سینماروزان: اوضاع فروش فیلمهای روی پرده، اوضاع کسادی است و تقریبا تمام فیلمهایی که در یک ماه و نیم اخیر روی پرده رفتهاند متحمل شکستی سنگین شدهاند.
یکی از اصلیترین دلایل شکست فیلمهای پساکرونا عدم حمایت تبلیغاتی چه از سوی شهرداری و چه از سوی تلویزیون و درعین حال عدم هزینهکرد سالنداران برای تاکید بر باز بودن سالنها است بهگونهای که بسیاری از مخاطبان نمیدانند سینماها باز است.
محمد نجفیزاده تهیهکننده فیلم روی پرده “تا ابد” درباره اکران فیلم در شرایط کنونی به ایلنا گفت: شرایط خوبی نداریم ولی اگر قرار باشد که در این شرایط ما هم جا بزنیم و فیلمی نمایش ندهیم، سینمای ایران بسته میشود که این بزرگترین خیانت به سینماست. درست است در این شرایط امکان دارد هر اتفاقی برای فیلم ما رخ دهد و با شکست تجاری مواجه شویم ولی در حال حاضر کار فرهنگی در سینما برای ما خیلی مهمتر است. در واقع نباید اجازه دهیم که فیلم خارجی جایگزین فیلم ایرانی شود. اکنون ما باید فیلم اکران کنیم تا سینما تحت هیچ شرایطی از رونق نیفتد.
وی ادامه داد: اگر ما الان فیلمهای خود را اکران نکنیم، دیگر فیلمی برای اکران شدن وجود ندارد و سینمادار مجبور به بستن سالنهای خود شده و به این ترتیب سرمایه از سینما خارج میشود. در نتیجه صاحبان سینما که سالندار هستند و سرمایه خود را برای تولید فیلم هزینه میکنند، در این اوضاع ماندن در این حرفه را به صرفه ندیده و پول خود را به بورس و جاهای دیگری میبرند که در حال ضربه زدن به اقتصاد این کشور است.
تهیهکننده فیلم «تا ابد» در پاسخ به این پرسش که آیا ضررهایی که در اکران فعلی ممکن است فیلمش با آن مواجه شود، برایشان مهم نیست، اظهار داشت: ما امیدواریم که فیلم دیده شود و بتواند به فروش خوبی دست پیدا کند. اما همانطور که گفتم مهمترین مسئله در این شرایط برای ما این است که سینما بسته نشود و به همین دلیل با اکران فیلم موافقت کردیم.
وی همچنین درباره اینکه چرا فیلم را به صورت آنلاین اکران نکرده است، بیان کرد: از نظرم بستر آنلاین، سینما نیست. شما بعد از اکران در سینما میتواند فیلم را در بستر آنلاین هم اکران کنید اما از ابتدا نمیتوان این کار را انجام داد. درباره اکران همزمان در سینما و بستر آنلاین نیز باید بگویم وقتی با این کار فیلم خیلی سریع به صورت غیرقانونی بیرون میآید، چرا باید این کار را کرد. در واقع در این شرایط امنیتی برای اکران آنلاین وجود ندارد. همین الان «خوب بد جلف۲» که این کار را انجام داده فیلمش به صورت قاچاق بیرون آمده است. از شما میپرسم آیا درست بوده که ما فیلمهای تازه را از طریق این بستر اکران کنیم تا با گذشت ساعتی اثر به صورت غیرقانونی بیرون بیاید؟
نجفیزاده در پاسخ به این پرسش که اگر قانون کپیرایت اجرا شده و مانع از قاچاق فیلمهای سینمای آنلاین میشد، با اکران آنلاین فیلم خود موافقت میکرد، گفت: بازهم ابتدا فیلم باید در سینما اکران شود و سپس به بسترهای دیگر برود. چراکه ما فیلم سینمایی ساختهایم، فیلمی نساختیم که بخواهد در بستر تلویزیون یا پلتفرمهای ویاودی به نمایش درآید. در کشورهای خارجی هم به این صورت است که فیلم ابتدا در سینما اکران شده و سپس به پلتفرمهای ویاودی میرود.
وی همچنین درباره مکاتبه با صداوسیما برای تبلیغات این اثر در تلویزیون توضیح داد: یک زمانی تلویزیون به عنوان رسانه ملی کشور تعداد تیزری را به فیلمهای سینمایی اختصاص میداد ولی الان رویکرد رسانه ملی در قبال پخش تیزر فیلمهای سینمایی متفاوت شده است. البته دوستان لطف کرده و به ما تعدادی اندک تیزر دادهاند اما شرایط آنطور که باید نیست. در گذشته میگفتند که یک فیلم این میزان تیزر دارد ولی الان آمدهاند و بر اساس اعتباری که خودشان به فیلم دادهاند، تعداد تیزر مشخصی را به فیلم اختصاص دادهاند که ممکن است دو سه تیزر بیشتر نباشد.
این تهیهکننده با انتقاد از رویکرد تلویزیون در قبال پخش تیزر فیلمهای سینمایی اظهار داشت: پایینترین تعداد ممکن تیزر را به فیلم ما دادهاند که این کملطفی بزرگی است. البته همین را به فیلمهای قبل از ما نداده و از این نظر به ما لطف کردهاند. اما واقعا اگر ما از طریق تلویزیون حمایت نشویم باید چه کار کنیم؟ باید برویم به ماهوارهها بگوییم که تبلیغ ما را پخش کنند؟