سینماروزان: محمد لقمانیان صداپیشه “بچه فامیل دور” در مجموعه “کلاه قرمزی” با اشاره به اتاق فکر موجود در این برنامه که کیفیت آن را بالا میبرد به انتقاد از خالهبازیهای برخی برنامههای عروسکی پرداخت.
به گزارش سینماروزان لقمانیان که در فضای مجازی هم “لقمه شو” را داشته به وطنامروز گفت: در گذشته ما نمایشهای سنتی درجه یکی داشتیم به نام خیمهشببازی که مردم با علاقه پای این نمایشها مینشستند. خیلی از هنرمندان ما میخواستند آن را زنده نگه دارند ولی به مرور به این سبک از نمایش بیمهری شد و اگر این کار کماکان به همان شکل یا اشکال بهروزشده دیگر ادامه پیدا میکرد و اصطلاحا همیشه جلوی چشم مردم بود، به این راحتی از یاد مردم فراموش نمیشد و بچههای همین نسل نیز ارتباط خوبی با این جنس نمایشها برقرار میکردند. بخش دیگری از این داستان برنامههای عروسکی خاطرهانگیز برمیگردد به شبکههای محدود تلویزیون برای پخش آنها؛ تنها یکی، دو شبکه و بیشتر شبکه ۲ میزبان این برنامهها بود و چون خبری از شبکههای ماهوارهای و اینترنتی نبود و از طرفی توانایی ساخت انیمیشنهای جذاب را نداشتیم، هر برنامهای که ساخته میشد، بلافاصله دیده میشد.
وی با انتقاد از کیفیت پایین برنامههای عروسکی تلویزیون ادامه داد: از یک دورهای به بعد تمام برنامههای عروسکی به «خاله و عمو» تبدیل شدند. یک مجری به همراه یک عروسک که با هم برنامه را اجرا میکردند، آواز میخواندند و تمام برنامه به سمت مخاطبان کودک متمایل شد.
لقمانیان تاکید کرد: کلا اسم عروسک، اسمی غلطانداز است. ما یک عروسک نمایشی داریم و یک عروسکی برای بازی کردن؛ در فرهنگ ما وقتی اسم عروسک شنیده میشود، ناخودآگاه همه به یاد عروسکی میافتند که کودک قرار است با آن بازی کند، در صورتی که هنوز بدرستی این فرهنگسازی بین خانوادهها و حتی مسؤولان و مدیران تلویزیون انجام نشده که مخاطب کار عروسکی تنها کودکان نیستند و چه بسا که یک کار عروسکی صرفا ویژه بزرگسالان ساخته میشود. شما با عروسک میتوانید کار فلسفی، طنز، سیاسی و اجتماعی انجام دهید و خیلی رفتارهای تند سیاسی و اجتماعی را با زبان طنز عروسکی برای مخاطب بسازید.
لقمانیان که در حال حاضر برنامه عروسکی «شوخی شوخی» را روی آنتن شبکه سه دارد، گفت: ما این کار را برای خانوادهها و بزرگسالان ساختهایم که در آن نقدهای سیاسی، اجتماعی و محیطزیستی میشود و البته چون میدانستیم در هر صورت به اسم عروسک ممکن است بچهها نیز این برنامه را ببینند، سعی کردیم از الفاظ درستی در برنامه استفاده کنیم و این موارد را رعایت کنیم.
لقمانیان درباره انتقادات وارده به “لقمه شو” گفت: پیش از این که «لقمه شو» را در فضای مجازی و اینستاگرام اجرا میکردم، بعضی به من انتقاد میکردند که این عروسک چرا سیلی میزند و این برای بچههای ما بدآموزی دارد؛ در صورتی که من به آنها پاسخ میدادم که اولا فضای اینستاگرام برای افراد بالای ۲۱ سال است و ثانیا من این برنامه را اصلا برای کودکان نساختهام. میخواهم بگویم با همه این توصیفات، مردم این برنامهها را به صرف وجود عروسک به فرزندان خود نشان میدهند و من برنامهساز باید متوجه این امر باشم و در کنار آن به خانوادهها این تذکرات داده شود که کارهای عروسکی صرفا فقط برای کودکان نیست.
محمد لقمانیان در ادامه درباره اینکه در ابتدا تهیهکنندگان این برنامهها باید برنامههای باکیفیتی بسازند و از آن طرف مدیران سیما نیز باید به آنها اعتماد کنند، گفت: ما در این حوزه هم مدیران باهوش داریم و هم مدیران سطحینگر؛ همیشه بهترین کارهای تلویزیون که ساختارشکن بوده و توسط مردم دیده و پسندیده شدند، با همکاری مدیرانی بوده که باهوش و آیندهنگر بودند و درک بالایی از شرایط داشتند که واقعا تعداد اندکی هستند و اعتماد کردن به ایدههای جدید شجاعتی میخواهد که هر کس آن را ندارد؛ از طرفی همکاران من نیز در این چند سال کارهای اصطلاحا «بزن در رو» بعضا انجام دادهاند که این اعتماد سلب شده است.
لقمانیان درباره رمز و راز جذابیت برنامههای ایرج طهماسب-حمید جبلی گفت: چرا برنامهای مثل «کلاه قرمزی» ماندگار میشود؟ آنها چندین ماه با همدیگر تمرین میکنند، اتاق فکر دارند و برای تکتک دیالوگها وقت میگذارند ولی آیا همه برنامهها به این شکل ساخته میشود؟!