ادعاهای رییس ۳شغله سازمان ارزشی اوج⇐با افتخار از سپاه حمایت میگیریم/سهشغله شدم تا همافزایی کنیم!!!/دستگاههای فرهنگی ما منفعلند اما اوج چابک است/اوج یک ستاد کمعده با حدود ۵۰ نیرو است/اوج مثل پژوهشگاه رویان است/اوج بستری برای شناسایی استعدادهای خوش ذوق است!/ در حوزه مستند بچههای ما حرف اول را میزنند/در حال حاضر ۴۰ شبکه برون مرزی از تولیدات اوج استفاده میکنند!!/با تابش جلسه داشتهایم تا دفتر پخش بزنیم/برآورد مالی «به وقت شام»حاتمیکیا فقط ۸ میلیارد بوده!!!/بهار ۹۷ کنسرت سامی یوسف را در تهران و تبریز برگزار میکنیم!/ قصه جدید «پایتخت» همسو با اوج است
سینماروزان: احسان محمدحسنی رییس سازمان هنری-رسانه ای اوج که در ماههای اخیر دو منصب دیگر هم گرفته و سرپرستی بنیاد روایت و ریاست بر سازمان بسیج هنرمندان را هم برعهده گرفته است در تازه ترین نشست مطبوعاتی خود که در آستانه انتخابات برگزار شد به مانند همیشه ادعاهایی را طرح کرده درباره فعالیتهای مثبت خویش و البته انتقاداتی را طرح کرد درباره دستگاههای فرهنگی دیگر.
به گزارش سینماروزان این مدیر 3شغله با اشاره به رویکرد دولت ها به عرصه فرهنگ گفت: در هیچکدام از دولتهای گذشته تا دولت فعلی فرهنگ و هنر و رسانه دغدغه نبوده است. ممکن است وزیری عوض شود اما در همیشه روی یک پاشنه چرخیده و آن مظلومیت فرهنگ است. فرهنگ همیشه برایشان به مثابه یک کالای لوکس بوده و هنرمندان را فقط برای ویترین انتخابات خواسته ایم. انتخابات که می شود همه بسیح می شوند که هنرمندان را به کارزار انتخابات بیاورند و هیچوقت فکر نکرده اند این انتخابات تمام می شود و بارها دیده ایم که از فردای انتخابات انگار نه انگار هنرمندی بوده است. این تمام کارکرد انتخابات برای مسئولان است، در حالی که این چهره ها مانند ثروت هستند. در این بین دستگاه های فرهنگ و هنری ما هم منفعل و بی برنامه هستند و حواس خود را به جشنواره های بی رمق و امور حاشیه ای داده اند، در سال ۳۰۰ جشنواره بی خاصیت برگزار و میلیاردها تومان خرج آنها می شود.
وی در بخش دیگر صحبت هایش درباره فعالیت های اوج عنوان کرد: در سال ۹۰ عده ای از بچه ها دست به دست هم آمدند و ظرف این ۶ سال نزدیک به ۱۱ اثر با ابعاد و تنوع مختلف تولید شد و این نشان از این داشت که ما با دغدغه محتوا وارد این میدان شده ایم و در عین حال زیبایی و جذابیت برای ما اولویت دارد اما اولویت اصلی محتوا است. ما با کارها و تولیدات خود حرف می زنیم و کارهای ما زیر ذره بین مردم، کارشناسان و مسئولان است. ما با مسئولان توافق کردیم که حرف زدن با آنها و تولید با ما باشد، این یک توافق نانوشته است. ما به کارمان افتخار می کنیم اما در این مسیر بی غلط هم نبوده ایم.
