سینماروزان: اگر به تیتراژ آثار امنیتی سالهای اخیر از «تعبیر وارونه یک رویا» فریدون جیرانی تا «روباه» بهروز افخمی، «امکان مینا»ی کمال تبریزی، «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا، «سیانور» بهروز شعیبی و البته «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان نگاهی بیندازیم، فردی به نام «مرتضی اصفهانی» را در قامت سناریست یا مشاور میبینیم.
از مرتضی اصفهانی اما نه عکسی در دست است و نه فیلمی از او موجود است و هیچ گاه در نشستهای مرتبط با چنین آثاری، شخصی با این نام حضور نداشته است. اصفهانی اما برای اولین بار به بهانه اکران «ماجرای نیمروز» که با همراهی سه ارگان متنفذ از حوزه هنری و فارابی گرفته تا تصویرشهر وابسته به شهرداری تولید شده پاسخگوی سوالات «صبح نو» از رسانه های نزدیک به ارگانهای شهری بوده است.
البته یادتان نرود که گفتگوی ایشان به صورت کاملا مکتوب(!) و با ارسال پرسشها برایش صورت گرفته و همچنان هیچ تصویری از وی کنار گفتگو منتشر نشده است.
اصفهانی در این گفتگوی مکتوب از تجربه فعالیتهای چریکی و عملیاتی و جاسوسی و… گفته و اینکه به دنبال آن است تا تجربه پنجاه سال فعالیت خودش را در اختیار فیلمسازان قرار دهد.
جالب است که مرتضی اصفهانی مشوق ورودش به سینما را پروژه «ضیافت» مسعود کیمیایی دانسته است؛ یعنی فیلمی که در کنار «سلطان» به عنوان آثاری شناخته می شود که درباره حضور سعید امامی به عنوان حامی تولید آنها شایعات فراوانی وجود دارد.
اصفهانی گفته است: «علاقه و سابقه من در تولید مستند است. پس از تولید حدود سه هزار دقیقه مستند وارد کار سینما و تلویزیون شدم ولی هنوز کار اصلیام مستندسازی است. مشوق من برای ورود به سینما آقای کیمیایی بود که با فیلم «ضیافت» آغاز شد و از آقای حاتمیکیا آموختم که میتوان «به رنگ ارغوان» ساخت و همیشه به ایشان مدیونم و برای مشورت «بادیگارد» هم افتخار در کنارشان بودن را دارم. بعدها با «روباه» افخمی، «امکان مینا» از کمال تبریزی، «سیانور» شعیبی و «ماجرای نیمروز»در کنار مهدویان بود.»
متن گفتگوی مکتوب مرتضی اصفهانی را بخوانید:
وقتی در پازل عوامل فیلم قرار میگیرید نقش شما چیست؟ مشاوره، تغییر فیلمنامه یا نگارش کامل فیلمنامه؟
همه موارد صحیح است البته دامنه این مشاوره در اجرا، بازیها و حتی لباس و صحنه هم ادامه پیدا میکرد.
مشاوره فیلمهایی که مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی دارد در کشور ما از چه اقتضائاتی برخوردار است؟ این ملاحظات در مورد ماجرای نیمروز چطور بود؟
فیلمساز موفق حتماً مشاور خبره داشته. من یک چریک قبل از انقلاب اسلامی و یک رزمنده جمهوری اسلامی هستم. در اطلاعات عملیات ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران از ایشان آموختم که نقش اطلاعات در جنگ تا چه میزان تأثیرگذار است و با توجه به علاقهای که به فیلمسازی داشتم همیشه همه چیز را در ذهنم ذخیره میکردم و حالا تلاش میکنم تجارب ۵۰ سال مبارزه را در اختیار کسانی قرار دهم که میخواهند فیلم بسازند.
شخصی به نام عباس در مجموعه عوامل مقابله کننده با منافقین است که جاسوس نفوذی است. این شخصیت ما به ازای بیرونی دارد؟ سرنوشتش چه شده است؟
به جز شخصیت حامد، بقیه شخصیتها متناظر تاریخی دارند. داستان عباس هم در تاریخ آمده که پس از فرار ابتدا به فرانسه و سپس به عراق تحت حاکمیت صدام میرود و نهایتاً در جریان حمله به ایران (عملیات فروغ) کشته میشود.
در فیلمهای اطلاعاتی عملیاتی ۲، سه سال اخیر همیشه نشان میدهد یک عامل نفوذی در سیستم وجود دارد. واکنش کسانی که در سیستم هستند نسبت به این بازنمایی چیست؟
خدا را شکر صبر و تحمل داشتند. اگر میخواهیم دیده شویم باید حقیقت را بگوییم و اگر نیت سالم سازی داریم باید از ضعفهایمان هم بگوییم. زمانی که برای ساخت سریال «پازل» و «تعبیر وارونه یک رؤیا» نزد جناب آقای دکتر صالحی و معاون حفاظتی ایشان در سازمان انرژی اتمی رفتیم تا مجوز بودن نفوذی در تشکیلات تحت امر ایشان را بگیریم مردانه گفتند وقتی خائن را تصویری میکنید، دانشمند و قهرمان سازمان انرژی اتمی خوش میدرخشد.
