چه کسی فیلم “کاناپه” را قاچاق کرد؟
سینماروزان: سلسله قاچاق فیلمهای توقیفی سینمایی ایران به فیلم “کاناپه”کیانوش عیاری رسید.
در ماههای گذشته شاهد قاچاق و عرضه زیرزمینی فیلمهایی نظیر “جنگ جهانی سوم”، “تفریق”، “برادران لیلا”، “شب داخلی دیوار” ، “ارادتمند نازنین…” و “کشتن خواجه” و… بودیم و حالا فیلم توقیفی کیانوش عیاری نیز در فضای مجازی منتشر شده است.
برخی از فیلمهای قاچاق شده مثل “برادران لیلا” و “شب داخلی دیوار” بعد از عرضه خارجی بود که به دست مخاطبان ایرانی رسیدند و برخی فیلمها مثل “کشتن خواجه” نیز، نه و در این بین تنها فیلمی که توانست مجوز اکران بگیرد “جنگ جهانی سوم” بود.
فیلم “کاناپه” هم جزو فیلمهایی است که هیچ قرارداد پخش خارجی در سینما یا ویاودی نداشته و معلوم نیست نسخه قاچاق آن چگونه لو رفته است؟
عیاری “کاناپه” را بعد از “خانه پدری” ساخت و از ابتدا قصد کرد که زنان و دختران را در نماهای داخلی پوستیژ به سر نشان دهد. سرمایهگذار اولیه فیلم محمد امامی از مالکان سریال “شهرزاد” است که با وجود مشکلات قابل پیش بینی، کنار عیاری ایستاد تا پروژه به تولید برسد.
“کاناپه” داستانی از رسوخ فقر در طبقه متوسط را نشان میدهد و روایت حال پدری میانسال-با بازی فرهاد آییش- است که بیخبر از همه جا کاناپه ای را کنار خیابان پیدا کرده و آن را به خانه میبرد اما در روز خواستگاری دخترش، معلوم میشود این کاناپه اسقاطی، متعلق به خانوادهی داماد آیندهاش-با بازی بابک حمیدیان- بوده…
کیانوش عیاری پایان بندی ترافیکی را برای “کاناپه” قرار داده؛ با قرار دادن پدر بختبرگشته و محتضر در کنار روزنامهنگاری-با بازی جهانگیر الماسی- که هر دو در شرافت و انزوا، اشتراک دارند.
آنچه بیشتر از نمایش پوستیژ زنان در فیلم جلب نظر میکند همان به انزوا کشیده شدن افرادی با ریشههای فرهنگی است که تن به بازار مکاره فریب نمیدهند و ترجیح میدهند سلامت زندگی کنند ولو به قیمت نیستی.
با قاچاق “کاناپه” مشخص نیست که لااقل پروانه اکران آنلاین آن را صادر میکنند یا نه؟
فرگل فربخش، ابوالفضل پورعرب، فریبا کامران، بیتا بیگی و… دیگر بازیگران فیلم “کاناپه” هستند.