این مدیر فرهنگی عنوان کرد: اوج برای تولید محصولات موثر همه ایده های موثر را روی هوا می زند. محصول موثر یعنی کار نو، خوب، موثر و با قیمت مناسب. اوج یک ستاد کم عده و چابک با حدود ۵۰ نیرو است، اوج درون خود چیزی تولید نمی کند و هیچ تجهیزات هنری اینجا نیست بلکه همه تجهیزات در موسسات دیگر است. ما یک ستاد هستیم که کار اصلی ما برنامه ریزی و شکار کردن ایده های جدید در عرصه های مختلف هنری است. ما طرح ها و ایده های جدید را پیدا و برای این ایده ها همه امکانات را بسیج می کنیم.
محمدحسنی ادامه داد: یکی از افتخارات اوج این است که بستری برای شناسایی استعدادهای خوش ذوق و مومن و محل رشد این جوانان است و در این ۶ سال مثل یک آزمایشگاه عمل کرده و می توان آن را مانند پژوهشگاه رویان دانست. ما در عرصه نمایش میدانی فعالیت های جدی داشته ایم و نزدیک به ۱۷ استان نمایش های اوج را میزبانی کرده و ۲ میلیون تماشاچی داشته ایم. نمایشی مانند «فصل شیدایی» حتی به سوریه رسیده و هفته آینده در حلب برنامه اجرا می کنیم.
وی با اشاره به اینکه سازمان اوج در حوزه مستند نزدیک به ۷۰۰ اثر در سال تولید می کند، عنوان کرد: در حوزه مستند بچه های انقلابی ما حرف اول را می زنند، در حوزه تحول در گرافیک مجموعه خانه طراحان و مجموعه های مشابه به چرخه تولید رسیده اند. در حوزه موشن گرافیک دستاورد بزرگی برای هنر اسلامی محقق شده و آثار تولیدی از شبکه های مختلف پخش می شود، در بخش تبلیغات محیطی علاوه بر تهران جاده نجف به کربلا و بغداد به کربلا را پوشش می دهیم، جوانان خلاق در انیمیشن به چرخه تولید رسیده اند، در بخش مسابقه مستند هم اتفاقات خوبی افتاده است. بخش مسابقات در تلویزیون مهجور واقع شده بود ولی توانستیم مسابقاتی مانند فرمانده و ضد گلوله را تولید کنیم. در بخش بین الملل هم اوج تولید مشترک با فیلمسازان خارجی و حضور بین المللی داشته است و در حال حاضر ۴۰ شبکه برون مرزی از تولیدات ما استفاده می کنند، در حوزه کودک و نوجوان تمرکز بر تولید آثار موثر بوده ولی باید بگویم ما رقیب کانون یا صدا و سیما نیستیم بلکه رفیق و یار آنها هستیم.
رییس سازمان اوج عنوان کرد: ما پشتیبانی شبکههای نهال، امید و پویا را در دستور کار قرار داریم و برنامه هایی در شهرهای جنگ زده سوریه هم اجرا کرده ایم. همچنین در کنار تولید برنامه های تلویزیونی، یکی از بخش های جذاب کار ما تولید فیلم و سریال است و امسال ۵ اثر برای جشنواره فجر داریم که پرواز به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا، تنگه ابوغریب به کارگردانی بهرام توکلی، توهم توطئه به کارگردانی احمدرضا معتمدی، نائله ساخته اصغر عباسی، طیب خان ساخته مسعود ده نمکی از این آثار است و نزدیک به ۱۲ اثر برای سال ۹۷ تدارک دیده ایم که بعد از وارد شدن به چرخه تولید نامشان را می گوییم و خواهید دید که نام های غافلگیرکننده ای در این بین وجود دارد.
وی افزود: پایتخت، سر دلبران، گیله وا، آشوب و .. هم در حوزه سریال در دست تولید است. همچنین سه سریال در مرحله پیش تولید است که یکی نامش «هنگام بیداری» است و ۱۵ سریال در مرحله نگارش داریم.
محمدحسنی که به تازگی مدیرعامل بنیاد روایت فتح شده است درباره فعالیت های این بخش نیز گفت: «روایت فتح» قرار است دچار تحول شود و شعار ما این است «روایت فتح تولدی دوباره». ظرف ماه های آینده درب های آرشیو غنی روایت فتح و شهرک سینمایی دفاع مقدس به روی مردم و مستندسازان باز می شود.
