سینماژورنال: علاقه بهروز افخمی مجری “هفت” به طرح اظهارنظرات عجیب و غریب همچنان ادامه دارد و در یک مورد تازه او حتی هنر داستان نویسی صادق هدایت را هم به چالش کشیده است.
به گزارش سینماژورنال افخمی در یادداشتی که برای “هفت صبح” نوشته و بهانه اش تزریق اعتماد به نفس سخنوری در برابر جمع به جوانانی بوده که خیال دارند فیلمساز شوند از این گفته آنها که اعتماد به نفس ندارند خیلی که شانس بیاورند می شوند صادق هدایت که خودکشی اش باعث شد او را به عنوان داستان پرداز جدی بگیرند.
افخمی نوشته است: فضای مجازی جای فرار و پنهان شدن و فحش دادن و عقده گشایی از توی تاریکی هم هست اما کسی که چنین استفاده ای از آن می کند در حقیقت با خودش ور می رود و با سایه اش چانه می زند.
این کارگردان سابق و مجری فعلی ادامه داده است: چنین کسی خیلی که شانس بیاورد میشود صادق هدایت که تا خودکشی نکرد کسی او را بعنوان داستان پرداز جدی نگرفت و حتی بعد از آن که خودش را کشت بهترین داستانهایش خوانده نشد و جدی گرفته نشد چون اتفاقا بهترین داستانهای صادق هدایت درباره خودکشی نیست.
حرف شما قبول
اما همه كسانيكه خودكشى كنند ، حتى
كنار گورستان پرلاشز ، انجا دفن نخواهند شد . با اين وجود ما از شما مى خواهيم فقط ده صفحه ، نثرى شيبه
هدايت بنويسيد بعد ما شما را به استادى قبول خواهيم كرد ، البته به شرط ان كه در حضور ما بنويسيد .
و اما خودكشى بد است هر كه اين كار
را مرتكب شود . اما ثابت شده كسى كه
خودش را مى كشد معمولا به ديگران بدى نه كرده است ، ظلم نه كرده است .
در ضمن ما در فكر و ذهن هدايت نبوده ايم كه علت خودكشى اش را تحليل كنيم ، و معمولا خودكشى هر فرد علت هاى ويژه خودش را دارد .عدايت
براى انكه كتابش خوانده شود خود را نه كشت . كسى كه جان خود را مى گيرد ديگر كتاب و نويسندگى برايش
چه ارزشى دارد ؟ كسى به خواند يا
حق هدايت در رژيم سابق ادا نشد و به بعد از آن هم کار نداریم که کلا نفی شد.
اما همواره كم نبودند كه به هر دليل از قِبَلِ نام هدايت ، چه در تاييد و يا تقبيح براى خود نامى دست و
پا كردند ، اين سفره براى شما هم گسترده است و از ان لقمه اى بر گيريد
و پز بدهيد كه او را كوبيده ايد !
راستى شما كه فيلمساز هستيد ايا قادر به شرح و توضيح خط داستانى
بوف هستيد ؟ ايا تفسير ها و تحليل هاى اين داستان را خوانده ايد ؟
بوف كور جز در تحسين مرگ نيست .
واقعا كه خوب سفرهاي براي اين بابا و فراستي در سيماي ميلي پهن شده…..
هدايت خيلى قبل تر از خودكشى اش در دور نخست اقامتش در پاريس وقتى خيلى جوان تر
بود به قصد خودكشى خود را بع رودخانه سِن انداخت و واقفيد كه بندرت
كسانى كه خود را به سِن مى اندازند
نجات مى يابند . رود سِن ، رود مرگ است ، اما او را زنده بيرون اوردند .
خدايى كه او چندان هم معتقدش نبود
نجاتش داده بود ! سالها بعد وقتى ملك الموت سماجت او در عشقبازى با مرگ را ديد فرمان قبض روحش را ابلاغ كرد ! پس ملاحظه مى فرماييد او پيش
از انكه نويسنده تر شود هم به سوى مرگ آغوش گشوده بود ! به اين ترتيب
نظريه شما در مورد هدايت از اساس
باطل است .
كسي بايد در مورد هدايت صحبت كنه و خصوصا نقدش كنه كه وي و آثارش را بشناسد. خداوكيلي چقدر صادق هدايت رو ميشناسي؟! تو اصلا در حد اين هستي كه بخواي يه چنين نويسنده تاثيرگذاري رو نقد كني؟! تو و فراستي اوج هنرتان اينه كه به تحقير و نفي ديگران بپردازيد…. فعلا بتازيد ولي بدانيد كه بزودي در برنامه مزخرفتان (چون به اين واژه خيلي علاقه داري، بيان كردم) بزودي تخته خواهد شد….
همين نكته براي هدايت كافي است كه ترجمه داستان مسخ اثر كافكا
كه در ابتدا با تمسخر مثلا نويسنده ها شروع شده بود،
چندين سال بعد جايزه ادبي ميگيرد،و همه را انگشت به
دهان ميگذارد.بايد متاسف بود كه صادق بسيار بزرگتر
از سينماست كه بدون آگاهي در مورد آن حرف نزد.
هدايت از زور ساده بودن بس پيچيده است،و اين چيزي
است كه سينماي ايران خوابش را هم نميتواند ببيند.
اين حرف را مبني بر عدم آگاهي تان ميدانم،و چون شناختي
درست وجود ندارد،بحث بيهوده است.
ولي كاش يكي در اندازه هاي هدايت در مورد او سخن ميگفت،نه يك فيلمساز فراموش شده.