سینماروزان: اینکه حتی آنها که همه رزومهشان در همکاری با سازمان صداوسیما رقم خورده و بهواسطه این سازمان نامی دست و پا کردهاند باز به نقد سازمان میپردازند خیلی عجیب است و احتمالا ترفندی برای رهایی از انگ سازمانی خوانده شدن!؟؟ ترفندی که جوابگو هم نیست چون خارج از سازمان هیچ دستاورد مشهودی از این جماعت به چشم نمیخورد.
جلیل سامان از تازهترین کارگردانانی است که بخش عمده فعالیتش برای سازمان رقم خورده ولی باز از سازمان گلایه دارد ولی تناقض این ادعاها جایی رقم میخورد که از حمایت حسین کرمی(از مدیران بادوام سازمان) از پروژه اخیرش حرف میزند.
یا در جایی دیگر سامان از کمکاری تلویزیون در قبال بدنام کردن پهلوی حرف میزند ولی از این نمیگوید که این همان سازمانی است که کلی هزینه کرده برای سریالساز شدن امثال ایشان که اتفاقا هم اغلب مشغول ساخت سریال درباره دوران پهلوی بوده!
جلیل سامان به تینا جلالی در اعتماد گفت: در سهگانه قبلي(پروانه-ارمغان تاریکی-نفس) من هست و نيستم را صرف مبارزه با منافقين كردم ولي با كمال ناباوري يكي از مديران بزرگوار به تهيهكننده «نفس» گفته بود برو قسط آخرت را از قرارگاه اشرف بگير! شوخيش هم بده! چرا چنین گفتند؟ چون روزبه ناهيد را نكشت! اين نگاه صرفا سياسي به موضوع كار ما راسخت ميكند. كار به جايي رسيد كه در صورتجلسه “زيرخاكي” كه منجر به رد شدن كامل فيلمنامه زيرخاكي بود نوشتند “نفس” تماما در دفاع از تودهايها و منافقين است! خب من با اين آدمها و اين مظنونين هميشگي چه كنم؟ ميگويند سامان هميشه از دنده چپ بلند ميشود! خيلي بايد احمق باشم كه طرفدار چپ و راست باشم! عملا چند تا سكانس توي “زيرخاكي” بود كه به واسطه آن اگر مخاطب كمشعور هم باشد، ميزان تنفر من از چپها و روشنفكرنماها را ميفهمد.
سامان درباره روند تولید “زیرخاکی” اظهار داشت: “زیرخاکی” را تهيهكننده به سازمان پيشنهاد داد ولي جواب آنها اين بود كه جليل سامان تا به حال يك لطيفه هم تعريف نكرده، چگونه ميتواند سريال كمدي بسازد؟ يكي از رفقا گفت: خبرشم خندهداره! البته بگويم ترسي ازاين بابت نداشتم و با اعتماد به نفس كامل كار كردم چون مطمئن بودم از پس قضيه برميآيم. اما در مقام مقايسه نميدانستم تا چه حد كار با موفقيت و جلب نظر مخاطب همراه ميشود.اينكه طنازي من را ديگران نفهمند گمانم به خاطر جديت من است يا شايد ميميك چهرهام (ميخندد). چند نمايشنامه هم در ژانر كمدي نوشتهام!!! چيزي كه برايم اهميت داشت اين بود كه حس كردم ديگر مخاطب حال و حوصله شنيدن تاريخ و انقلاب را در فضاي جدي ندارد و اينكه ديگر همه مرا با سازمان منافقين و درامها و تراژديهاي سنگين ميشناختند و كسي باور نميكرد بتوانم روي اين طرح كار كنم. اين چالش براي خودم هم جذاب بود.
سامان ادامه داد: اساسا فيلمنامه اوليهاي كه نوشته بودم در شوراي رياست سازمان رد شد و گفتند اين فيلمنامه نبايد ساخته شود؛ خيلي هم سفت و سخت مخالف بودند. كلا از مقايسه قبل و بعد انقلاب به جز در حيطه آمار واهمه دارند. ولي در نهايت ما همان فيلمنامه اولیه را با كمك و پشتيباني آقاي مهدی روشنروان و آقاي حسین كرمي مدير وقت سيمافيلم به نتيجه رسانديم.
این کارگردان تاکید کرد: اگر حمايتهاي آقاي حسین كرمي نبود ما نميتوانستيم تا مرحله ساخت برسيم. فصل اول را مجوز گرفتيم و ساختيم. قصه فصل دوم از آنجايي كه در زمان حال ميگذشت و ما با سياستمدارهاي فعلي شوخي كرديم كاملا رد شد. چه بگويم؟ وقتي ما با گذشتگان نميتوانيم شوخي كنيم و به ما گفته ميشود شكنجه دوران طاغوت را مسخره ميكنيد، چگونه ميتوانيم با نماينده مجلس فعلي مزاح كنيم؟ البته بايد از حمايت آقاي جواد رمضان نژاد مدير فعلي سيما فيلم و بهرنگ ملكمحمدي مدير گروه سيما فيلم هم تشكر كنم خصوصا در مقطع پخش.
جلیل سامان در جایی دیگر از گفتگوی خود بیاشاره به نقش خودش در کیفیت محصولان رسانه ملی بیان داشت: آنچه خاندان پهلوي با قاجار كرد جمهوري اسلامي نتوانست با خاندان پهلوي بكند. يعني شاه توانست قاجاريها را در اذهان عمومي از سكه بيندازد. ولي رسانه ملي نتوانسته هنوز حكومت پهلوي را همانقدر از چشم نسل جواني كه دوران گذشته را درك نكرده بيندازد! شايد خيليها دوست نداشته باشند اين حرفها را بشنوند اما مايلم يكبار براي هميشه و با كمال تواضع مطلبي كلي را بگويم و آدمهاي تصميمگير هم يكبار بدون حب و بغض بشنوند و عصباني نشوند. بخش بزرگي از اين اشكال به صداو سيما وارد است، صداوسيما و همه مديران و هنرمندانش…
این آقا میگه شازمان نتوانسته یاد پهلوی رو از بین ببره
خب سریال سازای پهلوی کیا هستن؟
یکیش همین اقای سامان که چهار تا سریال ساخته درباره اون دوران
ایشون خودش داره خودشو زیر سوال میبره و حواسش نیست
که یکی بر سر شاخه نشسته و بن می برید
اگه صداوسیما اینقدر بده
چرا باز باهاش کار میکنی
برو شبکه خانگی بساز
برو واسه سینما بساز
رها کنید تلویزیونو
بلکه درست بشه
دست کرمی درد نکنه
که با اجازه دادن به ساخت زیرخاکی معلوم کرد فر صت طلب بودن بهتر از انقلابیگری ه و با این سریال ماهیت انقلاب اسلامی به انقلاب بلشویکی تغییر ماهیت داد چون هیچ انقلابی اصیلی و ندیدیم در این سریال