مدیرعامل بنیاد روایت فتح تاکید کرد: برخی می گویند من مدیر سه شغله هستم اما اینطور نیست. دلیل هم افزایی اوج، بنیاد روایت و بسیج هنرمندان این است که بتوانیم از امکانتمان استفاده کنیم و موازی کاری نکنیم. از همین رو بسیج هنرمندان هم تمرکز خود را بر جذب و شبکه سازی اصحاب هنر می گذارد. اوج نیز به خانواده هنرمندان انقلاب نزدیک می شود. در پایان باید بگویم ما چه قیمتی برای انقلاب پرداخت کرده ایم، خیلی از بچه های یتیم شهدا و خانواده هایشان هنوز چشم انتظار هستند، فیلم های بچه های آنها آدم را می کشد، این خون ها برای انقلاب، جنگ، تحریم ها و .. است واقعا قیمت تمام شده انقلاب چند است؟ ما واقعا کاری برای انقلاب، جنگ و شهدا نکرده ایم، ما همه زیر یک چتر عضو یک خانواده هستیم، من از همه رو سیاه ترم، هیچ کاری نکرده ام، هرکدام از ما به سهم خودمان باید جواب بدهیم که چه کرده ایم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا سازمانی که تولیدات سینمایی دارد دفتر پخش سینمایی ندارد، اظهار کرد: حرف حساب جواب ندارد ولی ما برنامه ای در همین حوزه داریم و با مسئولان سینمایی مانند آقایان داروغه زاده و تابش جلسه داشته ایم و قرار شد با همکاری مشترک بتوانیم مجوز لازم را برای شرکت های پخش بگیریم. امیدواریم بتوانیم تعدادی از موسسات را برای این منظور به ارشاد معرفی کنیم.
محمدحسنی درباره «پرواز به وقت شام» فیلم جدید حاتمی کیا نیز گفت: حاتمی کیا ترحیح داده بی حاشیه پیش برود و من هم با همین دست فرمان پیش می روم. مراحل پایانی فیلمبرداری سپری می شود و ۷۰ درصد از ضبط آن به پایان رسیده و باید بگویم پروژه سختی است. ما یک اصل کلی در اوج داریم که پول هر پروژه را سروقت و با ادب پرداخت کنیم. مدیران فیلم و سریال ما بیرون از اوج دفتری ندارند که با تهیه کنندگان شریک باشد و به همین دلیل فیلم ها واقعی تر تولید می شود و سلامت مالی دارند. درباره این فیلم هم برآورد مالی ما فقط ۸ میلیارد تومان بود و تیم تولید تلاش می کنند زیر این قیمت تمام شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کنسرت سامی یوسف در ایران که پیش از این وعده اش داده شده بود، گفت: مذاکرات زیادی با او و پدر او داشتیم و او به ایران هم آمد ولی بحث ما توافق مالی است که هنوز به نتیجه نرسیده ایم. پیش بینی ما برای بهار است که این اجرا در تهران و تبریز و یک استان دیگر باشد و تمام تلاشمان را می کنیم این اتفاق بیفتد.
محمدحسنی درباره سوالی مبنی بر تقسیم هنرمندان به انقلابی و غیرانقلابی بیان کرد: آیا در اسامی که من اعلام کردم اسم همه هنرمندان به اصطلاح انقلابی بود؟ ما تولیدکننده اثر هستیم، ما با سیاه نمایی کشور مخالفیم، ما می گوییم ایران زیبایی و نقاط قوت و مثبت هم دارد، حرف ما کلی است، ما می گوییم زیبایی هاو فرهنگ کشور را نشان دهیم، معلوم است فرش قرمز های جشنواره ها اتاق فکر دارد، اتاق فکر آنها را پیدا کنید. هیچ سفارتخانه ای اتاق فکر اوج نیست، ظاهر و باطن اوج همین است، ما با افتخار از سپاه پاسداران حمایت می گیریم و در اختیار هنرمندان می گذاریم.
