1

ارزیابی علیرضا رییسیان از کارنامه سینمایی دولت تدبیر⇐عدم شناخت و فقدان درک مدیران رده بالا از سینما دلیل اصلی ایجاد بحران‌های مختلف در این عرصه بوده است!!/کسانی که سال‌هاست به صورت پنهان در مدیریت سینما نقش داشته‌اند از عدم آگاهی مدیران سینمایی سوءاستفاده کرده و صدمات زیادی را به سینما زدند!!/ دولت فعلی فاقد هرگونه برنامه‌ریزی و سیاست‌ورزی اصولی در حیطه فرهنگ بوده و اصولاً مقوله فرهنگ از نظر مسئولان دولتی، مسأله‌ای بی‌اهمیت و حاشیه‌ای است!/وقتی حتی در سخنرانی‌های روسای دولت هم راجع به مسأله فرهنگ و هنر حرفی زده نمی‌شود معلوم است که الویت، چیز دیگری است!!

سینماروزان: در ماه‌های پایانی دولت دوم تدبیر با افزایش نارضایتی بدنه سینما نسبت به بی‌توجهی‌های معیشتی روبروییم. متاسفانه عملکرد برخی مدیران دولتی در اصرار بر حیف و میل بیت‌المال به‌بهانه برگزاری محافل تجلیل و تقدیر از خودی‌ها نیز بر دامنه نارضایتی‌ها افزوده است چون مدیران از یک طرف دربرابر بدنه سینما مدام ناله کسری بودجه سر می‌دهند ولی از آن سو همچنان و حتی در دل کرونا اصرار دارند به برگزاری محافل بودجه‌خوار!!

به گزارش سینماروزان علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در ارزیابی عملکرد سینمایی دولت تدبیر به سینماپرس گفت: طی ۷ سال گذشته ضعف شناخت مدیران دولتی از فرهنگ و کم کاری نهادهای صنفی را شاهد بودیم؛ در این سال‌ها افرادی که به صورت جدی سینما را دنبال می‌کنند با اتفاقات عجیبی روبرو شدند که بی‌تردید دلیل اصلی چنین وقایعی عدم شناخت و درک صحیح مدیران رده بالا از سینما بوده است!

کارگردان فیلم‌های سینمایی «دوران عاشقی» و «چهل سالگی» افزود: به غیر از دوره دو سال و نیمه حیدریان، طی مابقی این سال‌ها عدم شناخت و درک صحیح مدیران رده بالا از سینما دلیل اصلی ایجاد بحران در این عرصه بوده است.

وی ادامه داد: کسانی که همیشه در اطراف این مدیران هستند و اطلاعات گهگاه ناصحیح و تحلیل‌های شخصی‌شان را جایگزین مطالب علمی و دقیق و درست می‌کنند این بار هم در فرآیند این اتفاق همین مأموریت را انجام دادند. در واقع کسانی که سال‌هاست به صورت پنهان و آشکار در مدیریت سینما نقش داشته و دارند طی این سال‌ها از عدم آگاهی مدیران سینمایی سوءاستفاده کرده و صدمات زیادی را به سینما زدند.

رئیسیان خاطرنشان کرد: دولت که مأموریت و وظیفه اصلی‌اش داشتن سیاست و برنامه‌ریزی روشن برای پیشبرد اهداف سینمای ایران در داخل و خارج از کشور است در این سال‌ها فاقد هرگونه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اصولی بود و صرفاً به مسائل جاری و روزمره می‌پرداخت. این در حالی است که به عنوان مثال سازمان عریض و طویل سینمایی نمی‌تواند مرتباً در مسیر سابق و به صورت تکراری حرکت کند.

این سینماگر با بیان اینکه ساختار سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌ها و همینطور ساختار وزارت ارشاد به طول کل دچار اشکالات جدی است تصریح کرد: اصولاً در وزارتخانه‌ها و هیأت دولت جریان مسائل فرهنگی در هیچ زمینه ای اولویت جدی ندارد و این مسأله فقط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط نمی شود؛ وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و علوم هم همینطور هستند و متأسفانه اصولاً مقوله فرهنگ از نظر مسئولان دولت مسأله‌ای بی‌اهمیت و حاشیه‌ای است!

کارگردان فیلم‌های سینمایی «پرونده هاوانا» و «ایستگاه متروک» تأکید کرد: به نوعی ارتباط جامعه از طریق کانال فرهنگ با مدیران سطح بالا دچار نقصان جدی است و این فرآیند به گونه ای است که حتی در موضوعات اجتماعی هم تأثیرش را در همه ابعاد شاهد هستیم. دولت در حالی که اولویت اصلی بحث معیشتی است از اولویت های دیگر غافل شده و فکر می‌کند همه اولویت‌ها در این امر خلاصه می‌شود در صورتی که مسائل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و… همه به صورت طیف روی هم تأثیر می‌گذارند.

وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: متأسفانه در رده های بالای دولتی از شخص رئیس جمهور گرفته تا وزرا مسأله فرهنگ عاری از اولویت است چرا که حتی در سخنرانی‌های‌شان هرگز نمی‌بینیم و نمی‌شنویم که راجع به مسأله فرهنگ و هنر حرفی بزنند و اظهارنظر کنند و همین نشان‌دهنده آن است که الویت، چیز دیگری است.

رئیسیان در پایان این گفت‌وگو افزود: وظیفه مدیران به وجود آوردن سیستم و اداره آن است و وظیفه ما نقد سیستم است و ما نباید متهم به آن شویم که در سال آخر دولت همیشه نق می‌زنیم و بهانه‌جویی می‌کنیم. متاسفانه در اغلب موارد همراهی با مردم در مسئولان دولت وجود ندارد و این باعث تأسف است.