در میان فیلمهای چند سال اخیر در سینما و تلویزیون کشور که مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی دارد کدام یک را از لحاظ ساختار و رعایت ملاحظات بیشتر میپسندید؟ فارغ از آنکه خودتان در آن فعالیت داشتهاید یا نه؟
سریال «تعبیر وارونه یک رویا» از فریدون جیرانی و فیلم سینمایی «روز شیطان» از بهروز افخمی.
چقدر فیلمهای با مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی که ساخته کشورهای دیگر است، میبینید؟
به اندازهای که وقتم اجازه میدهد ولی همیشه در برنامههایم دارم.
بازخوردهایتان از فیلم «ماجرای نیمروز» چگونه بوده است؟
«ماجرای نیمروز» دو جایزه ارزشمند گرفت، اولی فیلم برتر از نگاه مردمی در جریان جشنواره فجر و دومی هم که گفتهاند نگویید!
در کجای این گفتگوی مکتوب به حاتمی کیا و کیمیایی اشاره شده است؟
اگر با دقت بخوانید در ابتدای گفتگو:
علاقه و سابقه من در تولید مستند است. پس از تولید حدود سه هزار دقیقه مستند وارد کار سینما و تلویزیون شدم ولی هنوز کار اصلیام مستندسازی است. مشوق من برای ورود به سینما آقای کیمیایی بود که با فیلم «ضیافت» آغاز شد و از آقای حاتمیکیا آموختم که میتوان «به رنگ ارغوان» ساخت و همیشه به ایشان مدیونم و برای مشورت «بادیگارد» هم افتخار در کنارشان بودن را دارم.
این مواردی که شما به آن اشاره میفرمایید نقل قول است وتفسیر فاقد استناد.آنچه که در متن گفتگو اماده هیچ اشاره ایی به کیمایی و حاتمی کیا نشده است…
دوست عزیز این بخش گفتگو به نقل از منبع مطلب است:
علاقه و سابقه من در تولید مستند است. پس از تولید حدود سه هزار دقیقه مستند وارد کار سینما و تلویزیون شدم ولی هنوز کار اصلیام مستندسازی است. مشوق من برای ورود به سینما آقای کیمیایی بود که با فیلم «ضیافت» آغاز شد و از آقای حاتمیکیا آموختم که میتوان «به رنگ ارغوان» ساخت و همیشه به ایشان مدیونم و برای مشورت «بادیگارد» هم افتخار در کنارشان بودن را دارم.
***میتوانید به سایت روزنامه منبع مراجعه کنید تا بخوانید
اگرگزارشتان مستنداست چرا به منبع خبروتاریخ نشر آن درمتن اشاره نشده است؟
اقا یا خانم کابوکی
شما محتوا را هم با دقت نمی خوانید و صرفا با دیدن تیتر کامنت می گذارید.
وگرنه می دیدید که در پاراگراف دوم به صراحت آمده “اصفهانی پاسخگوی سوالات «صبح نو» از رسانه های نزدیک به ارگانهای شهری بوده است.”
شما حتما درست میگویید ولی در تعطیلات نوروزی که روزنامه در نمیاید و در سایت صبح نو هم چنین مصاحبه یا گزارشی یافت نمیشود.مگر اینکه …
تشریف ببرید به کیوسک روزنامه فروشی محله تان
ویژه نامه نوروزی اش را تهیه کنید…
همه چیز در سایتها نیست
نیاز دارد به وقت گذاشتن و جستجو در منابع کاغذی
حالا هی کیمیایی میاد این ماجرای سعید امامی و ضیافت و سلطان و تکذیب میکنه
و اخرسر این بنده خدا هم راستشو گفته
ضیافت و خوب اومده این اقای اصفهانی
دمش گرممم
پس اون دستیار سابق کیمیایی که حالاهم شده سریال نوروزی ساز راست میگفت
اونیکه به قول شما راست گفته الان تو بی بی سی است نه سریال نوروزی ساز.
دو دهه برگردید عقب و مروری کنید بر آغاز ماجرا در یک نشریه سینمایی
آن گاه تشریف بیاورید برای ادامه بحث…
همین طوره
در گفتگوی مشهور کیمیایی با یکی از همین سینمایی نویسان اصلاحاتچی هم حسابی از خجالت اون دستیار دراومده
عكس اقاي اصفهاني را در نشست هاي فيلم ماجراي نيمروز در دانشگاه هاي مشهد كه قبل از عيد برگذار شد ، قابل مشاهده است ، و همچنين در حرم امام رضا به همراه عوامل اين فيلم
با فیلم و سریال میشه اقتدار داشت؟؟ کافی به حوادث نگاه کنیم