است، همه افراد و مسئولان و حتی صاحبان ملک موظف هستند از آن نگهداری کنند و در رابطه با کارخانه سیمان شهر ری کوتاهی صورت گرفته است.
وی افزود: چند بار اعلام شده است که این کارخانه قرار است تبدیل به موزه شود. بنابراین بیتوجهی از طرف تهیهکننده فیلم است و همچنین میراث فرهنگی نیز باید از این بنا محافظت میکرد. همچنین شرکت سیمان ری باید این توجه را داشت که این اثر واجد تاریخی است و تهیهکننده نیز باید به این مسئله توجه میکرد. این کار مثل این است که یک نفر برای ساخت یک فیلم در یک جنگل آتش روشن کند تا صحنه آتشسوزی در جنگل را ثبت کند و این موجب آسیب رساندن به طبیعت شود. اگر ذهنیت فرهنگی و هنری داشته باشد هیچگاه برای ساخت یک فیلم به بنایی آسیب نمیرسد و از آن محافظت میشود. این کار مسئولیت حقوقی دارد و امیدوارم دادستان و داگستری به این مسئله ورود کنند. چراکه اگر این کار پیگیری نشود به میراث فرهنگی ما بیش از این ضربه وارد خواهد شد.