انتقادات تند و تیز کارگردان یک فیلم روی پرده⇐بازیگرانی داشتیم که تا پیامک واریز پول برایشان نمیآمد سر صحنه حضور پیدا نمیکردند/بازیگری که برای بازی در فیلم دستمزد دریافت کرده، باز برای حضور در اکران مردمی هم پول خواست!!!/چون اسم فیلممان طاغوتی بود، نتوانستیم تیزرهای تلویزیونی کافی داشته باشیم!!/دسته و گروه راه انداختن، سینما را به این روز انداخته!
سینماروزان: درباره ارتباط بازیگران سرشناس با کارگردانان و تهیه کنندگان در محافل خصوصی زیاد شنیدهایم اما کم پیش آمده که کارگردان یا تهیه کننده ای به صراحت برخی رفتارهای غیراخلاقی بازیگران را زیر سوال ببرد.
به گزارش سینماروزان محمد عرب کارگردانی که فیلمی به نام «داش آکل» را روی پرده دارد که بر روی اقلام تبلیغاتیاش نام بانک قرض الحسنه مهر به چشم میخورد(!!) در نشستی که یک ماه بعد از اکران فیلمش برگزار شد تلاش کرد نقدهای تند و تیزی را به بازیگرانش واردد کند.
در ابتدای نشست محمد عرب کارگردان فیلم سینمایی «داش آکل» با انتقاد از همراهی نکردن برخی از بازیگران این فیلم سینمایی گفت: متأسفانه بازیگران فیلم سینمایی ما به هیچ عنوان با ما همراهی نداشتند و برای شرکت در اکرانهای مردمی و نشست خبری حضور پیدا نکردند. متأسفانه بازیگران برای تبلیغات فیلم و حضور در اکرانها از ما تقاضای پول کردند یا حتی میگفتند که استراتژی ما نیست تا در این مراسم حضور پیدا کنیم. صداوسیما هم گفت که چون اسم فیلم طاغوتی است، تنها ۶۵ تیزر تلویزیونی به شما میدهیم در صورتی که فیلم کاملا اجتماعی است.
محمد عرب گفت: برخلاف مقررات بازیگرانی داشتیم که تا پیامک واریز پول برایشان نمیآمد سر صحنه حضور پیدا نمیکردند. میگویند که سینما مافیا دارد اما من میگویم سینما مافیا ندارد، تنها به علت دسته بندی شدن و دسته و گروه راه انداختن، سینما به این روز افتاده است و برخی فکر میکنند چون دستی در سینما دارند باید همه کارها را هم انجام بدهند، فیلم فقط سلبریتی نیست بلکه عوامل فنی هم مهم هستند.
عرب اضافه کرد: فیلم ما سه هفته است که اکران شده و همچنان نمایش آن ادامه دارد، نسبت استقبال از فیلم ما با توجه به فصل اکرانش به هیچ عنوان رضایت بخش نبود اما خوشبختانه چند وقتی است که اوضاع کمی بهتر شده است. متاسفانه سینمای ما و همچنین رسانهها ذائقه مردم را به سمت خاصی برده است که مردم فیلمهای هنری را دیگر نمیپسندند.
این کارگردان با بیان اینکه “اسم این فیلم در ابتدا «آتش و قداره» بود و به دلایلی به «داش آکل» تغییر نام داد” گفت: ما به هیچ وجه نگاهی به فیلم «داش آکل»ی که قبل از انقلاب توسط مسعود کیمیایی ساخته شد، نداشتیم. “داش” هم به معنای داداش و “آکل” هم به معنی جوانمرد است. ما ورژن دیگری از داستان صادق هدایت را ساختیم. به هرحال در کشور ما مرسوم نیست که از فیلمی نوستالژیک نسخه جدیدی ساخته شود.
محمد عرب درباره انتخاب بازیگران و فیلمنامه اظهار کرد: گاهی تغییراتی در فیلمنامه به وجود آمد اما با نظر نویسنده این اتفاق میافتاد. من سالهاست که بازیگری تدریس میکنم. به همین خاطر میتوانم بگویم که بازیگران طنز هم میتوانند طنز بازی کنند و هم جدی. اما برای یک بازیگر جدی کمی سخت است که فیلم کمدی بازی کند. مهران غفوریان بهترین کسی بود که میتوانست نقش کاکا رستم را ایفا کند، چون فیزیک بدنی او بسیار مناسب بود و بسیار جدی در کار حاضر شد. به نظرم ظلم است که وقتی یک نفر، یک نقش و ژانر را ایفا میکند، تا آخر عمرش همان نقش به او پیشنهاد میشود بنابراین اگر چندین بار دیگر هم فیلم «داش آکل» را بسازم، نقش کاکا رستم را به او میدهم.
کارگردان این فیلم سینمایی اضافه کرد: ما هم در ابتدا از انتخاب بازیگرانی مثل غفوریان احساس خطر میکردیم اما بعد دیدیم که همه بازیگران به خوبی از پس بازی ها برآمدند، درباره خیلی از بازیگران دیگر هم این دافعه وجود دارد. برخی میگویند که فیلم ما نفروخت اما هنوز فروش فیلم ادامه دارد. یکی از دلایلی که فیلم ما فروش آهستهای دارد این است که تیزرهای کمی در اختیار ما قرار داشت. بخش دیگر این است که فیلمهای پرفروشی در کنار ما اکران شدند و سانس کمی در اختیار ما بود. سعی ما این است که بگوییم برخلاف تصور «داش آکل» طاغوتی نیست. ما حدود ۲و نیم میلیارد تومان هزینه ساخت این فیلم کردیم و بر اساس اصول عرفی کار کردیم.