وی درباره سریال «صدام» نیز گفت: ما همچنان به این سریال جدی نگاه می کنیم اما نویسنده این سریال با مرگ فرزندش رو به رو شد و دیگر نتوانست آن را بازنویسی کند، تیم جدید احتیاج بود اما تیم جدید به آن متن قبلی وفادار نبود و مورد قبول اوج قرار نگرفت. طبیعی است دنبال یک تیم جدید بگردیم، ما خانواده و بستگان و کاخ های صدام را نیاز داریم و کارگردانی می خواهیم که کار را سریع ببندد. شاید یکی از پروژه هایی که هنوز در تپش تولید است همین سریال است، البته منابع مالی ما کم است. اوج نمی تواند هم زمان مشغول دو پروژه ویژه باشد. در حال حاضر «هنگام بیداری» را در دست داریم و بعد از آن کارهای «صدام» را شروع می کنیم.
این فعال فرهنگی افزود: ما به جوانان هم توجه می کنیم برای مثال فیلم های «هیهات» و «ایستاده در غبار» کار جوانان بود. سالی ۷۰۰ مستند توسط جوانان تولید می شود اما نمی توانیم به پیشکسوت ها پشت کنیم. طبیعی است که پروژه های بزرگ باید توسط آنها تولید شود تا خسارت ها کم باشد. سریال سیروس مقدم هم نیاز به سخت افزارهای سنگین دارد و قصه های جذاب تری دارد.
رییس سازمان اوج همچنین بیان کرد: فکر می کنم هیچ موازی کاری با سایر مجموعه ها نداریم و حاضر به همکاری هم هستیم. اوج با آغوش باز آماده همکاری با مجموعه ها است و امیدوارم جلسه ما با آنها نتیجه بدهد. اوج کنار صدا و سیما است و از برنامه های آن حمایت می کند. قصه جدید «پایتخت» همسو با اوج است و هرآنچه لازم باشد در اختیار تیم می گذاریم تا کار دقیق باشد ما کمک حال تیم می شویم و آنچه نیاز است به نویسندگان می دهیم.
وی با اشاره به اینکه در حمایت از تولیدات دارای تفکر هستند، بیان کرد: ما گاو صندوق نیستیم بلکه با فکر وارد عمل می شویم. اخیرا جنجالی درباره زیرنویس «ایستاده در غبار» شد و برخی به آن پرداختند، شما جای من بشینید و بگویید فیلمی که اکران شده و سریالش می خواهد پخش شود و اتفاقا پرتره یک فرمانده است نباید کامل شود؟ باید بگویم که بعد از پخش سینمایی دو فایل صوتی از احمد متوسلیان به دستمان رسید که او در آن در حال معرفی خودش بود اما در فیلم اشاره ای به آن دانشگاهی که او در آن درس خوانده است نشده بود. آیا اگر شما جای من بودید اثر را تکمیل نمی کردید؟ «ایستاده در غبار» زمانی که به مهدویان سپرده شد بعد از پژوهش نامش «کودکی ناتمام بود» اما رفته رفته به تکامل رسید و تبدیل به «ایستاده در غبار» شد.
محمدحسنی در پایان اشاره کرد: هنر انقلاب اسلامی همزمان با رویش ها ریزش ها هم داشته است. عده ای زمانی علمدار انقلاب بودند اما حالا بر خلاف ما حرف می زنند، برخی با رهبری دیدار داشتند اما با بیگانه ها یکی شده اند. اما هر کسی دل در گرو اعتقادات ما دارد ما مخلص او هستیم، تذکری هم به افرادی که از این بچه ها سوءاستفاده می کنند می دهیم؛ این بچه ها حیف هستند، آنها را وارد تلاطم انتخابات نکنید. اوج افتخار می کند که وارد این زمینه ها نشده است. کارهای انتخاباتی می آیند و می روند زشت است که با هنرمندان اینگونه رفتار می کنند.