1

چرا حدود ده سال جلوی نمایش فیلمی را گرفتند که جزو پرفروش‌‌های اکران آنلاین بوده؟

سینماروزان: اواخر مدیریت جواد شمقدری در سینما با داشتن پروانه ساخت فیلمی با عنوان «منشی مخصوص من» ساختم. بعد از تغییر دولت این فیلم توسط مدیران وقت سینما توقیف شد. با پیگیری‌های زیاد به نتیجه‌ای نرسیدم. در پاسخ سوالاتم بدون آوردن دلیل صرفا می‌گفتند فیلم اروتیک است. در حالی که فیلم بر مبنای کمدی خانواده ساخته شده بود.

 

صالح دلدم کارگردان با بیان مطلب فوق به هنرآنلاین گفت: با کلی‌گویی و بیان صرف اروتیک بودن، اصلاحات زیادی را مطرح کردند. اصلاحات را انجام دادیم؛ اما همچنان پروانه نمایش ندادند. بعدها این فیلم موفق شد پروانه نمایش بگیرد. اما در آستانه‌ی نمایش جلوی اکران فیلم را گرفتند. در همان ایام می‌دیدیم فیلم‌های زیادی با موضوعاتی که تنه به ابتذال می‌زدند مجوز نمایش می‌گرفتند و در سینما اکران می‌شدند. آنچه که می‌شد برداشت کرد این بود که در آن دوران فقط به یکسری باندهای خاص اجازه فعالیت می‌دادند تا اینکه دولت سیزدهم سکان امور را دست گرفتند و امکان اکران فیلم فراهم شد.

 

وی ادامه داد: این فیلم اخیرا در فیلیمو اکران آنلاین شد. آنچه که مدیران پلتفرم فیلیمو به من اعلام کردند این بود که این فیلم از خیلی از فیلم‌های سینمایی دیگر فروش داشته است و البته با هیچ واکنشی انتقادی هم مواجه نشده بود. فیلمی که به گفته‌ی مدیران فیلیمو در قیاس با دیگر فیلم‌ها بدون حاشیه فروش خوبی داشته چرا باید حدود ده سال از اکرانش جلوگیری کرد؟؟ با این دست‌اندازی‌ها ده ساله سرمایه فیلمساز از بین می‌رود. بماند که عمرش هم می‌رود. همه‌ی این‌ها فقط به دلیل اعمال سلیقه‌ی شخصی مدیرانی بود که شاید بتوان گفت از جنس سینما نبودند و با باندبازی اجازه نمی‌دادند امثال منِ فیلمسازِ جوانِ بی‌پشتوانه فعالیت داشته باشم.

 

دلدم افزود: معتقدم یکی از دلایل این شکل برخورد سلیقه ای در فضای سینما، دغدغه‌مند نبودن مدیران است. وقتی مدیرانی که در راس امور قرار می‌گیرند از جنس بدنه‌ی تَشکُل یا سازمان مربوطه نباشند تحت تاثیر باندهای مافیایی تصمیمات اشتباه و آسیب‌زا خواهند داشت. وقتی مدیر سینماگر باشد شرایط سینما را هم درک می‌کند و در به کارگیری مدیرانش هم از افرادی استفاده می‌کند که با اشراف به فضا، دغدغه‌ی پیشرفت دارند. هم روح الله سهرابی هم

محمد خزاعی سینماگر بوده اند و مدیریت ایشان هم در رفع توقیف و هم در بخش اکران، توانست شرایط سخت گیشه را در دوران بعد از کرونا و پس از ناآرامی‌های ۱۴۰۱ هدایت و راهبری کند. امیدواریم عباس صالحی وزیر تازه ارشاد از تجربیات موفقی که در مدیریت وزارت داشته استفاده کرده  و مسیر سینما را به سلامت طی کرده و صنعت سینما را به رونق برسانند.